Strzelanina



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o Strzelanina. Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o Strzelanina zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących Strzelanina i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat Strzelanina. Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o Strzelanina! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o Strzelanina, z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

Film
Tytu niemiecki Strzelanina
Tytu oryginalny Strzelanina
Kraj produkcji Stany Zjednoczone
Oryginalny jzyk jzyk angielski
Rok wydania 1966
dugo 82 minuty
Prt
Dyrektor Monte Hellman
scenariusz Carol Eastman
(jak Adrien Joyce )
produkcja Jack Nicholson
Monte Hellman
muzyka Richarda Markowitza
aparat fotograficzny Gregory Sandor
skaleczenie Monte Hellman
zawód

Zdjcia (tytu oryginalny: The Shooting ) to amerykaski western z 1966 roku reysera Monte Hellmana , który wyprodukowa wraz z Jackiem Nicholsonem . Oprócz Nicholsona gówne role graj Warren Oates , Millie Perkins i Will Hutchins . Film, oparty na scenariuszu Carole Eastman , opowiada o dwóch mczyznach, którym kobieta zleca im towarzyszy kilka mil przez pustyni do tajemniczego miejsca. Podczas ich podróy poda za nimi ubrany na czarno rewolwerowiec, który wydaje si chcie zabi ich wszystkich.

Film zosta nakrcony na pustyni Utah w 1965 roku ; tu przed podobnym westernem Hellmana Ride in the Whirlwind , w którym by równie zaangaowany Jack Nicholson. Oba filmy byy pokazywane na kilku midzynarodowych festiwalach filmowych , ale prawa do filmu zostay sprzedane Walter Reade Organisation dopiero w 1968 roku . Ten ostatni zdecydowa si nie pokazywa filmów w kinie i sprzedawa je bezporednio telewizji.

wtek

Willet Gashade, byy owca nagród , po dugiej nieobecnoci wraca do maego obozu kopalnianego, gdzie zastraszony swoim wtpliwym przyjacielem Coleyem. Wyjania mu, e jej kolega Leland Drum zosta dwa dni temu zastrzelony przez nieznan osob. Prawdopodobnie by to akt zemsty, poniewa may czowiek zosta przypadkowo zadeptany na mier w pobliskim miejscu. W incydent bra udzia brat Gashade, Coin, który z nieznanych powodów uciek z magazynu kopalni na krótko przed morderstwem. Gashade i Coley obaj si boj, po czym Gashade bierze bro swojego przyjaciela po krótkiej dyskusji, poniewa sam w tej chwili go nie ma.

Nastpnego dnia moda kobieta daje jej ko rannych kilkaset metrów od obozu coup de grace . Kiedy Coley usysza strza, by zaskoczony i natychmiast si schowa. Kobieta przyjeda do obozu z dwoma mczyznami i oferuje Gashade 1000 $ za konia. Powinien take odprowadzi j do miejsca zwanego Kingsley. Chocia nie ufa jej cakowicie, niechtnie przyjmuje jej ofert. Towarzyszy im Coley, który wydaje si by zakochany w modej kobiecie.

Podczas podróy kobieta nieustannie obraa obu mczyzn i odmawia podania im swojego imienia. Wszyscy trzej zatrzymuj si w miejscu zwanym Drzewem Krzya. Tam dowiaduj si, e Coin by tu widziany dzie lub dwa dni temu. Idc dalej, Gashade zauwaa, e jest ledzony przez nieznajomego w czerni, Billy Spear, który zawsze zachowuje bezpieczn odlego od grupy. Zauwaa te, e kobieta daje znaki nieznajomemu. W midzyczasie Coley próbuje rozpocz z ni rozmow, ale ona wci kpi i obraa go. Próby Gashade, aby dowiedzie si, jaki jest cel jej podróy, równie j za kadym razem blokoway.

Nastpnej nocy nieznajomy przyby do ich obozu. Zosta zatrudniony przez kobiet jako zabójca kontraktowy z nieznanych powodów. Jest wrogi i pogardliwy wobec Gashade'a i Coleya. Wielokrotnie grozi, e zabije ich obu. Wic Gashade radzi Coleyowi trzyma si z dala od Speara.

Kiedy ko kobiety umiera ze zmczenia, Coley zostawia swojego konia jej i kontynuuje jazd z samym Gashade'em. Nieco póniej jego ko równie wykazuje oznaki zmczenia. Aby uly Coleyowi, ma jedzi z kobiet, ale Spear zabrania tego. Poniewa podró bez Coleya jest mniej uciliwa, Spear i kobieta chc go zostawi. Gashade niechtnie si zgadza i obiecuje Coleyowi, e wkrótce wróci i go dorwie.

Tak wic caa trójka jedzie dalej bez Coleya i po chwili na rodku pustyni znajduj brodatego mczyzn ze zaman nog. Mówi kobiecie, e mczyzna, którego szuka, jest tylko dzie jazdy. Wrcza mu manierk z wod. W midzyczasie Coley znalaz uciekajcego konia brodacza. Siada i wraca do grupy. Tam atakuje Spear, po czym ten strzela do niego. Gashade musi pochowa swojego przyjaciela na rodku pustyni.

W miar trwania podróy wszystkie konie w kocu umieraj. Grupie równie zabrako wody, ale id dalej. Kiedy Gashade widzi, e Spear jest wyczerpany, atakuje go. Po strceniu go do nieprzytomnoci, bierze duy kamie i amie nim do Wóczni. Po czym biegnie za kobiet, która w midzyczasie ruszya dalej. W midzyczasie poda za mczyzn idcym obok nich po formacji skalnej. Kiedy si odwraca, Gashade zauwaa, e mczyzna jest jego bratem Coinem. Kobieta i Coin wycigaj bro i strzelaj do siebie. Gashade, który próbowa powstrzyma kobiet, obecnie opakuje swojego brata. Wreszcie Spear potyka si bez celu przez pustyni.

produkcja

W 1964 roku Monte Hellman i Jack Nicholson nakrcili ju razem dwa filmy: Back Door to Hell i Flight to Fury , które zostay wyprodukowane przez Rogera Cormana i nakrcone bezporednio na Filipinach . Po zakoczeniu zdj Hellman i Nicholson napisali scenariusz o nazwie Epitaph i przedstawili go Cormanowi. Nie uzna tego za interesujce, ale zapyta ich dwójk, czy zamiast tego nakrciliby dla niego western. Po tym, jak okazali zainteresowanie, Corman zasugerowa nakrcenie równie drugiego westernu. Obydwa powinny by zrealizowane w podobny sposób, jak filmy krcone na Filipinach. Tak wic reyser i aktor zgodzili si. Podczas gdy Nicholson zaczyna scenariusz do Ride in the Whirlwind , Hellman poprosi Carole Eastman o prac nad scenariuszem do The Shooting .

Zgodnie z owiadczeniami Hellmana, skrypt Eastmana zosta zaimplementowany prawie dokadnie tak, jak zosta napisany w oryginalnej wersji. Nie byo powodu do przepisywania scen. Jedn z niewielu zmian, które wprowadzi Hellman, byo cakowite usunicie sceny, w której Gashade jest w drodze do kopalni. Wydawao mu si to zbyt dugie: Ekspozycja ze swej natury jest sztuczna. ( Ekspozycja jest w swoim rodzaju sztuczna.) Odrzuci wic t cz i zacz dopiero od strony 10 scenariusza, poniewa uzna histori za do prost ( doskonale prost ), a zatem widz nie potrzebowa adnego dalsze informacje.aby móc ledzi akcj. Niemniej jednak Corman nalega, aby Hellman dostarczy przynajmniej kilku wskazówek, które pozwol widzowi troch zapozna si z histori. Naley trzykrotnie wspomnie, e Gashade ma brata, aby publiczno nie bya zdezorientowana pod koniec filmu. Hellman nie chcia speni tego wymogu.

Po pierwszym omówieniu Sterlinga Haydena do roli Gashade, Hellman w kocu wymyli aktorów Perkinsa, Oatesa i Hutchinsa do gównych ról podczas pobytu w ksigarni w Los Angeles. Perkins by wówczas ssiadem Hellmana. Znaa go i Jacka Nicholsona od wielu lat, poniewa wszyscy razem chodzili do tej samej szkoy teatralnej. Wic Hellman zadzwoni do Nicholsona w sprawie swojego pomysu na casting. Zgodzi si, e trzej aktorzy bd idealni.

Hellman i Nicholson spdzili kilka tygodni wspólnie lokalizujc lokalizacje . Na przykad odwiedzili Monument Valley, zanim ostatecznie osiedlili si w Kanab w stanie Utah. Region ten oferowa im zarówno kanionowy krajobraz , którego potrzebowali do jazdy w trbie powietrznej , jak i rozlege pustynie do strzelania .

Corman wspófinansowa film, ale nie jest wymieniony w napisach jako producent wykonawczy . Budet wyniós 75 000 dolarów. Filmowanie rozpoczo si 15 kwietnia 1965 roku z siedmioosobow ekip filmow. Przez pierwsze dwa dni strzelaniny udao si wykona tylko kilka uj, poniewa pada silny deszcz, który cakowicie zala cz planowanych miejsc. Hellman oszacowa, e z powodu dwudniowego opónienia stracono 5000 dolarów. Kolejne 10 000 dolarów zostao przeznaczone na opacenie opiekunów koni, którzy oprócz aktorów byli jedynymi zwizkowcami na planie. Corman zgodzi si z Hellmanem i Nicholsonem, e bd musieli ponie wszystkie koszty wykraczajce poza budet. Z wyjtkiem pocztkowych problemów film pozosta jednak po spodziewanych kosztach.

Ze wzgldu na niski budet w caym filmie nie uywano owietlenia. Gregory Sandor nakrci cay film w naturalnym wietle. W przypadku wielu uj ze ledzenia ekipa filmowa miaa do dyspozycji zaledwie 2,5-metrowe szyny Dolly .

Po zdjciach do The Shooting rozpocza si produkcja Ritt im Wirbelwind , podobnie tajemniczego westernu z Nicholsonem i Perkinsem w rolach gównych. Oba filmy zostay ukoczone w cigu szeciu tygodni cigych zdj.

Zanim Hellman pokaza filmy na rónych festiwalach filmowych, spdzi ponad rok na ich montau. W 1967 roku oba filmy otrzymay bardzo dobre recenzje na World Film Festival w Montrealu i zostay pokazane poza konkursem na Midzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes .

Dystrybutorzy filmów w USA nie wykazali zainteresowania adnym filmem. Nicholson sprzeda midzynarodowe prawa francuskiemu producentowi filmowemu. Jednak to zbankrutowao, a kopie filmowe obu filmów pozostaway w niewoli na paryskim lotnisku przez prawie dwa lata. Po walce prawnej Hellman i Nicholson byli w stanie odzyska prawa. W 1968 roku oba filmy zostay pokazane w paryskich kinach bez dystrybucji filmów. Wedug Hellmana Das Schießen odniós znaczcy sukces artystyczny i by pokazywany w Paryu przez ponad rok. Równie w 1968 roku prawa USA do obu filmów zostay sprzedane Walter Read Organisation, nowojorskiej sieci teatralnej, która sporadycznie sprzedawaa filmy (bya to równie pierwsza premiera filmu Night of the Living Dead ). Ale to zdecydowao wróci do przedstawie teatralnych. Zamiast tego oba filmy zostay sprzedane bezporednio w telewizji. W 1971 roku prawa zostay przeniesione na firm Jack H. Harris Enterprises Inc., która kupia j dziki nowej sawie Jacka Nicholsona. Chocia reklamowane, nie ma adnych róde kolejnych wystpów w ramach dystrybucji Harrisa.

zawód

  • Warren Oates jako Willett Gashade: Zanim Oates by przed kamer w The Shooting , by ju uznanym aktorem charakterystycznym w westernach. Od 1957 roku zagra w kilkudziesiciu filmach i serialach telewizyjnych tego gatunku. Nicholson natychmiast si zgodzi, kiedy Hellman zasugerowa Oatesa jako gwiazd filmu. Ale podczas krcenia Nicholson i Oates coraz czciej cierali si i krzyczeli na siebie. Wedug Hellmana, produkcja musiaa zosta przerwana na pó dnia, kiedy Oates odmówi wygoszenia dugiego dialogu tak, jak to sobie wyobraa. Zamiast tego chcia szepta swój tekst niezrozumiale. Kiedy reyser odmówi przyjcia sugestii, Oates wypad z planu. Po powrocie pónym popoudniem Hellman wreszcie pozwoli mu szepta kwestie, jak zasugerowa, o ile gra scen tak, jak wola Hellman. Póniej, podczas edycji, Hellman odrzuci wersj Oatesa.
  • Will Hutchins jako Coley: Hutchins zosta obsadzony jako gupkowaty przyjaciel Gashade w tym samym momencie inspiracji, który Hellman znalaz w ksigarni. Podobnie jak Oates, Hutchins mia pewne dowiadczenie w zachodniej gatunku: Gra przez kilka lat w ABC TV serii Sugarfoot , który zosta nakrcony od 1957 do 1961 roku. Perkins i Hellman okrelili Hutchinsa jako zabawnego, czarujcego czowieka, który nigdy nie narzeka na warunki na planie.
  • Millie Perkins jako kobieta: Bya modelka Perkins bya ssiadk reysera Hellmana, kiedy zostaa obsadzona w roli zagadkowej, bezimiennej kobiety. Zdjcia byy jej pitym filmem. Potem pojawia si kolejna rola w kolejnym filmie Hellmana Ritt im Wirbelwind . Chocia lubia pracowa nad dwoma filmami, a nastpnie zostaa dobr przyjaciók Warrena Oatesa, nie podoba jej si fakt, e Hellman nalegaa, aby uywaa minimalnego makijau. Czua si nieustannie filmowana w niekorzystny sposób.
  • Jack Nicholson jako Billy Spear: The Shooting by trzynastym filmowym wystpem Nicholsona i czwartym w reyserii Hellmana. Nie tylko zagra tu znienawidzonego oszusta, ale take by koproducentem, po tym jak Hellman go do tego zachci. Z perspektywy czasu reyser nazwa to najwikszym bdem swojego ycia. Nicholson nieustannie martwi si o budet i nieustannie omawia z Hellmanem niewielkie wydatki poboczne.

Opinie

Alegoryczny póny Zachód, który konsekwentnie demontuje tradycyjne wartoci gatunku: nacisk kadziony jest nie na heroizm, indywidualizm i wspóprac, ale raczej na rozpacz, utrat tosamoci i zerwanie z samym sob. Pesymistyczny komentarz do kryzysu narodowego w USA w latach 60-tych .

Poniewa strzelanina nigdy nie bya pokazywana w kinach i rzadko pokazywana w telewizji, film mia tylko niewielk liczb fanów. Krytycy, którzy widzieli film, byli zachwyceni i zwykle uwaali go za lepszy ni Ritt im Whirlwind . Danny Peary napisa w Cult Movies, e chocia zmaga si z zagmatwanym punktem kulminacyjnym filmu, podczas gdy zakoczenie wywoao wicej pyta ni odpowiedzi, ekscytujca podró, która doprowadzia do tego koca, bya jedn z najciekawszych sekwencji w historii Zachodu. Leonard Maltin powiedzia, e by to niezwykle energetyczny film z niekonwencjonalnym wystpem Jacka Nicholsona jako zabójcy i niesamowitym, nieoczekiwanym zakoczeniem. David Pirie napisa w Time Out , e by to prawdopodobnie pierwszy western, który naprawd zasuy na miano egzystencjalny . Hellman bezlitonie stworzy atmosfer i skutki uboczne tej wyprawy, a oni sami nabrali przeraajcego znaczenia. Hellman wziby podstawowe elementy westernu i nie niszczc ich, wykorzysta je jako kamie wgielny dramatu kafkowskiego . The Aurum Film Encyclopedia Phila Hardy'ego zauwaa, e wyrachowany styl Hellmana, przepeniony dezorientujcymi zblieniami i dziwnymi momentami, potwierdza fatalizm opowieci. To wspaniay film. The Movie Guide Jamesa Monaco mówi, e film jest bardzo skuteczny dziki zabawie z rónymi poziomami postaci i pomysów. To pikna zachodnia stylizacja, której nie mona przegapi. Jonathan Rosenbaum nazwa ten film pierwszym kwasowym westernem i przytoczy go jako przykad inspiracji Jima Jarmuscha dla Dead Man . Strzelanie ma 100% krytycznej oceny na Rotten Tomatoes .

W 2000 roku Das Schießen zosta wydany na DVD. Obejmuje to komentarz audio reysera Hellmana i aktorki Perkins. Dopiero DVD sprawio, e film sta si znany szerszej publicznoci.

linki internetowe

Indywidualne dowody

  1. a b c d e f g h i Monte Hellman: The Shooting . DVD , VCI Video, 2000, ISBN 1-55739-147-5 ; Komentarz audio.
  2. a b c d Millie Perkins: Strzelanie . DVD , VCI Video, 2000, ISBN 1-55739-147-5 ; Komentarz audio.
  3. a b c James Monaco: The Movie Guide . Perigee Books, 1992, ISBN 0-399-51780-4 .
  4. a b c d Danny Peary: Kultowe filmy . Delta Books, 1981. ISBN 0-517-20185-2
  5. Ralph Blasi: Vanishing Films . W: Show Magazine, luty 1970, cytowany w Cult Movies . Delta Books, 1981, ISBN 0-517-20185-2
  6. Mike White: Monte Hellman: wasnymi sowami . Cashiers Du Cinemart. Zarchiwizowane od oryginau w dniu 27 wrzenia 2011 r. Informacje: Link do archiwum zosta wstawiony automatycznie i nie zosta jeszcze sprawdzony. Sprawd oryginalny i archiwalny link zgodnie z instrukcjami, a nastpnie usu to powiadomienie. ródo 4 padziernika 2011 r. @ 1@ 2Szablon: Webachiv / IABot / www.impossiblefunky.com
  7. a b Strzelanie . Internetowa baza danych filmów. ródo 4 padziernika 2011 r.
  8. ^ Brad Stevens: Monte Hellman: jego ycie i filmy . McFarland, 2002, ISBN 978-0-7864-1434-5 .
  9. Sección visual de El tiroteo. Pobrano 13 kwietnia 2021 r. (W jzyku hiszpaskim).
  10. Strzelanie. W: Lexicon of International Films . Serwis filmowy , dostp 19 listopada 2018 .Szablon: LdiF / Maintenance / Access used 
  11. ^ Leonard Maltin: Przewodnik filmowy Leonarda Maltina 2007 . Plume Paperback, 2006, ISBN 0-452-28756-1 .
  12. David Pirie: Strzelanie . Koniec czasu. ródo 4 padziernika 2011 r.
  13. ^ Phil Hardy: The Aurum Film Encyclopedia: The Western . Aurum Press, 1983, ISBN 0-906053-57-9
  14. Jonathan Rosenbaum: Acid Western: Dead Man . Chicago Reader. 27 czerwca 1996 r. ródo 5 padziernika 2011 r.
  15. ^ Strzelanie (1967). Rotten Tomatoes , dostp 9 czerwca 2015 .

Opiniones de nuestros usuarios

Kacper Janiszewski

Ten wpis na Strzelanina sprawił, że wygrałem zakład, co mniej niż uzyskanie dobrego wyniku.

Olaf Ptak

Wpis _zmienna bardzo mi się przydał.

Kazimierz Skrzypczak

Informacje o zmiennej Strzelanina są bardzo ciekawe i rzetelne, podobnie jak pozostałe artykuły, które przeczytałem do tej pory, a jest ich już wiele, bo na randkę na Tinderze czekam prawie godzinę i się nie pojawia, więc daje mi to, że mnie to wystawiło. Korzystam z okazji, aby zostawić kilka gwiazdek dla firmy i srać na moje pieprzone życie.

Marzena Sobczak

Nie wiem, jak dotarłem do tego artykułu o zmiennej, ale bardzo mi się podobał.