Silmarillion



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o Silmarillion. Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o Silmarillion zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących Silmarillion i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat Silmarillion. Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o Silmarillion! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o Silmarillion, z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

Silmarillion ( Von den Silmaril , oryginalny tytu: English The Silmarillion ) to zbiór niedokoczonych prac JRR Tolkiena , który na jego prob zosta opublikowany pomiertnie przez jego syna Christophera w poprawionej i uzupenionej formie w 1977 roku.

Silmarillion tworzy kosmogoniczn i mitologiczn prehistori wielkich powieci Tolkiena Hobbit i Wadca Piercieni . Zawiera historie o bardzo rónych rodzajów, mit, jak opowieci o pochodzeniu i historii wiata, która nazywa si Arda tutaj i interwencji bogów, ale take fairy- tale- jak historie miosne i opowieci o tragicznej heroizmu. Niemniej jednak praca Tolkiena zostaa zaplanowana w tej rónorodnoci. Postacie maj róny ksztat w poszczególnych opowieciach: wiele z nich to tylko opisy mitycznego wiata prehistorycznego, inne, takie jak historie dzieci Húrina i Huora, Túrina i Tuora oraz historie Berena i Lúthien oraz ich potomków zawieraj wicej indywidualnych cech dziaajcych osób. Nawet elfy , które we Wadcy Piercieni wystpuj jako potne, ale konsekwentnie szlachetne istoty, czasami pojawiaj si w Silmarillionie jako ze postacie. Nawet bogowie s czciowo zymi, czciowo ambiwalentnymi istotami.

Powstanie

Od prawdziwego-historycznego punktu widzenia, pierwsze projekty w Silmarillion za historie i z powrotem do 1917 roku, kiedy Tolkien by w szpitalu polowym z wykopu gorczki po bitwie nad Somm , gdzie walczy jako reporter . Te wczesne szkice wci byy wyranie naznaczone dowiadczeniami wojennymi i czasami zawieray elementy rodem z science fiction, które póniej zostay usunite. Próbowa opublikowa niektóre z tych opowiada w latach dwudziestych, ale wikszo wydawców bya postrzegana z do podejrzliwoci - bajki byy wówczas do rzadkim pomysem dla dorosej publicznoci. Po opublikowaniu Hobbita w 1937 roku podj drug prób, ale nawet teraz Silmarillion okaza si zbyt skomplikowany. Zamiast tego Tolkien zosta poproszony o napisanie prostej kontynuacji Hobbita , która ostatecznie przeksztacia si we Wadc Piercieni .

Sam Tolkien nigdy nie zrezygnowa z tych opowieci, poniewa widzia w nich rdze swojego literackiego wiata ródziemie , którego póniejsze wydarzenia ( Hobbit i Wadca Piercieni ) stanowi jedynie wstrzsy wtórne. Tolkien by penoetatowym filologiem na Uniwersytecie Oksfordzkim i wraz z wiekiem coraz trudniej byo mu pracowa nad swoim hobbym pisania do pónych godzin nocnych, jak wczeniej. Tolkien napisa ostatnie szkice opowiada o Silmarillionie w 1973 roku na krótko przed mierci. Przez kilka lat Christopher Tolkien pracowa nad rozszyfrowaniem i poczeniem projektów ojca, które pochodziy z rónych czasów i byy czasami jedynie szkicami. W przypadku niektórych póniejszych czci Quenta Silmarillion , które byy najbardziej niekompletne, wspópracowa z pisarzem fantasy Guyem Gavrielem Kay, aby praktycznie wymyli narracj od podstaw z kilku podanych myli. Ostateczny wynik, stosunkowo spójny chronologicznie pod wzgldem treci i stylu, zosta opublikowany w 1977 r., a w 1978 r. ukaza si take w jzyku niemieckim w tumaczeniu Wolfganga Krege .

W latach 80. i 90. Christopher Tolkien opublikowa prawie wszystkie nienaukowe prace swojego ojca w 12-tomowej serii The History of Middle-earth ( Historia ródziemia , tylko dwa pierwsze tomy zostay opublikowane w jzyku niemieckim). Oprócz róde i wczesnych szkiców niektórych czci Wadcy Piercieni , ksigi te zawieraj wicej oryginalnych materiaów na temat Silmarillionu i róni si od niego pod wieloma wzgldami. Ksiki te pokazuj równie, e Tolkien opracowa niektóre czci historii Silmarillionu bardziej ni inne. Rozdziay zawierajce najciekawsze i najciekawsze szczegóy to:

Wraz z Ksig Zaginionych Opowieci Christopher Tolkien opublikowa i wyjani równie zbiór indywidualnych historii z Silmarillionu w ich najwczeniejszych wersjach. W tym okresie wydarzenia byy luno powizane z anglosaskim okresem historii brytyjskiej, opowiadajc im (w zalenoci od wersji) o fikcyjnym ojcu Hengestsa i Horsasa , Ottora Wæfre'a lub redniowiecznym anglosaskim nawigatorze.

Zwizek z powieciami, które graj póniej

Silmarillion to prehistoria póniejszych powieci, takich jak Hobbit czy Wadca Piercieni . To si dzieje w czasie, gdy ludzie we Wadcy Piercieni spogldaj wstecz z podziwem. Niektóre, takie jak B. Elrond i Galadriela widzieli to na wasne oczy. Chocia Silmarillion mówi sam za siebie i jest dzieem samym w sobie, jest cile powizany z fabu Wadcy Piercieni i Hobbita , czciowo poprzez prehistori, a czciowo poprzez omówienie treci w ostatniej czci ksiki. Rozpoznanie tego zwizku jest utrudnione przez zupenie inne lokalizacje: w czasach Wadcy Piercieni Beleriand, miejsce pobytu wikszoci Quenta Silmarillion , ju dawno zatono w morzu. Opisane s nie tylko niektóre historyczne nazwiska i liczne fragmenty sagi, zwaszcza we Wadcy Piercieni , ale take inne tematy z pierwszych dwóch epok. Opisano róne ludy i ich pochodzenie - tylko hobbici s wymienieni tylko kilka razy w "O Piercieniach Mocy i Trzeciej Ery" pod nazw "Nizioki" - oraz powody szczególnych okolicznoci, takich jak elfy podróujce na zachód, kótnia midzy elfami a krasnoludami i specyfika Dúnedainów, potomków Numenórern, s wyjanione. W obu ksikach pojawiaj si wane postacie: Elrond by synem Eearendila, gdy synowie Feanora zaatakowali ich dom, napastnicy oszczdzili jego i jego brata. Galadriela uczestniczya w odejciu Noldorów z Amanu, za którym opowiadaa si. Círdan bra udzia w migracji elfów na zachód, ale pozosta w ródziemiu. W Valaquenta Olorin , który pojawi si w ródziemiu pod imieniem Gandalf , jest wymieniany jako najmdrzejszy z Maiarów. Ogólnie rzecz biorc, wszyscy magowie (Istari) to Maiarowie, a tym samym Ainur, którzy byli zaangaowani w tworzenie wiata. Równie Maia to Sauron , który jako najpotniejszy pomocnik Morgotha odgrywa kluczow rol, zwaszcza w historii Berena i Luthiena.

Liczne wiersze i opowiadania ustanowi poczenie dziaa powieciach i Christopher Tolkien równie podejrzewa, w przedmowie do Zaginionych Opowieci , e Silmarillion jest o Bilba tumaczenia z elfickiego, które oprócz fikcyjnych róde w Pana Piercienie i Hobbit nale do Czerwonej Ksigi Rynków Zachodnich wspomnianej w dodatkach do Wadcy Piercieni . Jednak nie ma wiarygodnych dowodów na t interpretacj w pismach Tolkiena, a przemawia przeciwko temu równie fakt, e przekady Bilba byy podzielone na trzy tomy, a nie na pi czci.

Struktura i tre

Wikszo z tych wydarze ma miejsce na kontynencie Ardas zwanym ródziemiem. W tym czasie nadal obejmuje rozlege obszary Beleriandu , które pod koniec "Pierwszej Ery" zatony w morzu. Nazwa ksigi nawizuje do najwaniejszych obiektów tych opowieci, Silmarilli, w których zamknite jest wiato starsze ni soce i ksiyc, poniewa pochodzi od ich przodków, dwóch drzew wiata z Valinoru.

Silmarillion skada si z nastpujcych piciu czci:

  1. Ainulindalë (Muzyka Ainura): stworzenie Ea (bytu, istnienia) przez Eru Iluvatara , Jedynego, Ojca Niebieskiego.
  2. Valaquenta (Ksiga Valarów i Maiarów , zgodnie z tradycj Eldarów ): krótki opis istot nadprzyrodzonych Valarów i Maiarów , które nale do Ainur (witych).
  3. Quenta Silmarillion (The Story of the Silmaril): - zdecydowanie najwiksza cz dziea - kronika wydarze przed iw czasie Pierwszej Ery.
  4. Akallabêth (Upadek) Numenoru : historia wyspy Numenoru i jej ludzkich mieszkaców a do koca Drugiej Ery.
  5. Z Piercieni Wadzy i Trzeciej Ery : krótki esej zawierajcy zarówno prehistori, jak i opowie o wydarzeniach opisanych we Wadcy Piercieni .

Tych pi czci nie byo pierwotnie poczonych w jednym dziele, ale JRR Tolkien wyrazi yczenie opublikowania ich w poczonej formie. Bardzo obszerne wstpne studia Tolkiena, alternatywne warianty i niedokoczone wersje (na przykad niektóre historie istniej zarówno jako wersje proz, jak i w formie poematu ), które Christopher Tolkien napisa równie pomiertnie w pracach takich jak Wiadomoci ze ródziemia ( Niedokoczone Opowieci Numenoru i ródziemia). górotworu ) lub ksika zaginionych opowieci ( English Ksiga Zaginionych opowieci , tom 1 i 2 inaczej opublikowane tylko w jzyku angielskim serii dwunastu gonoci historia ródziemia ) wydane byy tworz kronik wszechwiata, w którym Hobbit i Wadca Piercieni do zabawy. Silmarillion jest mniej szczegóowy ni w innych pracach wymienionych, ale obejmuje cay okres uniwersum Tolkiena.

Silmarillion to bardzo zoone dzieo, które zapoycza z wielu mitów i bani z caej Europy, ale nie ledzi ani jednej z nich. Na przykad imi Eru Iluvatar (ojciec wszystkich) zostao zapoyczone z mitologii nordyckiej ; jednak sam charakter jest bardziej podobny do biblijnego Boga, a styl, w jakim mówi si o Ainulindali , jest biblijny; Vaire, który tka przeznaczenie wiata, przypomina nordyck mitologi. Historia Túrina Turambara przypomina motyw z fiskiej Kalevali ; historia dawnego, póniej nieposusznego bogobojnego Feanora przywodzi na myl Prometeusza ; a Númenor przypomina Platona tradycj Atlantydy - w rzeczywistoci jedn z nazw, które Tolkien nada tej ziemi, bya Atalante , chocia wyjani to jako wariant tej nazwy w jzyku elfickim . Istnieje równie aluzja do legendy arturiaskiej i mistycznego wiata Avalonu : Na samotnej wyspie Tol Eressea , zamieszkanej przez elfy , pierwszej placówce rajskiego Amanu, znajduje si miasto o nazwie Avallone. Jednak porzucono link do prawdziwej angielskiej historii, który istnia we wczesnych wersjach.

Geneza

Historia stworzenia wiata Tolkiena opowiadana jest gównie w Ainulindale i Valaquenta.

Ainulindale

Termin Ainulindale oznacza pie piewan przez witych i jest równie okrelany jako muzyka Ainurów. Historia zaczyna si od sów: By Eru, ten, który nazywa si Iluvatar w Ardzie; i najpierw stworzy Ainur, witych, potomstwo jego myli: byli z nim, zanim cokolwiek innego zostao stworzone. I przemówi do nich, uczc ich melodii, a oni piewali przed nim i by zadowolony. [...] "

wiat lub ziemia (Arda) jest tworzona przez muzyk piewan przez Ainurów, anielskie istoty: Na pierwszym i drugim temacie podarowanym im przez Eru Iluvatara, Ainurowie improwizuj wspania muzyk z nieskoczenie przeplatajcych si melodii, które s harmonijnie przeplatane . Chocia bardzo utalentowany Ainu, Melkor , wielokrotnie zakóca muzyk swoimi niezgodnymi nutami, w kocu staj si one czci wspaniaej caoci, a Iluvatar uczy go i innych Ainurów, e aden z nich nie jest w stanie zrobi niczego, co nie zwiksza doskonaoci jego dzie. . Pokazuje im wiat, który wyrós z ich muzyki jako przedpola, nadaje jej wasne ycie sowem Ea (Niech bdzie!) I pozwala y tym Ainurom, którzy bior to na siebie. wiat a do ich wasnego By by uwikanym w kocu, aby zstpi do tego wiata i stworzy tam to, co piewae i widziae na przodzie, teraz take w rzeczywistoci. Najwysze z nich, w liczbie czternastu, nazywaj si Valarami , kolejna ranga w wikszoci im suy i nazywa si Maiar . Wszyscy powinni przygotowa wiat na przybycie dzieci Iluvatara, niemiertelnych elfów, które poprzez swoj mier zostaj przeniesione jedynie w inne miejsce na wiecie, królestwo zmarych z Vala Mandos i ludzi. któremu Iluvatar daruje trudny do zrozumienia dar, by móg opuci wiat przez mier. Sugeruje si, e na kocu czasów wszystkie dzieci Iluvatara zagraj wraz z Ainurami Drug Wielk Muzyk Erusa.

Trzeci motyw zapiewa sam Eru Iluvatar, poniewa stworzy w nim swoje dzieci, elfy i ludzi, poniewa Ainurowie nie s w stanie tworzy wasnych stworze, ale mog jedynie zmienia formy, które Iluvatar nadaje poprzez swoje dzieo. .

Wród Valarów jest Melkor, który póniej nie jest ju zaliczany do nich, który zakóca prac innych i próbuje wszystko zmieni zgodnie z wasnymi pomysami. Vala oznacza moc; Valarowie reprezentuj boskie moce, które rzdz wiatem.

Najpotniejszymi z nich s Aratar (wywyszeni).

Valaquenta

W Valaquenta najwaniejsze z Valarów i Maiarów s krótko przedstawione z ich indywidualnymi funkcjami. Wraz z wejciem na wiat Valarów i Maiarów koczy si udzia tych Ainurów, którzy pozostaj z Iluvatarem, a nawet ci ostatni rzadko interweniuj w tworzenie.

Valarowie i Maiarowie maj w duej mierze woln rk twórcz, tylko dzieci Iluvatara s tworzone przez samego Iluvatara; tylko on rozkazuje take niegasncemu pomieniowi, w który najwyraniej wszystko, co yje, musi by wyposaone, sekret, który Melkor na próno wyledzi. Nawet krasnoludy stworzone przez Aule staj si niezalenymi ywymi istotami dopiero wtedy, gdy Iluvatar da im to ycie.

Von den Valar
Die Valar (istoty mskie)

  • Manwe Súlimo, jest najwyszym z Valarów, a jego ywioem, który zosta mu przydzielony mylami Erusa, jest wiatr, jego obszarem dziaania jest górna warstwa nieba, w której znajduje si jego rezydencja. Jego imi pochodzi od valariskiego (jzyka Valarów) Mnawenz i oznacza ten, który jest w harmonii z Eru. Jego pseudonimy to Súlimo (wadca oddechu Ardy), co dosownie oznacza twórca wiatru, a póniej take Herunúmen (wadca zachodu). Manwe dosownie oznacza istoty duchowe. Jest bratem Melkora i mem Vardy.
  • Ulmo Vaiaro, z Valarin Ul(l)uboz, jest drugim najpotniejszym z Aratarów, jego ywioem jest woda, morza, ale take jeziora, rzeki i deszcze podlegaj jego jurysdykcji. Jego imi oznacza nalewacz, zraszacz lub reflektor. Jego domem jest morze, mieszka na dnie zewntrznego oceanu (Valaire lub Alataire). Pseudonim Vaiaro lub Vailimo oznacza Król Morza lub twórca morza. Znany jest równie jako i hórwe Vaiaron (stary czowiek morza).
  • Aule Talka Marda, z Valarin Alz. Jego elementy s staymi skadnikami ziemi, zwaszcza metalami, jest oddany sztuce i rzemiosu, uksztatowa wiat, jak wskazuje jego przydomek Talka Marda (byy wiat nadajcy si do zamieszkania). Do jego najwaniejszych dzie nale dwie lampy Valarów, które pocztkowo suyy do owietlania Ardy, oraz naczynia potrzebne do stworzenia soca i ksiyca. Jest równie nazywany ojcem krasnoludów, których potajemnie uformowa i które póniej tchn w ycie. Jest onaty z Yavann.
  • Orome jest mistrzem polowania, ma duy róg, którego dwik mona usysze w caej Ardzie, oraz konia Nahar, który zabiera go do wszystkich obszarów. Orome odkry miejsce, w którym Elfy obudziy si podczas jednej ze swoich przejadek konnych i poprowadzi niektórych z nich do Valinoru. Polowa na potwory stworzone przez Melkora. Mówi si, e przywióz do ródziemia meary (specjalne konie) i bydo ( tur ). Jego on jest Wana.
  • Mandos, jego prawdziwe imi to Námo Vefantur, jest odpowiedzialny za sprawiedliwo, mier, wdrówk dusz i wygnanie. Jego miejsce zamieszkania w Valinorze nazywa si Mandos, co z jednej strony oznacza areszt w sensie wizienia, a z drugiej sal schronienia zmarych lub dusz, gdzie zmare elfy czekaj na reanimacj lub ludzi na statku Mornië, co zabiera ich na zawsze. Námo oznacza sdzia lub herold. Jest bratem Nienny i Irmo, podobnie jak oni jednym z Feanturi (panów duchów) i onaty z Vaire.
  • Lórien to nazwa Vala Irmo Ólophantur uywana przez elfy. Jest mistrzem snów i wizji, a wraz z on Este daje wykoczonemu odpoczynkowi i relaksowi. Mieszka w Valinorze w zalesionym terenie z bujnymi ogrodami zwanymi Lórien (kraina snów), od których wywodzi si jego imi.
  • Tulkas Poldorea by ostatnim, który przyby do Ardy, jest najszybszym i najpotniejszym z Valarów. Jego imi oznacza silny, a jego nazwiska Poldorea lub Astaldo oznaczaj odwany. W Valarinie nazywa si Tulukhasts, co oznacza zotowosy. Tylko Tulkas moe powali Melkora.

Valier (istoty eskie):

  • Varda Tinwetári mieszka z Manwe w Ilmarin (Paacu Wysokiego Nieba) na Taniquetil (Hohes Weißhorn), najwyszej górze Ardy. Jego elementami s gwiazdy i wiato. Bya piewana i czczona przez elfy ze ródziemia jako Elbereth (Królowa Gwiazd), poniewa umiecia gwiazdy na firmamencie, pierwszym wietle, które elfy zobaczyy. Melkor szczególnie si jej boi, poniewa na jej twarzy wida wiato Iluvatara. Dlatego jest wzywana w razie niebezpieczestwa, poniewa jej imi obiecuje ochron przed ciemnymi stworzeniami (jak w jaskini Szeloby we Wadcy Piercieni). Jej przydomek Tinwetári oznacza równie królow gwiazd, Varda oznacza wzniosy lub wysoki.
  • Yavanna Cementári jest on Aule i siostr Vany. Szczególnie kocha rolinne istoty natury i stworzya dwa drzewa wiata. Jej imi oznacza dawczyni owoców, przydomek Cementári królowa ziemi, który odnosi si do yznych gleb Ardy.
  • Nienna jest siostr Feanturi Irmo i Námo. Odpowiada za al, wspóczucie i mdro. Opakuje cierpienie innych, co znajduje równie odzwierciedlenie w jej imieniu, poniewa Nienna znaczy ten, który pacze. Nazywa si równie Fui Nienna, gdzie Fui to nazwa uosobionej nocy, co oznacza ciemno i smutek.
  • Este jest mistrzyni regeneracji i odpoczynku. Jej imi oznacza odpoczynek. Mieszka z Irmo w Lórien. Elfka Míriel Serinde nie udaje si jednak wyleczy matki Feanora, która ginie po jego urodzeniu, czyli nie moe si odrodzi.
  • Vaire jest pani losu, zna przyszo i przeszo. Jej imi oznacza tkacz i wywodzi si od vaita owija, ubiera, tka. W swoje tkaniny wplata wszystko, co kiedykolwiek zdarzyo si w czasie. Te splecione historie wyznaczaj korytarze Mandos, gdzie mieszka z Námo.
  • Vána jest modsz siostr Yavanny i on Orome'a. Jest kochank wiosny i kocha kwiaty i ptaki. Jej imi oznacza jasn lub pikn.
  • Nessa jest siostr Orome'a i najmodsz z Valierów. Wysza za m za tuki, uwielbia taniec i jelenie. Jej imi oznacza modzie. Jej pseudonim to Indis, co oznacza pann mod lub kobiet.

O Maiarów
Wród Maiarów wyrónia si suga Ulma, Osse , poniewa rzdzi morzami w pobliu zamieszkaego przez ludzi kontynentu ródziemia. Wród Maiarów byli równie Istari znani jako magowie, którzy pojawiaj si we Wadcy Piercieni lub w Hobbicie , a take Balrogowie; Olorin to imi, pod którym Gandalf jest znany w Valinorze. Szczególn rol odgrywa Maia Melian, która suya zarówno Este, jak i Vánie, a która udaa si do ródziemia. Zawsze towarzyszyy jej sowiki i polubia elfickiego ksicia Elwe Singollo .

Z wrogów
Melkor nie jest ju zaliczany do Valarów. Pierwotnie tak potny jak Manwe, zosta wygnany do wiecznej pustki z powodu jego destrukcyjnych dziaa na Ardzie. Jego elementami s ogie i lód. Jego imi oznacza Ten, który wzrasta w mocy. Póniej jednak w ródziemiu jest on okrelany tylko jako Morgoth (nienawistny wróg lub czarny wróg). Melkor by pocztkowo najbardziej utalentowanym z Valarów, ale ostatecznie traci zdolno uczestniczenia w tworzeniu poprzez swoj zazdro i nienawi, i ogranicza si do niszczenia lub odtwarzania rzeczy i istot stworzonych przez inne rzeczy, co czsto niszczy prac innych Valarów. Jego repliki obejmuj Orków, replik Elfów i Trolle, replik Entów. Cz jego pierwotnie istniejcej mocy zostaje przekazana stworzonym przez niego istotom. Pod koniec swojego pobytu w ródziemiu oywia smoki, które wraz ze swoimi ziejcymi ogniem stworzeniami s wzorowane na Balrogach. Jego sugami bya Maia Sauron (okrutna), która pierwotnie bya Mai w subie Aule, zanim zosta uwiedziony przez Melkora. Osse równie przez pewien czas znajdowa si pod jego wpywem, ale póniej Ulmo przywróci go do suby.

Quenta Silmarillion

Oto historia Silmarila , trzech drogocennych kamieni jubilerskich stworzonych przez czowieka, i ich wpywu na histori ródziemia prawdziwego Silmarillionu.

Od pocztku dni
Przybycia na Ard, Melkor nadal przeszkadza Valarom w ich pracy, dlatego tocz z nim wojny, co wstrzsa pierwotnie podan symetri wiata. Valarowie wycofuj si na daleki zachód na kontynencie Aman . Rzadko odwiedzaj ródziemie, gdzie pojawi si elfy i ludzie, z wyjtkiem Orome i Ulmo; Ulmo póniej zawsze utrzymuje poczenie ze ródziemiem, a zmartwienia elfów i ludzi s zawsze szczególnie bliskie jego sercu. W miejsce dwóch wiate zniszczonych przez Melkora na pónocy i poudniu ródziemia, Yavanna stworzya w Amanie dwa drzewa, srebrny Telperion i zoty Laurelin , które na przemian kwitn i emituj wiato. W swojej funkcji odpowiadaj mniej wicej socu i ksiycowi, które pojawi si dopiero póniej.

Od Aule i Yavanny
W tym czasie Aule stworzy krasnoludy, które nie mog si doczeka przybycia dzieci Iluvatara. Na pocztku Siedmiu Ojców Krasnoludów yo tylko z woli Aule; kiedy Iluvatar rozpoznaje myli Aule'a, który z rozczarowaniem chce zniszczy jego dzieo, krasnoludy otrzymuj dziki niemu wasne ycie. Aule musi ukry krasnoludy pod ziemi, dopóki nie nadejdzie ich czas. Jego ona Yavanna obawia si, e krasnoludy bd potrzeboway duo drewna, jeli Aule wyszkoli je na kowali. Dlatego prosi Manwe o pomoc dla jej ukochanych drzew, poniewa wierzy, e dzieci Iluvatara równie bd je naduywa. Ilúvatar spenia t prob poprzez Manwe, a tym samym duchy opiekucze w formie drzewa, Enty .

Z przebudzenia elfów iz niewoli Melkora
Daleko na wschodzie ródziemia, nad jeziorem Kuivienen , budz si elfy. Melkor jest pierwszym, który je zauwaa i wkrótce zabiera niektórych z nich, by hodowa orki. Po pewnym czasie Orome, który czasem tam poluje, odkrywa pierwsze dzieci Iluvatara i ich zagroenie ze strony Melkora. Po tym odkryciu Valarowie dugo dyskutowali, co z tym zrobi. W kocu Melkor zostaje obalony, jego forteca Utumno zniszczona, a on sam uwiziony w nieuniknionej fortecy Namo Mandos. Valarowie chc, aby elfy przybyy do Amanu, aby chroni ich przed Melkorem i zadowoli Valarów swoj obecnoci.

Po przejciu czci drogi z Orome, wiele elfów wyruszyo na zachód. Orome sprowadza 3 wadców Elfów, Ingwe z Vanyarów, Finwe z Noldorów i Elwe (Thingol) z Teleri jako posaców do Amanu, aby mogli powiedzie swoim ludziom, gdzie i jak yj bogowie. Po powrocie wiele elfów opuszcza ródziemie. Nieliczni pozostali Avari (niechtni) nie odgrywaj ju wanej roli w tej historii. Jednak ucz pierwszych ludzi swojego jzyka, dziki czemu ludzie mog stosunkowo szybko komunikowa si z elfami. Wszystkie trzy ludy elfów wyruszyy najpierw na migracj na zachód: Vanyarowie , Noldorowie i Teleri . Jednak Teleri wkrótce podzielili si na trzy grupy. Podczas gdy grupa kontynuowaa podró do Amanu, Nandorowie rozstali si przed przekroczeniem Gór Mgie i Szarych Elfów (Sindar) na zachodnim wybrzeu Beleriandu , prawdopodobnie z mioci do tego kraju, za rad Ossesa, który równie trzymaj elfy blisko siebie, jeli chcesz, lub dlatego, e zostali w poszukiwaniu swojego króla Elwe (póniej Thingola).

Von Thingol i Melian
Elwe spotkali Mai Melian podczas wdrówki po lasach Beleriandu i zakochali si w niej. Dopiero po latach wraca z ni i zostaje najwyszym królem tych Teleri, którzy pozostali w Beleriandzie. Z mioci do niego Melian przybiera posta elfa i rodzi córk Lúthien. Dziki boskiemu pochodzeniu ich potomkowie otrzymuj równie specjalne moce i cz boskiej natury. Dopóki yje Elwe, Melian chroni ziemi, w której mieszka jego lud. Po jego mierci wraca jednak do Amanu.

Od Eldamara i ksit Eldalië
Wszystkie trzy narody s teraz z kilkoma wyjtkami na Amanie i zaoyy Eldamar (elfie domy) z miastem Tirion, które znajduje si na Górze Tuczyk. Vanyarowie zostaj przycignici do Valarów i osiedlaj si we wntrzu Valinoru. Noldorowie przebywaj w Tirionie, a Teleri osiedlaj si w Alqualonde (port abdzia) w zatoce Eldamar, poniewa kochaj morze i morze. Teleri przybyli jako ostatni i mieszkali przez dugi czas na wyspie Tol Eressea.

O Feanorze i wycofaniu Melkorów
Ludy elfów wiele si nauczyy od Valarów i przeyy czasy szczcia. Urodziy si dzieci elfów, wród nich Curufinwe Feanor, syn Finwe i Míriel, który nada mu imi Feanor, co oznacza duch ognia. Spokojne ycie wielu elfów w Amanie zostaje zakócone przez uwolnienie Melkora po zakoczeniu jego uwizienia, który jest teraz przywizany do elfów, zwaszcza Noldorów, i zaczyna powodowa midzy nimi niezgod.

O Silmarilu i niepokoju Noldorów

W midzyczasie Feanor tworzy trzy sztuczne kamienie szlachetne, Silmarilli, w których chwyta wiato dwóch drzew Telperion i Laurelin. Melkor próbuje zaprzyjani si z Feanorem i przecign go na swoj stron. Zamiast tego rozsiewa pogoski, e jego przyrodni bracia próbowali zakwestionowa jego pozycj jako pierworodnego syna, co zwiksza jego niech do Fingolfina. Ale rozpoznaje chciwo Melkora do jego drogocennych kamieni i przegania go.

Od zaciemnienia Valinoru
Te drogocenne kamienie staj si jeszcze cenniejsze, gdy Melkor niszczy drzewa z pomoc gigantycznego pajka Ungoliant, aby ich wiato zgaso. Nastpnie zabija ojca Feanora, Finwe, króla Noldorów, i kradnie Silmaril, o który kilkakrotnie prosi Feanora. Ucieka z Ungoliantem do ródziemia, gdzie ponownie przejmuje swoj star fortec na pónocy.

Na wygnaniu Noldorów
Valarowie konsultuj si i szukaj substytutu wiata drzew. Ostatnia resztka zostaje schwytana w Silmaril, o któr prosz teraz Feanora. Ale potem dowiaduj si, e Melkor ukrad Silmaril i zabi ojca Feanora. Gniew Feanora jest skierowany przeciwko pozornej opresji ze strony Valarów i miesza si z jego dz zemsty na Melkorze i pragnieniem odzyskania Silmarilu. Podega Noldorów przeciwko Valarom i przysiga na swoich siedmiu synów (Maedhros, Maglor, Celegorm, Caranthir, Curufin, Amroth i Amras) w Ilúvatar, e bd ciga kadego nielubnego waciciela Silmarila, kimkolwiek on jest. Dua cz Noldorów wyruszya nastpnie z nim do ródziemia, aby ciga Melkora i zaoy tam wasne imperia. Kiedy zwolennicy Feanora zamordowali wielu Teleri w ludobójstwie Alqualonde , aby dosta si na swoje statki na przepraw, Mandos ich zbanowa. Valarowie zabronili im ponownego wchodzenia do Amanu. Poniewa statki nie wystarczaj wszystkim Noldorom, przyrodni brat Feanora, Fingolfin, prowadzi kolejn grup przez zamarznit cienin Helcaraxe do ródziemia. Drugi przyrodni brat Feanora, Finarfin, ojciec Galadrieli, zawraca z niewielk czci Noldorów po zakazie Mandosa i zostaje w Amanie.

Wraz ze stworzeniem soca i ksiyca z ostatniego kwiatu i ostatniego owocu dwóch drzew przez Valarów, zaczyna si Pierwsza Era ródziemia.

O Sindarach
W ródziemiu Elwe jest teraz królem elfickiego królestwa Doriathu, a Melian chroni je pasem zakazu, który odstrasza ze stworzenia. Krasnoludy, jeszcze nie na ziemi przed migracj elfów, ju si pojawiy i buduj wielkie krasnoludzkie miasta. Handluj z elfami z Doriathu. Ale ucieczka Melkora ju rzuca swój cie, a Melian ostrzega Thingola, e czas pokoju wkrótce si skoczy. ródziemie jest jeszcze w tej chwili w ciemnoci, poniewa wiato dwóch drzew nigdy nie wiecio tak daleko, jak tutaj.

O socu, ksiycu i okryciu Valinoru
Kiedy Valarowie odkrywaj, e Feanor i jego klan rzeczywicie wyruszyli do ródziemia i e zblia si czas pojawienia si drugich dzieci Iluvatara, postanawiaj zrobi wszystko, co moliwe, aby ocali drzewa. Nie udaje im si ich wskrzesi, ale kady wydaje ostatni owoc, z którego powstaje ksiyc i soce. S one umieszczane na duych statkach na niebie, gdzie swobodnie poruszaj si po swoich orbitach. Ponadto Valarowie ukrywaj swoj rezydencj, aby uniemoliwi Melkorowi powrót.

Ludzi
wiat si zmienia. Kiedy soce wschodzi po raz pierwszy, budz si równie ludzie, którzy po raz pierwszy spotkali elfy, które pozostay w ródziemiu podczas swoich wdrówek. Niektóre plemiona ludu, Edainowie , przyczaj si póniej do walki Noldorów z Melkorem.

Od czasu powrotu
imperiów Noldorów w Beleriandzie tocz si wojny przeciwko Melkorowi, który jest teraz nazywany Morgothem, czarnym wrogiem przez Feanora, w celu odzyskania Silmarilu. Feanor kaza spali statki, którymi przybyli z Amanu, aby nikt nie móg zawróci. Fingolfin zbyt wczenie dotar do ródziemia. Zanim ksiyc pojawi si na niebie, trwa bitwa pod gwiazdami, w której Feanor zostaje pokonany przez Gothmoga, Balroga z Morgotha. Jego synom udaje si go uratowa, ale jego rany s miertelne. Rozpada si na popió, gdy jego ognisty duch ucieka z jego ciaa. Jego synowie wczeniej przysigali pomci jego mier.

Od Berena i Lúthien

Najwaniejsz indywidualn legend w tym krgu, take w odniesieniu do póniejszych dzie Tolkiena, jest legenda Berena i Lúthien . Mczyzna Beren, syn Barahira z Domu Beora, zakochuje si w Lúthien, córce Thingola i Meliany. Thingol gardzi miertelnymi ludmi. Aby pozby si Berena, da Silmarila jako ceny panny modej. Po wielu niebezpieczestwach Berenowi udaje si, z pomoc Lúthien, ukra go Morgothowi. Luthien póniej zostaje pierwszym elfem, który akceptuje los ludzi i zgadza si umrze, aby móc przez pewien czas y z Berenem.

Z Pitej Bitwy: Nirnaeth Arnoediad
Silmaril nadal dziaa na nieszczcie: Ci, którzy wci s w elaznej koronie Morgotha, rzucaj wyzwanie kolejnej bitwie Noldorów i ich sojuszników przeciwko Morgothowi, w której ginie wiele elfów. Std bitwa ta nazywa si Nirnaeth Arnoediad (bitwa niezliczonych ez). W tej bitwie ludzie Huor i Húrin walcz u boku Fingona. Huor ginie w bitwie, a Húrin zostaje schwytany i sprowadzony do Morgotha, poniewa by w Gondolinie ze swoim bratem Huorem jako dziecko, a Morgoth chce si od niego dowiedzie, gdzie mona znale to miejsce.

Túrin Turambar
Opowiedziana jest tutaj historia syna Húrina.

Od upadku Doriathu
jedno po drugim odchodz imperia elfów, zniszczone przez sugi Melkora. Jednak Doriath zostaje opanowany przez synów Feanora, którzy podaj Silmarilu. Ale synowie Feanora równie gin stopniowo, pod koniec Silmarillionu wci yj tylko Maedhros i Maglor.

O Tuorze i upadku Gondolinu


O podróy Eearendila i wojnie gniewu Ocaleni z Gondolinu i królestwa Sindarów Doriathu spotykaj si wreszcie u ujcia rzeki Sirion. Wród nich s dwa póelfy: Earendil, syn córki króla Gondolinu Idril i czowieka Tuora oraz Elwing, wnuczka Berena i Lúthien, córka Diora i nosicielka Silmarila z Doriathu. Sam Tuor kocha morze, a kiedy si zestarzeje, udaje si na zachód z Idril. Jest jedynym ze wszystkich mczyzn, który zosta zaakceptowany pod Noldorami. Earendil równie kocha morze. Czsto egluje na zachód z kilkoma towarzyszami, ale nie znajduje swojego upragnionego celu, Amana. Pewnego razu, podczas jego nieobecnoci, jego ziemia u ujcia Sirionu zostaa zaatakowana przez czterech synów Feanora, którzy jeszcze yli; Nie dostaj jednak Silmaril Elwings, o które prosz: Elwing rzuca si do morza, ale zostaje przemieniony w biaego ptaka przez Val Ulmo i w ten sposób uratowany. Odnajduje Earendila i postanawiaj ponownie spróbowa dotrze do Amanu i przekaza Valarom wiadomo o cierpieniu elfów i ludzi w ródziemiu.

Z Silmarilem na czoach udaje im si przezwyciy zaklcia rzucone przez Valarów, by chroni Aman, bogosawione królestwo. Zostaniesz przyjty z honorem. Chocia miertelnikom nie wolno wchodzi do Amanu, Ulmo przypomina Valarom, e obaj równie s potomkami elfów. Mandos sprzeciwia si mu, wspominajc swój dawny los, ale Manwe postanawia pozwoli jej i jej potomkom wybra, jaki los chc zaakceptowa. Chocia Earendil czuje si bardziej jak cz ludzi, Elwing wybiera los elfów za jedno i drugie. Podczas gdy Eearendil zostaje przeniesiony w niebo z Silmarilem i jego statkiem, gdzie ma teraz porusza si jak soce i nie ludziom nadziej jako gwiazda poranna lub wieczorna, Valarowie i elfy bior sobie jego przesanie do serca i udaj si do wojna gniewu. Morgoth ponownie zostaje powalony i tym razem wygnany ze wiata. Dwa Silmaril z jego elaznej korony zostaj przywiezione do obozu Valarów. Dwaj ostatni synowie Feanora, Maedhros i Maglor, okradaj ich, ale trac do nich prawo: Silmaril s konsekrowani, aby adna nieupowaniona rka nie moga ich dotkn bezbolenie, a ich rce s spalone. Maedhros rzuca si swoim Silmarilem do wulkanu lub szczeliny, podczas gdy Maglor rzuca Silmaril do morza, wdrujc wzdu wybrzey piewajc aonie i nigdy wicej go nie widziano. Tak wic z 3 Silmarilów jeden pozostaje na wysokociach nieba, jeden upada w gbinach ziemi, a ostatni w gbinach morza.

Wraz z wygnaniem Melkora ze wiata Pierwsza Era si skoczya.

W Quenta Silmarillion koczy si stwierdzeniem, e wysokie i pikne zawsze si ciemny i ruiny. Taki jest los ziemi, a zmian mog przewidzie tylko Valarowie.

Akallabêth

W Akallabêth (zatopiony) opisano upadek Numenoru.

Ludzie, którzy byli lojalni wobec elfów i Valarów, otrzymali wasn now wysp midzy ródziemiem a Amanem, w zasigu wzroku elfiej wyspy Tol Eressea . Wielu przyjo t ofert; ich pierwszym królem by Elros, syn Earendila i Elwinga oraz brat Elronda , który w przeciwiestwie do swego brata wybra los ludzi. W ich stolicy, Armenelos, ronie biae drzewo, potomek wizerunków Telperiona podarowanych elfom, a Iluvatar jest czczony na szczycie Góry Meneltarma. Przez dugi czas Numenoryjczycy yj w szczciu, ale potem zazdroszcz elfom, przez które czsto ich odwiedzaj, ich ycia wiecznego, chocia sami yj dugo. Trzymaj si ycia, a balsamowanie zmarych wkrótce staje si wan sztuk. Numenorer, który do tej pory przynosi ludziom w ródziemiu tylko dobre rzeczy, jeli w ogóle je odwiedza, teraz rzuca si na nich i wykorzystuje je. Po ponad 2000 latach uywanie jzyków elfów jest zabronione przez króla, a wkrótce Biae Drzewo nie jest ju pielgnowane, statki Elfów mona przyjmowa tylko w tajemnicy, a sanktuarium na Meneltarmie jest rzadko odwiedzane . Lud podzieli si na wyznawców króla i lojalnych, którzy nadal trzymaj si wizi z Elfami i Valarami. Najbardziej godnymi uwagi wiernymi s ksita Andúnië, miasta na zachód od Numenoru, którzy wywodzili si od Elrosa i pierwszych królów.

24. król Ar-Pharazôn próbuje ujarzmi Saurona, starego sug Melkora. Sauron zostaje uwiziony w Numenorze, ale dziki pochlebstwu wkrótce zostaje doradc króla i podburza go do coraz to nowych przestpstw. Zabronione jest odwiedzanie sanktuarium na Meneltarmie pod grob kary mierci, a gdy tylko Isildur , wnuk Amandila, ksicia Andúnie i syn Elendila, potajemnie ukrad mode drzewko Biaemu Drzewu i przyniós je w bezpieczne miejsce, ni samo drzewo jest cite. Zamiast Iluvatara, Melkor jest czczony poprzez skadanie ofiar z ludzi we wspaniaej wityni. Podczas gdy król i Sauron przygotowuj si do ataku na Aman, Amandil podróuje na zachód, by baga Valarów o lito, jak Earendil; nie jest ju widziany. Doradzi swojej rodzinie ucieczk, poniewa w kraju na pewno dojdzie do wypadku. Flota króla pynie do Amanu. Elendil i jego synowie, Isildur i Anárion, równie odpywaj obadowani wieloma cennymi rzeczami i lojalnymi ludmi, których uwaaj za godnych zaufania. Kiedy król przybywa do Amanu, Valarowie tymczasowo powracaj do Iluvatara, który zmienia struktur wiata. Ziemia staje si okrga, a Aman jest zachwycony, tak e ludzka sztuka eglarstwa nie moe ju do niej dotrze. Flota królewska zanurzya si w powsta szczelin, az Numenoru tylko Meneltarma górowaa nad falami, podczas gdy król i jego armia zostali pochowani pod spadajcymi górami. Elendil i jego synowie docieraj do ródziemia i ustanawiaj swoje królestwa.

Z Piercieni Wadzy i Trzeciej Ery

Po klsce Morgotha Sauron najpierw poddaje si Valarom, ale waha si przyby do Amanu i woli odnowi idee Morgotha w ródziemiu. Pod imieniem Annatar wdruje wród licznych elfów, którzy nadal tam mieszkaj i stara si pozyska elfów jako wyznawców po ludziach. W Eregionie odnajduje Noldorów, którzy nadal tam mieszkaj; w tym zbuntowany wnuk Feanora, Celebrimbor . Proponuje im uczynienie ródziemia pikn krain jak Aman, a elfy wykuwaj piercienie mocy zgodnie z jego wypowiedziami. Dopiero póno dowiedzieli si, e wszystko to byo pod rzdami potajemnie wykutego krgu wadców Saurona. Teraz walczy z Elfami i niszczy Eregion i da piercieni. Wiele z nich stopniowo odbi, zwaszcza te, które podarowa krasnoludom i ludziom. Tylko trzy, ale najpotniejsze, które sam wyku Celebrimbor, ratuj elfy i powierzaj je najmdrzejszym z nich; Celebrimbor zostaje zabity. Jeden z piercieni trafia do Galadrieli, drugi do Elronda, trzeci do Cirdana, wadcy zachodnich portów, który jednak przekazuje mu go, gdy Gandalf przybywa do ródziemia. Dziki mocy tych piercieni, trójka zdoaa zorganizowa opór przeciwko Sauronowi, a póniej chroni przed Sauronem ostatnie królestwa elfów, Imladris (Rivendell) i Lórien. Jednak moc 3 piercieni koczy si, gdy piercie wadców zostaje zniszczony przez Froda i Golluma.

Podczas gdy piercienie krasnoludów maj niewielki wpyw na ich nosicieli, poza zwikszon dz zota, 9 osób, które nosz piercienie Saurona, staje si duchami piercieni, Nazglami - zwanymi równie Úlairi. Pod wpywem piercieni znikaj i staj si niewidoczne. Sia Saurona ronie, ale musi zda sobie spraw, e Numenorerzy s obecnie jeszcze silniejsz potg. Dlatego udaje si do niewoli Numenorów i dziaa tam przeciwko swoim wrogom, podburzajc ich przeciwko wadcom zachodu i zmuszajc ich do czczenia Melkora zamiast Manwe. Sprytnie wykorzystuje tsknot numenorów za yciem wiecznym i przekonuje ich, e mog równie osign ycie wieczne, jeli zajm Aman, krain bogów.

Elendil i jego zwolennicy docieraj do ródziemia po upadku Numenoru i zakadaj swoje imperia, Arnor i Gondor. Sauron traci swoj form po upadku Numenoru i powraca do ródziemia jako istota duchowa. Póniej odzyskuje ksztat, który jest teraz brzydki i przeraajcy na zawsze. Udaje si do Mordoru, przygotowuje si i atakuje Gondor. Jego królestwo zostaje obalone przez wspóln armi elfów i ludzi ( ostatni sojusz ). Isildur moe nawet zabra piercie wadcy, ale wbrew radom Elronda odmawia wrzucenia go w ogie Orodruiny, w której zosta wykuty, poniewa ten piercie ju na niego wpywa i kieruje jego decyzjami. W rezultacie Sauron na dugi czas traci swoj form i moc, ale pozostaje w ródziemiu.

Tu zaczyna si Trzecia Epoka, po której nastpuje krótka opowie o spisku Wadcy Piercieni i bezporedniej prehistorii w Silmarillionie .

wydatek

Silmarillion jest dostpny w rónych edycjach. Pierwsze wydanie oficjalnego niemieckiego tumaczenia pochodzi z 1978 r., a nieautoryzowane pirackie tumaczenie pojawio si okoo dwa tygodnie wczeniej.

W 2005 roku Hörverlag opublikowa pen niemieck wersj audiobooka ( ISBN 3-89940-682-6 ) Das Silmarillion. Jedynym mówc jest Joachim Höppner , niemiecki dubbingowy gos Gandalfa w filmowej trylogii Wadcy Piercieni Petera Jacksona . W zestawie znajduje si 13 pyt CD o cznym czasie trwania 926 minut, czyli ponad 15 godzin.

Zobacz te

literatura

  • Peter Kreeft: Zdumienie Silmarillion. W: Helmut W. Pesch (red.): JRR Tolkien, twórca mitów. Corian-Verlag, Meitingen 1984, ISBN 3-89048-205-8 , s. 161-181.
  • Robert Foster : Wielki leksykon ródziemia. Alfabetyczny przewodnik po wiecie fantasy autorstwa JRR Tolkiena. Od Amerykanina Helmuta W. Pescha. Bastei-Lübbe, Bergisch Gladbach 2002, ISBN 3-404-20453-0 .
  • Holger Vos: Interpretacja wiata w Silmarillionie JRR Tolkiena. Passau 2005, ISBN 3-932621-76-X ( seria literacka wtórna 53).
  • Christian Hatzenbichler: JRR Tolkien i jego chrzecijastwo. Religijno-naukowe badanie twórczoci Tolkiena i jego historii recepcji. Tectum, Baden-Baden 2019, ISBN 978-3-8288-4386-8 ( books.google.de - próbka do czytania).

Indywidualne dowody

  1. JRR Tolkien: Silmarillion. 2007, s. 13.
  2. Robert Foster: Wielki leksykon ródziemia. Alfabetyczny przewodnik po wiecie fantasy autorstwa JRR Tolkiena. Bastei-Lübbe, Bergisch Gladbach 2002, ISBN 3-404-20453-0 , s. 30.
  3. ^ Stephan Eggersglüß: tumaczenie napadu Silmarillion. (Ju niedostpne online.) 22 wrzenia 2005, zarchiwizowane z oryginau ; ródo 22 kwietnia 2010 .

Opiniones de nuestros usuarios

Marta Grzelak

Podane informacje o zmiennej Silmarillion są prawdziwe i bardzo przydatne. Dobrze.

Ada Sienkiewicz

Artykuł o Silmarillion jest kompletny i dobrze wyjaśniony. Nie dodawałbym ani nie usuwał przecinka.

Konrad Konieczna

Ten wpis na Silmarillion sprawił, że wygrałem zakład, co mniej niż uzyskanie dobrego wyniku.

Tatiana Borkowski

Informacje o zmiennej Silmarillion są bardzo ciekawe i rzetelne, podobnie jak pozostałe artykuły, które przeczytałem do tej pory, a jest ich już wiele, bo na randkę na Tinderze czekam prawie godzinę i się nie pojawia, więc daje mi to, że mnie to wystawiło. Korzystam z okazji, aby zostawić kilka gwiazdek dla firmy i srać na moje pieprzone życie.