Sanctus



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o Sanctus. Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o Sanctus zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących Sanctus i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat Sanctus. Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o Sanctus! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o Sanctus, z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

Sanctus ( aciska wity ) jest czci ordinarium nazwie po jej pierwszym sowem , staych lub piewy modlitw w ramach liturgii Wieczerzy Paskiej chrzecijaskiej, a wic zwykle cz ustawie masowych. Jest czci starej tradycji kultu chrzecijaskiego i jest piewana na pocztku modlitwy eucharystycznej jako odpowied wspólnoty na prefacj (w kulcie luteraskim bezporednio przed sowami ustanowienia ) przez wszystkich wierzcych, przez chór lub na przemian.

Sformuowanie Sanctus

Brzmienie skada si z aklamacj z tych anioów w wywoujcego wizji proroka Izajasza (6,3 ) i mesjaskiego powitanie z Ps 118.25f.  , zwoana przez tum przy wejciu Jezusa do Jerozolimy ( Mt 21,9  ), co jest tu zwizane z eucharystyczn obecnoci Chrystusa .

Pierwsza cz, która siga proroka Izajasza, jest take czci wczesnochrzecijaskiego hymnu Te Deum . Trzykrotny wity wspomniany w Iz 6,3 ( Hebr. kadosh kadosh kadosh adonai zebaot ) zainspirowa take inne fragmenty tekstów wczesnochrzecijaskich: Ap 4, 8, List Klemensa Rzymskiego do Koryntian (34.6), Passio sanctarum perpetuae et Felicitatis (12.2), traktat De Oratione (3, 3) autorstwa Tertulliana. Zarówno ydowska Kedusza, jak i Troparion Trishagion otrzymay potrójnego witego z Iz 6,3, ale nie naley ich myli ze witoci celebracji Eucharystii.

Oficjalne brzmienie Sanctus in the Missale Romanum (2002):

Sanctus, sanctus, sanctus Dominus Deus Sabaoth .
Pleni sunt coeli et terra gloria tua.
Hosanna in excelsis.
Benedictus qui venit in nomine Domini.
Hosanna in excelsis.

Oficjalne brzmienie Sanctus w niemieckim Mszale (1976):

wity, wity, wity, Bóg, Pan wszystkich mocy i mocy .
Niebo i ziemia s wypenione Twoj chwa.
Hosanna na haju.
Bogosawiony, który przychodzi w imieniu Pana.
Hosanna na haju.

We Mszy luteraskiej sformuowano:

wity, wity, wity jest Bóg, Pan Zastpów.
Niebo i ziemia s pene jego chway.
Hosanna na haju.
Bogosawiony, który przychodzi w imi Pana.
Hosanna na haju.

W Niezalenym Kociele Ewangelicko-Luteraskim istnieje niewielki dodatek mariologiczny.

wity, wity, wity jest Bóg, Pan Zastpów.
Niebo i ziemia s pene jego honoru.
Hosiana na wysokoci.
Niech bdzie bogosawiony Syn Maryi, który przychodzi w imieniu Pana.
Hosiana na wysokoci.

W ramach mszy w. W Sanctus rozbrzmiewaa muzyka kompozytorów wszystkich epok. Wczeniejsza praktyka piewania drugiej czci Sanctus, Benedictus , dopiero po sprawozdaniu instytucji , nie odpowiada ju odnowionemu rozumieniu liturgii katolickiej.

Pocztki Sanctus

Najstarszym dowodem uycia Sanctus w liturgii chrzecijaskiej jest liturgia Addai i Mariego . Wprowadzenie Sanctus jako czonka celebracji eucharystycznej nastpio prawdopodobnie w IV wieku w regionie syryjsko-palestyskim lub w Egipcie. Pewn rol móg odegra wpyw ydowskiego naboestwa. róda tego s bardzo nieliczne. Najpóniej do koca IV wieku Sanctus by wspólnym elementem celebracji eucharystycznej we wschodnim chrzecijastwie. Najstarszym wyranym tekstowym wiadectwem witoci Eucharystii jest Euchologion Serapionis w Egipcie, Konstytucje Apostolskie ze zlewni Antiochene, Mistagogiczna Katecheza Jerozolimy i kazania Jana Chryzostoma . Pseudoambrozjaski pismo Libellus de spiritu sancto (4.2) z okoo 400 roku jest najstarszym wiadectwem uywania Sanctus w celebracji Eucharystii na Zachodzie. Sanctus z Benedictus qui venit i Hosanna (Mt 21,9) jest po raz pierwszy powiadczony na zachodzie przez Cezariusza z Arles , na wschodzie przez Sewera z Antiochii po raz pierwszy .

Znaczenie Sanctus

Przede wszystkim autorzy patrystycyzmu greckiego w IV i na pocztku V wieku przypisuj witemu celebracji Eucharystii zrónicowane znaczenie teologiczne. Wic to jest Sanctus

  • oddanie Bogu w Trójcy Jedynym
  • zapowied Wcielenia Chrystusa. Wyraenie Niebo i ziemia s wypenione Twoj chwa zostao zinterpretowane przez kilku Ojców Kocioa (Jan Chryzostom, Teodor z Mopsuestii, Cyryl Aleksandryjski) jako odniesienie do przyjcia Chrystusa na ziemi. Wraz z przyjciem Chrystusa ziemia zostanie napeniona chwa Bo. By moe ta interpretacja doprowadzia do wprowadzenia Sanctus bezporednio przed sprawozdaniem instytucji.
  • Wyrazy uznania i wdzicznoci Bogu
  • ostrzeenie przed nieskazitelnym moralnie (witym) yciem
  • zaproszenie do duchowego wzniesienia si
  • moment jednoci midzy niebem a ziemi.

Hans Asmussen pisze : Adoracja jest cile zwizana z oczekiwaniem wiata poza nim. Poniewa antycypuje ten wiat w wierze, o ile w ogóle mona mówi o takim oczekiwaniu .

Sanctus i Benedictus w muzyce kocielnej

W polifonicznych ustawieniach masowych od redniowiecza Sanctus z Osann I zosta oddzielony od Benedictus z Osann II. Sanctus rozbrzmiewa przed zmian , a Benedictus po niej. W tym samym czasie kapan delikatnie odmawia Canon Missae . W wielkich zachodnich kompozycjach mszalnych Sanctus zachowa aspekt uczestnictwa w liturgii niebieskiej, podczas gdy Benedictus, pozdrowienie Pana obecnego w postaciach chleba i wina , zostao pomylane jako introwertyczny wyraz tajemnicy eucharystycznej , zwaszcza w XVIII i XIX wiek .

Zobacz te

literatura

  • Bryan D. Spinks: Sanctus w modlitwie eucharystycznej . Cambridge University Press, Cambridge 1991, ISBN 0-521-39307-8 .
  • Robert F. Taft: Interpolacja Sanctus w Anafor: kiedy i gdzie Przegld dokumentacji. W: Orientalia Christiana Periodica , tom 57 (1991) str. 281-308 i tom 58 (1992), str. 83-121.
  • Robert Hayward, Andrew Louth:  Sanctus . W: Theological Real Encyclopedia (TRE). Tom 30, de Gruyter, Berlin / Nowy Jork 1999, ISBN 3-11-016243-1 , strony 20-29.
  • Pius Maurer : interpretacje Sanctus w dzieach greckiego patrystyka (= Liturgica Oenipontana , tom 4). Lit, Wiede / Berlin / Münster 2011, ISBN 978-3-8258-1979-8 (take praca dyplomowa w Papieskim Ateneum Sant'Anselmo w Rzymie).

linki internetowe

Commons : Sanctus  - zbiór zdj, filmów i plików audio

Uwagi

  1. Robert Hayward: Art. Sanctus , cz 1: Stary Testament i ydowska . W: TRE, t. 30, s. 24.
  2. Chwaa Bogu 588.4.
  3. Ewangeliczna ksiga hymnów 185.1.
  4. a b Andrew Louth: Art. Sanctus , cz 2: Christian . W: TRE, t. 30, s. 25-29, tutaj 27.
  5. por. Maurer, s.15.
  6. por. Maurer, s. 260 i 265.
  7. Hans Asmussen: Gottesdienstlehre , tom 1: Doktryna kultu . Kaiser Verlag, Monachium 1937, s. 281.
  8. ^ Sanctus - Benedictus na stronie projektu badawczego Missa Mediaevalis na Uniwersytecie w Münster.

Opiniones de nuestros usuarios

Maria Duda

Musiałem znaleźć coś innego na temat Sanctus, co nie było typową rzeczą, o której zawsze czyta się w Internecie, i podobał mi się ten artykuł _zmienna.

Asia Pawlak

Dzięki za ten post na Sanctus, właśnie tego potrzebowałem

Regina Jarosz

Świetny post o Sanctus.

Malgorzata Olejnik

Czasami, gdy szukasz informacji w Internecie o czymś, znajdujesz zbyt długie artykuły, które nalegają na mówienie o rzeczach, które Cię nie interesują. Podobał mi się ten artykuł o zmiennej, ponieważ idzie do rzeczy i mówi dokładnie o tym, czego chcę, bez gubienie się w informacjach Bezużyteczne.

Gabriela Wojciechowski

Informacje o zmiennej Sanctus są bardzo ciekawe i rzetelne, podobnie jak pozostałe artykuły, które przeczytałem do tej pory, a jest ich już wiele, bo na randkę na Tinderze czekam prawie godzinę i się nie pojawia, więc daje mi to, że mnie to wystawiło. Korzystam z okazji, aby zostawić kilka gwiazdek dla firmy i srać na moje pieprzone życie.