Rheingold



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o Rheingold. Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o Rheingold zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących Rheingold i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat Rheingold. Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o Rheingold! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o Rheingold, z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

Dane dotyczce pracy
Tytu: Rheingold
Rheintöchter i Alberich

Rheintöchter i Alberich

Ksztat: Opera na czterech zdjciach
Oryginalny jzyk: Niemiecki
Muzyka: Richarda Wagnera
Libretto : Richarda Wagnera
Premiera: 22 wrzenia 1869
Miejsce premiery: Monachium, Teatr Narodowy
Czas odtwarzania: okoo 2 ½ godziny
Miejsce i czas akcji: nad Renem i nad Renem, mityczne czasy prehistoryczne
ludzie

Córki Renu:

Bogowie:

  • Wotan ( baryton )
  • Donner (baryton)
  • Happy ( tenor )
  • Domek (tenor)
  • Fricka (mezzosopran)
  • Freia (sopran)
  • Erda (stara)

Nibelungowie:

  • Alberich (baryton)
  • Mime (tenor)
  • Nibelungen (ciche role)

Giganci:

  • Fasolt ( bas )
  • Fafner (bas)

(WWV86a) jestoperaprzezWagnerai wraz z trzech dramatów muzycznychWalkirii,SiegfriediGötterdämmerung tworzkompletny rozwizany (Tetralogy)piercieniu Nibelung. Piercie Nibelungajest wito scena przez trzy dni i jeden wieczór przed. Po lekturach wZurychu w1853 r.Wydrukowano prywatnie50 egzemplarzycaego podrcznika. Rheingoldjest najkrótsz z czterech prac (ok. 2,5 godziny) i wykonywana jest bez przerwy. Premiera Worabendów odbya si 22 wrzenia 1869 roku w PaacuKrólewskim i Teatrze Narodowym w Monachiumpod dyrekcjFranza Wüllnerai wbrew woli Wagnera. PierwszyFestiwal w Bayreuthrozpocz si 13 sierpnia 1876 r.WykonaniemRheingold.

Praca zostaa opublikowana przez Verlag Schott , Mainz (Richard Wagner Complete Edition). Autograf na wynik zostao utracone od II wojny wiatowej .

wtek

W Rheingold przedstawione s fundamentalne konflikty tetralogii, zwaszcza spór o wadz i mio.

Utwór rozpoczyna czterominutowe preludium (136 taktów ), w którym wtki wzbierajcego Renu rozwijaj si z niskiego akordu Es-dur . Dopiero wtedy zaczyna si waciwa fabua, w której pojawiaj si reskie córki Floßhilde, Wellgunde i Woglinde. To naiwne istoty naturalne, które maj magiczny skarb i stra w gbinach rzeki - zoto Renu. Jednak skarb ten traci swój niewinny charakter i pomaga ogromnej mocy, gdy jego waciciel wyrzeka si mioci i wykuwa piercie ze zota ( cytat: Tylko ci, którzy wyrzekaj si mioci wadzy, tylko ci, którzy przepdzaj podanie, osigaj magi tylko po to, by zmusi zoto obrcz ).

Krasnoludowi Alberichowi z ludu Nibelungów udaje si wanie to (std: Piercie Nibelunga ) po tym, jak córki Renu odrzuciy jego pragnienie mioci, po czym Alberich w kocu przeklina mio iw chciwej wciekoci kradnie zoto. Moe teraz uywa magicznych mocy piercienia, podporzdkowuje sobie cay lud Nibelung i zmusza ich do pracy dla niego w kopalniach zota w Nibelheim. Ujarzmia take swojego brata, kowala Mime'a , i zmusza go do wykonania dla niego hemu maskujcego, dziki któremu moe sta si niewidzialny lub przybra dowolny ksztat.

W midzyczasie bracia-olbrzymy Fasolt i Fafner ukoczyli zamek bogów Walhall ( Dopenia wieczne dzieo ). W zamian Wotan obieca maestwo bogini Freii , która strzee tajemnicy wiecznej modoci. Bo tylko Freia moe zbiera jabka z ogrodu modoci, które pomagaj bogom osign niemiertelno; nie mog si bez nich obej. Wotan nie moe sobie pozwoli na zerwanie kontraktu bez naraania podstaw wasnej wadzy. Dlatego najpierw zwróci si o rad i pomoc do Loge , który wówczas zaproponowa mu kontrakt z gigantami: powinien poszuka zastpstwa dla Freii. Loge wdrowa nastpnie po wiecie, ale nie znalaz odpowiednika mioci (a tym samym Freii). Tylko od jednej osoby, Albericha, sysza, e wyrzek si mioci do potgi nadreskiego zota. Potga Albericha jest zagroeniem dla gigantów. Jestecie gotowi wymieni Frei na zoto, które zgromadzi teraz Nibelung Alberich. Zatrzymuj Frei jako depozyt do czasu znalezienia rozwizania.

Wraz z Loge, Wotan wyrusza do Nibelheim , gboko w ziemi, i dziki sprytowi udaje im si zabra skarb Nibelungów od Albericha, w tym hem kamuflau i piercie (klucz do wadzy i bogactwa). Alberich jest tak wcieky, e zosta przytoczony i okradziony, e przeklina piercie ( cytat: Kto go posiada, musi si martwi, a kto go nie ma, gryzie zazdro ).

Wotan chce tylko wymieni skarb (zoto) na Frei i zatrzyma kamuflaowy hem i piercie dla siebie. Jednak giganci nalegaj, aby przekaza cay skarb Nibelungów. W tej sytuacji pojawia si pierwotna matka Erda i ostrzega Wotana przed kltw piercienia. Przepowiada zmierzch bogów , koniec bogów. Po tym, jak Wotan jako ostatni przekaza piercie gigantom, kltwa Albericha po raz pierwszy pokazuje swój efekt: Fafner apczywie zabija swojego brata Fasolta, dzielc si upem.

O zachodzie soca bogowie mog przej zamek Walhall. Ale niebezpieczestwo kltwy jeszcze si nie skoczyo. Aby przeciwdziaa temu niebezpieczestwu, Wotan ma pomys, który jest ju muzycznie przedstawiony w 4. scenie Rheingold ( Nothung , miecz ), ale realizacja tego pozostaje zarezerwowana dla innych prac z cyklu. Córki Renu bagaj bogów, aby oddali im skradzione zoto, ale zbieraj tylko pogard i wymiewanie.

To, jak bardzo Rheingold (jako wigilia tetralogii) przeplata si z nastpujcymi utworami Die Walküre , Siegfried i Götterdämmerung - okrelane przez Wagnera jako pierwszy, drugi i trzeci dzie - staje si muzycznie jasne zarówno poprzez motywy wybiegajce w przyszo, jak i wycofujce si. W duych dialogach midzy Wotanem i Frick lub midzy Wotanem i Briinnhilde w drugim zwoju Walkiire , rozmowa midzy Wotanem (Walkerem) a kowalem Mimem w pierwszym Zygfrydzie -Elevatorze iw Nornen scenie Gotterddmmerung jest aktem Rheingolda wielokrotnie przywoywane.

Zoto

Zoto Renu lni w pierwszej scenie po wschodzie soca w gbinach Renu i sprawia, e caa rafa lni. Pikno naturalnego spektaklu ukazuje wiat w jego naturalnym porzdku, do którego nale równie córki Renu : nie wpywajc na indywidualne denie do wadzy, strzeg zota tak, aby aden zoczyca nie ukrad go skarbowi.

Alberich , który pojawia si po raz pierwszy w tej samej scenie, oddzieli si od tego naturalnego porzdku. Jego dziaania rodz si z jednej strony z zazdroci, chci posiadania, gry zazdroci, w której silniejszy pokonuje sabszego i trzyma jego dobytek jako up, ale z drugiej strony jest równie wyzwalany przez zachowanie córek reskich, który uwodzicielsko pobudza jego dz, by potem z niego kpi: Alberich próbuje zdoby dla siebie jedn z piknych córek Renu, ale jest przez nie tylko wymiewany i odrzucany. Córki z Renu niewinnie - i niedbale - opowiadaj mu o zocie. Alberich, pocztkowo pod wraeniem naturalnego pikna zota, od razu pyta o warto kupieck (Twoje gry w nurkowanie byy dobre tylko w zocie Nie obchodzi mnie to!) . Uczy si od córek reskich, e tylko ci, którzy przeklinaj mio, mog stworzy piercie ze zota, który daje im wadz nad caym wiatem. Alberich nastpnie przeklina mio i wyrywa zoto (Nie zmuszam si do mioci, ale podstpnie zmuszam siebie do podania) . Udaje mu si wyku piercie i najpierw uywa go do wprowadzenia zwizanej z nim mocy w przymusie przeciwko jego ludowi Nibelung, który odtd musi zdobywa nowe skarby z podziemnych szybów i niespokojnie gromadzi skarby Nibelungów. Brat Albericha, Mime, równie musi wyku hem maskujcy pod naciskiem piercienia. Dopiero pod koniec caej tetralogii córki Renu odzyskuj piercie, aby mogy go z powrotem rozpuci w czyste, czyste zoto.

Efekt zota

Elfriede Jelinek , laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 2004 roku , opublikowaa w 2013 roku proz czysto ZOTO. esej teatralny, który dotyczy statusu i efektywnoci zota i pienidzy w kapitalizmie . Rein GOLD powsta zgodnie z sugesti Bawarskiej Opery Narodowej w Monachium i zdaniem autora opiera si przede wszystkim na libretcie i szkicu prozatorskim Der Ring des Nibelungen Richarda Wagnera .

ukad

Oprzyrzdowanie

Obsada na pierwszych wystpach w Monachium, Bayreuth i Wiedniu

rola Ton gosu Prapremiera: Monachium
22 wrzenia 1869
(dyrygent: Franz Wüllner )
Pierwsze wykonanie Bayreuth
13 sierpnia 1876
(dyrygent: Hans Richter )
Prawykonanie w Wiedniu
24 stycznia 1878
(dyrygent: Hans Richter )
Bogowie
Wotan Baryton basowy August Kindermann Franz Betz Emil Scaria
Wigwam tenor Heinrich Vogl Heinrich Vogl Gustav Walter
Fricka Mezzosopran Sophie Stehle Friederike Green Mila Kupfer-Berger
Freia sopran Henriette Müller Marie Haupt Bertha von Dillner
grzmot Baryton basowy Karl Samuel Heinrich Eugene Gura Eduard Nowiasky
Zadowolony tenor Franz Nachbaur Georg Unger Anton Schittenhelm
Erda Stary Emma Seehofer Louise Jaide Hedwig Reicher-Kindermann
Nibelungen
Alberich baryton Karla Fischera Karl Hill Johann Nepomuk Beck
mim tenor Max Schlosser Max Schlosser Viktor Christian Schmitt
Giganci
Fasolt Baryton basowy Toni Petzer Albert Eilers Hans Rokitansky
Fafner gitara basowa Kaspar Bausewein Franz von Reichenberg August Egon Hablawetz
Córki Renu
Woglinde sopran Anna Kaufmann Lilli Lehmann Hermine von Siegstädt
Wellgunde Sopran lub mezzosopran Therese Vogl Marie Lehmann Auguste Kraus
Floßhilde Mezzosopran Wilhelmine Ritter Minna Lammert Ernestine Gindele

Czas trwania (na przykadzie Festiwalu w Bayreuth)

Na festiwalu w Bayreuth zwyczajem byo dokumentowanie dugoci poszczególnych wind, ale nie wszystkie lata byy tam rejestrowane. Ze wzgldu na nieprzerwane dziaanie Rheingold, dokumentacja bya jednak atwiejsza ni w przypadku innych czci Ring des Nibelungen. Dlatego wicej danych jest rejestrowanych precyzyjnie. Nawet z tym samym dyrygentem czas trwania róni si z roku na rok, a wystpy w zalenoci od wykonania. Wpyw na czas trwania miay take rodzaj gosu i temperament piewaków.

Przegld (1876 do 1970)

  • Najkrótszy czas trwania: 2:08 godzin, Heinz Tietjen (1939)
  • Najduszy czas trwania: 2:42 godziny, Hans Knappertsbusch (1951)
  • Rozpito: 34 minuty (30%, w oparciu o najkrótszy czas)

Czas gry z indywidualnymi dyrygentami

rok konduktor Cakowity czas trwania (godziny)
1876 Hans Richter 2:31
2:29
1896 Felix Mottl 2:32
Siegfried Wagner 2:21
1897 Hans Richter 2:25
Felix Mottl 2:30
Siegfried Wagner 2:23
1899 Siegfried Wagner 2:27
1904 Franz Beidler 2:23
Hans Richter 2:25:30
1908 Hans Richter 2:15
2:18
1909 Michael Balling 2:21
2:18
1912 Siegfried Wagner 2:21
1914 Michael Balling 2:23
1927 Franz von Hoeßlin 2:22
1930 Karl Elmendorff 2:39
1933 Karl Elmendorff 2:40
1934 Heinz Tietjen 2:17
1936 Wilhelm Furtwängler 2:36
1938 Heinz Tietjen 2:17
1939 Heinz Tietjen 2:11
Heinz Tietjen 2:08
1942 Karl Elmendorff 2:22
1951 Herbert von Karajan 2:25
2:26
Hans Knappertsbusch 2:42
2:37
1952 Joseph Keilberth 2:19
2:21
1953 Clemens Krauss 2:22
1957 Hans Knappertsbusch 2:40
1960 Rudolf Kempe 2:32
1961 Rudolf Kempe 2:34
1964 Berislav Klobuar 2:29
2:32
1965 Karl Bohm 2:20
1966 Otmar Suitner 2:14
1968 Lorin Maazel 2:21
1970 Horst Stein 2:20
2:21
1994 James Levine 2:39
2015 Kirill Petrenko 2:15

Wybrane nagrania

rok Obsada
(Alberich, Wotan, Fricka, Loge, Freia,
Fasolt, Fafner, Donner, Froh, Erda, Mime)

Orkiestra dyrygent

Katalog etykiet #
Mono / Stereo, Live / Studio
1937 Eduard Habich , Friedrich Schorr , Karin Branzell , René Maison , Dorothee Manski , Norman Cordon , Emanuel List , Julius Huehn , Hans Clemens , Doris Doe , Karl Laufkötter Arthur Bodanzky
Orchestra and Choir of the Metropolitan Opera New York
2 CD: Naxos
8.110047-48
Mono, Live
1949 Adolf Vogel , Ferdinand Frantz , Elisabeth Höngen , Julius Pölzer , Ilona Steingruber , Marjan Rus, Herbert Alsen , Alfred Poell, Willy Friedrich , Rosette Anday , William Wernigk Rudolf Moralt
Wiedeska Orkiestra Symfoniczna
CD: Myto
Cat: 2MCD 962.144
Mono, Studio
1952 Gustav Neidlinger , Hermann Uhde , Ira Malaniuk , Erich Witte , Inge Borkh , Ludwig Weber , Josef Greindl , Werner Faulhaber, Wolfgang Windgassen , Melanie Bugarinovic, Paul Kuën Joseph Keilberth
Orchestra and Choir of the Bayreuth Festival 1952
CD: Arlecchino
Cat: ARL-29-30
Mono, Live
1953 Gustav Neidlinger , Ferdinand Frantz , Ira Malaniuk , Wolfgang Windgassen , Elisabeth Grümmer , Josef Greindl , Gottlob Frick , Alfred Poell, Lorenz Fehenberger , Rut Siewert, Julius Patzak Wilhelm Furtwängler
Orchestra Sinfonica e Coro della RAI (Rzym)
CD: EMI
Cat: CZS 7 67124 2
Mono, Live
1953 Gustav Neidlinger , Ferdinand Frantz , Ira Malaniuk , Erich Witte , Bruni Falcon , Ludwig Weber , Josef Greindl , Hermann Uhde , Gerhard Stolze , Erika Zimmermann, Paul Kuën Clemens Krauss
Orchestra na festiwalu w Bayreuth
CD: Gala, 100.519
Mono, Live
1955 Gustav Neidlinger , Hans Hotter , Rudolf Lustig , Ludwig Weber Joseph Keilberth
Orchestra z festiwalu w Bayreuth
CD: Testament, 100.519
Stereo, na ywo
1956 Gre Brouwenstijn , Hans Hotter , Gustav Neidlinger , Ludwig Suthaus , Jean Madeira , Georgine von Milinkovic Hans Knappertsbusch
Orchestra of the Bayreuth Festival
CD: import, 100,519
stereo, na ywo
1958 Gustav Neidlinger , George London , Kirsten Flagstad , Set Svanholm , Claire Watson , Walter Kreppel, Kurt Böhme , Eberhard Waechter , Waldemar Kmentt , Jean Madeira, Paul Kuën Georg Solti
Vienna Philharmonic
CD: Decca
Cat: 455 556-2
Stereo, Studio
1966 Gustav Neidlinger , Theo Adam , Annelies Burmeister, Wolfgang Windgassen , Anja Silja , Martti Talvela , Kurt Böhme , Gerd Nienstedt , Hermin Esser , Vra Soukupová , Erwin Wohlfahrt
Orkiestra Karla Böhma Festiwalu w Bayreuth
CD: Philips
Cat: 412 475-2
Stereo, na ywo
1967 Zoltán Kelemen , Dietrich Fischer-Dieskau , Josephine Veasey , Gerhard Stolze , Simone Mangelsdorff , Martti Talvela , Karl Ridderbusch , Robert Kerns , Donald Grobe, Oralia Domínguez , Erwin Wohlfahrt Filharmonia Berliska Herberta von Karajana
CD: Deutsche Grammophon
Cat: 457 781-2
Stereo, Studio
1980 Hermann Becht , Donald McIntyre , Hanna Schwarz , Heinz Zednik , Carmen Reppel, Matti Salminen , Fritz Huebner, Martin Egel, Siegfried Jerusalem , Ortrun Wenkel , Helmut Pampuch
Orkiestra Pierre Boulez Festiwalu w Bayreuth
CD: Philips
Cat: 434 422-2
Stereo, Studio
1988 Ekkehard Wlaschiha , James Morris , Christa Ludwig , Siegfried Jerusalem , Mari Anne Häggander, Kurt Moll , Jan-Hendrik Rootering , Siegfried Lorenz , Mark Baker, Birgitta Svendén , Heinz Zednik James Levine
Metropolitan Opera Orchestra
CD: Deutsche Grammophon
Cat: 445 295-2
Stereo, Studio
1989 Theo Adam , James Morris , Marjana Lipovek , Heinz Zednik , Eva Johansson , Hans Tschammer, Kurt Rydl , Andreas Schmidt , Peter Seiffert , Jadwiga Rappé, Peter Haage Bernard Haitink
Symphony Orchestra z Bawarskiego Radia
CD: EMI
Cat: CDS 7 49853 2
Stereo, Studio

Zobacz te

linki internetowe

Commons :  Album Rheingold ze zdjciami, filmami i plikami audio

Indywidualne dowody

  1. Strona z recenzjami czysto GOLD na perlentaucher.de , blurb, a take czysto GOLD. esej sceniczny . Rowohlt, Reinbek bei Hamburg 2013, ISBN 978-3-498-03339-2 , s. 223.
  2. ^ Egon Voss: dyrygenci festiwalu w Bayreuth, 1976, Gustav Bosse Verlag, Regensburg; S. 97 f.
  3. Tak uzasadnione w Egon Voss (ibid.)

Opiniones de nuestros usuarios

Oskar Konieczna

Wspaniałe odkrycie tego artykułu na Rheingold i całej stronie. Przechodzi prosto do ulubionych.

Gabriel Stefański

Uznałem, że informacje, które znalazłem na temat zmiennej Rheingold, są bardzo przydatne i przyjemne. Gdybym musiał umieścić 'ale', może to oznaczać, że nie jest wystarczająco wyczerpujące w swoim sformułowaniu, ale poza tym jest świetne.

Lucyna Bednarczyk

Myślałem, że wiem już wszystko o zmiennej, ale w tym artykule zweryfikowałem, że pewne szczegóły, które uważałem za dobre, nie były tak dobre. Dziękuję za informacje.