Rada Mioci



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o Rada Mioci. Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o Rada Mioci zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących Rada Mioci i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat Rada Mioci. Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o Rada Mioci! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o Rada Mioci, z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

Dane
Tytu: Rada Mioci
Rodzaj: Niebiaska tragedia w piciu aktach
Oryginalny jzyk: Niemiecki
Autor: Oskar Panizza
Rok wydania: 1894
Premiera: 1967
Miejsce premiery: Eksperyment w Liechtenwerd w Wiedniu
Miejsce i czas akcji: Wiosna 1495, pierwsza potwierdzona historycznie data wybuchu kiy
ludzie
  • Bóg Ojciec
  • Chrystus
  • Maria
  • Diabe
  • Kobieta
  • Cherubin
  • Pierwszy , drugi i trzeci anio
  • Liczby z królestwa zmarych:
    • Helena
    • Phryne
    • Heloise
    • Agrippina
    • Salome
  • Rodgrio Borgia, Alexander VI. , Papie
  • Dzieci Papiea:
    • Matka nieznana:
      • Girolama Borgia , onaty z Cesarini
      • Isabella Borgia , matka Matuzzi
    • Z Vanozza:
    • Julia Farnese, polubiona Orsini:
      • Laura Borgia , jeszcze nieletnia
      • Giovanni Borgia , jeszcze nieletni
  • Kochanki Papiea:
  • Alessandro Farnese , brat Julii, kardyna
  • Dona Sancia , synowa papiea, polubia Don Joffre
  • Adriana Mila , powierniczka Papiea, wychowawczyni jego dzieci
  • Bratanek Papiea:
    • Francesco Borgia , arcybiskup Cosenza
    • Luigi Pietro Borgia , kardyna diakon
    • Collerando Borgia , biskup Monreale
    • Rodrigo Borgia , kapitan gwardii papieskiej
  • Powiernica Papiea:
    • Giovanni Lopez , biskup Perugii
    • Pietro Caranza , tajny szambelan
    • Juan Marades , biskup Toul, tajny dyrektor Papiea
    • Giovanni Vera da Ercilla , czonkowie witego Kworum
    • Remolina da Ilerda , czonkowie witego Kworum
  • Burcard , mistrz ceremonii papiea
  • Ksidz
  • Niemiecki nauczyciel
  • Pierwszy , drugi i trzeci szlachcic
  • Pulcinello , aktor
  • Colombina , aktorka
  • Kurtyzana
  • Duch wity, archanioowie, starsi i modsi anioowie, amorki
  • Maria Magdalena, apostoka, mczennica, siostry miosierdzia, posanka
  • Zwierzta, grymasy, postacie zmarych; - dostojnicy kocielni, dworscy urzdnicy papiescy, posowie, damy rzymskie, kawalerzyci, kurtyzany, aktorzy, piewacy, bojownicy, onierze, ludzie

Mio Rada jest satyryczny - groteskowy dramat przez Oskar Panizza od 1894 roku.

Gównym dzieem Panizzy jest radykalnie antykatolicka satyra, która wyjania nage pojawienie si kiy pod koniec XV wieku jako boskie zlecenie diaba.

Z powodu niebiaskiej tragedii Panizza zosta skazany w 1895 roku na rok wizienia za blunierstwo, a nastpnie wyjecha na wygnanie do Szwajcarii. Sztuka, która jest zakazana w Niemczech, zostaa tam wydana w trzech edycjach przez Jakoba Schabelitza w Zurychu do 1897 roku, a prawykonanie jej miao miejsce na maej scenie w Wiedniu w 1967 roku. Po raz pierwszy pojawi si na duej scenie w 1969 roku w Théâtre de Paris w reyserii Jorge Lavelli . Werner Schroeter nakrci go w 1982 roku pod tytuem Love Council .

zadowolony

Sceny akcji to niebo , pieko i dwór papiea Borgiów Aleksandra VI. w 1495 r. Bóg Ojciec , starzejcy si i kruchy starzec, saby i wyniszczajcy Chrystus oraz zatwardziala Dziewica Maryja otrzymuj wieci o skandalicznych warunkach na ziemi, zwaszcza w Neapolu, i niemoralnych orgiach na dworze papiea Aleksandra II. sam Paac Watykaski i wiadkami obscenicznych gier i intryg dworskiego spoeczestwa. Dlatego, wspierani przez Mari Magdalen i Ducha witego, negocjuj pakt z diabem : diabe ma wymyli straszn kar, która powinna natychmiast nastpi po grzechu cielesnym , ale która powinna pozostawi dusze ludzi zdolnymi do odkupienia , poniewa moc twórcza Boga jest wyczerpana i nie moe ju tworzy nowych ludzi - jest wic zaleny od istniejcych. W zamian diabe domaga si wspaniaego portalu do zrujnowanego pieka, prawa do niezapowiedzianych godzin konsultacji z Bogiem, a przede wszystkim swobody dzielenia si swoimi mylami, bo jeli kto myli i nie ma ju moliwoci przekazania swoich myli innym, to jest to najbardziej ohydne wszystkich tortur . Kar wymylon przez diaba jest teraz epidemia podania kia. Aby sprowadzi to na ziemi, diabe spodzi z Salome , najbardziej przebieg postaci w piekle, kobiet, nieodparcie pikn kobiet, która najpierw papie, potem kardynaowie, biskupi, a na kocu reszt hierarchii kocielnej z chorob zainfekowany, który szybko rozprzestrzenia si po caej ludzkoci.

Wpywy

Gówny wpyw na narad mioci miaa wydana w 1800 r. Pod pseudonimem Pater Elias sztuka Germania, tragedia o podobnych motywach. Inne obszerne modele, nazwane przez samego Panizz , to Faust Goethego , La Guerre des Dieux ancien et modern z Évariste de Forges de Parny , przypadek Lucyfera Sebastiana Sailera z drugiej poowy XVIII wieku oraz dramaty jezuickie ze scenami z nieba i pieka oraz alegoryczne Reprezentacje cnót i wad . Rada miosna powicona jest pamici Ulricha von Huttena , który zachorowa na ki i zmar na ni po dugim okresie cierpienia.

Proces narady mioci

Satyra antykatolicka staa si najwikszym skandalem literackim lat 90. W padzierniku 1894 r. W Zurychu u Jakoba Schabelitza pojawia si rada mioci . Panizza wysaa egzemplarze recenzji do dziennikarzy i przyjació, dziki czemu ksika staa si tematem szeroko dyskutowanym w literaturze, zanim jeszcze trafia na rynek niemiecki. Theodor Fontane , Detlev von Liliencron , Otto Julius Bierbaum i inni entuzjastycznie zareagowali na spektakularne dzieo.

Rada mio bya dostpna tylko w ksigarniach od kilku tygodni: po przegld w Allgemeine Zeitung , policja skonfiskowaa wszystkie egzemplarze dostpne w Niemczech w dniu 8 stycznia 1895 roku, a prokurator Monachium pod Baron von Sartor przyniós oskarenia o blunierstwo na podstawie § 166 do Rzeszy karnego Kodeksu . Jednym z problemów byo udowodnienie, e praca wydrukowana w Szwajcarii znalaza nawet czytelników w Niemczech. Ostatecznie dwóch monachijskich ksigarzy zadeklarowao, e sprzedali 23 egzemplarze, a policjant z Lipska zoy owiadczenie, e przeczytali ksik i obrazili si jej zawarto - podpisa si na reklamie i. A. Müller .

Sprawa trafia do niemieckiej prasy. Panizza znalaza zwolenników wród dziennikarzy liberalnych i socjaldemokratycznych, ale w konserwatywnych gazetach bya silna wrogo. Nawet Thomas Mann , który Panizza podczas studiów w Monachium w dramatycznym klubie akademickim spotka si z osobistym wyrazem zrozumienia dla tropienia blunierczego zego gustu sdownictwa. Jego krytyka opieraa si na opublikowanym przemówieniu obronnym Panizzy i, podobnie jak wielu innych krytyków, prawdopodobnie sam nie przeczyta ksiki.

Poniewa konserwatywni politycy podejrzewali opozycj polityczn, która rozwina si dopiero okoo 15 lat póniej, sprawa Panizzy przeksztacia si w wysoce polityczny proces przeciwko nowoczesnoci . W zwizku z tym prokurator wystpi przeciwko Panizza z nadzwyczajn surowoci. W procesie, który odby si 30 kwietnia 1895 roku przed Sdem Okrgowym w Monachium I , Panizza przyj rol obrocy wolnoci wspóczesnej literatury i stylizowa si na mczennika , wiadomie akceptujc ryzyko takiej postawy. Wbrew radom przyjació, którzy wczeniej radzili mu na próno ucieka za granic, walczy z pastwem w swojej literackiej i historyczno-artystycznej obronie. Wyzywajco odmówi te zaprzeczenia, e zamierza opublikowa ksik wydan w Szwajcarii dla Niemiec - prawdopodobnie jedyn szans na uniewinnienie.

Swoim przemówieniem na temat podstawowych wartoci wolnoci artystycznej z trudem móg przekona dwunastu jury , do którego losowania sdownictwo zaprosio 28 obywateli z konsekwentnie sabym wyksztaceniem. Przyznanie si Panizzy Owiadczam, e jestem ateist wywoao potpienie. Jeden z jurorów powiedzia cakiem szczerze: Kiedy pies by sdzony w Dolnej Bawarii, nie oy! Nawet przyjaciel i kibic Michael Georg Conrad , zaproszony przez Panizz jako ekspert , by oszoomiony tym zachowaniem i móg wtpi w sd Panizze prawie nie ukrywaj zdrowia psychicznego.

Proces ten nieuchronnie doprowadzi do potpienia Panizzas. aden inny pisarz w Imperium Wilhelminów nie zosta ukarany z porównywaln surowoci: w przeciwiestwie do Franka Wedekinda czy Hannsa von Gumppenberga Panizza zostaa skazana nie na krótki wyrok, ale na rok odosobnienia i poniosa koszty postpowania i pobytu w wizieniu.

Przyjcie

W 1913 r. Alfred Kubin opublikowa i zilustrowa wydanie Council of Love for the Society of Munich Bibliophiles, limitowane do 50 egzemplarzy i wydrukowane w Holandii . Ze wzgldu na cis cenzur kady egzemplarz tego prywatnego wydania musia nosi wydrukowane nazwisko przyszego waciciela na pierwszej stronie. Czonkami stowarzyszenia byli Franz Blei , Karl Wolfskehl , Erich Mühsam i Will Vesper .

Kurt Tucholsky napisa w krótkim eseju ( Panizza ) w 1919 roku, e dzieo to byo wspaniaym dramatem. S miejsca w grze, przeciwko którym Wedekind wyglda jak dobra altana. Prawd jest, e jest to prawdziwe blunierstwo i naley oszczdzi uczu religijnych wspóobywateli. Jednak ze strony wspóobywateli byoby arogancj da: Powinnimy czu si w tym samym tempie co oni i y w tym samym rytmie co oni. Ich miech nie jest naszym miechem, a ich patos topnienia nie jest naszym. "

Nawet po zniesieniu cenzury nie mogo by mowy o teatralnym przedstawieniu narady mioci , poniewa rodzina Panizzy odmówia zwolnienia praw autorskich do nowych wyda osoby niepenosprawnej - przez dziesiciolecia realny odbiór sztuki by wic prawie niemoliwy. W latach dwudziestych bibliofile pacili najwysze ceny za egzemplarze skonfiskowanej pierwszej edycji Rady Mioci .

Nawet po drugiej wojnie wiatowej prace Panizzy przez dugi czas nie byy publikowane, wykonywane i nie byy przedmiotem germanistyki. Kiedy Jes Petersen ponownie wyda faksymile pierwszego wydania Love Council w 1962 roku w maym nakadzie 400 egzemplarzy, ksika zostaa umieszczona w indeksie i Petersen zosta uwiziony. Przeszukano jego dom, skonfiskowano ksiki i zdjcia, a on sam by sdzony za rozpowszechnianie materiaów pornograficznych . Jednak po gwatownych protestach prasowych wszystkie zarzuty przeciwko Petersenowi zostay wycofane. Dopiero w 1964 roku Hans Prescher opublikowa Love Council wraz z innymi publikacjami w Luchterhand . Po raz pierwszy pojawia si podstawa do szerszego odbioru Panizzas w Niemczech. Tumaczenie francuskie zostao opublikowane w 1960 r., Holenderskie wydanie w 1964 r., Woskie wydanie w 1969 r. I angielskie wydanie w 1971 r.

Pierwsze przedstawienie Love Council jako sztuki odbyo si dopiero w 1967 roku, 74 lata po jej pierwszej publikacji, na wiedeskiej maej scenie Experiment, aw 1969 roku zostao przeniesione na du scen w Théâtre de Paris pod dyrekcj Jorge Lavelli . Kiedy rada mioci w kocu miaa swoj niemieck premier w 1973 roku w Ernst-Deutsch-Theater w Hamburgu , oczekiwana oburzona reakcja publicznoci nie dosza do skutku, chocia czoowe czasopismo branowe Theater heute powicio tytuowy reporta Panizzy.

Spektakl w Teatro Belli w Rzymie pod dyrekcj Antonio Salinesa w 1981 roku wywoa prawdziwy skandal . Woska produkcja Il concilio d'amore zostaa wczona do filmu Liebeskonzil niemieckiego reysera Wernera Schroetera , którego premiera odbya si w wyprzedanym Zoo Palast na Berlinale 1982 . Fabua filmu nie jest do koca identyczna ze sztuk Panizzy, wic podobnie jak we woskiej produkcji brakuje w nim najbardziej nieokieznanej sceny na dworze Aleksandra VI. w Watykanie. Dla kontrastu, sceny ujte s w proces przeciwko Panizzy, którego dowodem jest spektakl teatralny. Film nie móg sprosta wysokim oczekiwaniom: zamiast spodziewanej prowokacji, film wywoa raczej rozczarowan nud i wkrótce zosta uznany za klap, krytyk religii jako nieszkodliwy anachronizm z epoki Wilhelmina. Niskobudetowa produkcja bya równie nieudana finansowo i przycigna tylko niewielk liczb widzów do nielicznych kin, w których pokazano film.

Od tego czasu Rada Mioci organizowana jest regularnie, ale nie czsto. Zosta wykonany midzy innymi w berliskim Schillertheater w latach 1988/89 pod dyrekcj Franza Marijnena i muzyk Konstantina Weckera . Wikszo wyda tych dzie, a take wikszo studiów literackich dotyczcych twórczoci i ycia Panizzy, ukazaa si w drugiej poowie lat 80.

W maju 1985 roku rzd prowincji Tyrolu zakaza realizacji filmu, poniewa obrazi religi chrzecijask. Kiedy Instytut Otto Premingera ds. Projektowania Mediów Audiowizualnych (OPI) chcia pokaza radzie mioci sze wieczorów w swoim kinie w Innsbrucku, diecezja katolicka zoya skarg na dyrektora OPI Dietmara Zingla i znalaza poparcie prokuratora. Pomimo trudnych reakcji austriackiej prasie, film jako krótki czas, zanim byo widmo od Herbert Achternbusch w Tyrolu zabronione. W 1994 r. Europejski Trybuna Praw Czowieka orzek, e zakaz lub konfiskata tam filmowych nie narusza wolnoci sowa (art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Czowieka). Film nie jest ju dostpny w sklepach w Niemczech.

W Szwajcarii w 1997 r. Grupa o nazwie Chrzecijanie dla Prawdy zoya skarg na wystawienie rady miosnej przez klas seniorów Szkoy Teatralnej w Bernie , powoujc si na artyku 261 Kodeksu karnego ( zakócenie wolnoci religii i kultu ) . Ten pozew zosta oddalony w 1998 roku przez sd w Bernie.

Filmowa komedia 3fold , wyreyserowana przez Haralda Safeitza , jest wyranie pod wpywem twórczoci Panizzy , w której Matthias Schosityöfer pojawia si jako Chrystus do apokalipsy na ziemi, ale zostaje zmieniony przez Ducha witego ( Christian Tramitz ).

Adaptacje suchowisk radiowych

literatura

  • Christoph Neumann: Chrzecijaski mit w radzie mioci Oskara Panizzy . Microfiches , Berlin 1991, DNB 931800641 (rozprawa FU Berlin 1991).
  • Jürgen Müller : Oskar Panizza - próba immanentnej interpretacji. Rozprawa medyczna Würzburg (1990) 1991, str. 120-127 i str. 14, 17, 55, 57, 94, 97, 109, 113, 117, 130, 138, 166 i 236.
  • Peter DG Brown (red.): Das Liebeskoncil. Niebiaska tragedia w piciu aktach. Wydanie faksymilowe rkopisu, transkrypcja tego samego, ponadto pierwsze wydanie Rady Mioci jako faksymile, a take Moja obrona w sprawach Rada Mioci oraz materiay z wydania drugiego i trzeciego . Belleville, Monachium 2005, ISBN 3-936298-16-5 .
  • Oskar Panizza: Rada Mioci. Niebiaska tragedia. Opracowa Lukas Jan Reinhard, Print-on-Demand , epubli 2009, ISBN 978-3-86931-058-9 (zawiera równie: list obronny Oskara Panizzy w sprawach Rady Mioci, ekspertyza dr Michaela Georga Conrada dla królewskiego sdu okrgowego w Monachium 1, werdykt królewskiego sdu okrgowego Monachium 1, a take uznanie Oskara Panizzasa przez Kurta Tucholskiego).
  • Hannes Ruch (= Richard Weinköppel) : Kim jest Oskar Panizza W: Oskar Panizza. Wizje zmierzchu. Monachium / Lipsk 1914, s. X f.

linki internetowe

Indywidualne dowody

  1. The Love Council. W: Wiadomoci z kota fanatyków szalestwa i innych pism. Pod redakcj Michaela Bauera (1986), str. 66.
  2. Liczne opublikowane i prywatne reakcje mona znale w K. Boeser, s. 105123.
  3. Cytowane za M.Bauer, s.154.
  4. Thomas Mann, Das Liebeskonzil , w: Das Zwanzigste Jahrhundert 5, 1895, vol. 2, s.522.
  5. Protokó, str. 5 / SA Mchn., St. Anw. No. 7119 /. Cyt. Za: M. Bauer, Oskar Panizza, s.17.
  6. Cytowane za M.Bauer, s.153.
  7. ^ Przedruk w 1991 roku przez Michaela Bauera, Spangenberg Verlag Monachium.
  8. ^ Teatr Dzi 14 padziernika 1973.
  9. Liczne analogiczne cytaty krytyków mona znale w: Peter DG Brown, The Continuing Trials of Oskar Panizza: A Century of Artistic Censorship in Germany, Austria and Beyond. W: German Studies Review 24/3 (padziernik 2001), s. 537 i nast.
  10. Lista wszystkich produkcji znajduje si na stronie Petera DG Browna ( Memento z 14 listopada 2007 w Internet Archive ).
  11. ^ Wyrok ETPC
  12. ^ BR suchowisko Pool - Panizza, The Love Council

Opiniones de nuestros usuarios

Daniel Szczepański

Uznałem, że informacje, które znalazłem na temat zmiennej Rada Mioci, są bardzo przydatne i przyjemne. Gdybym musiał umieścić 'ale', może to oznaczać, że nie jest wystarczająco wyczerpujące w swoim sformułowaniu, ale poza tym jest świetne.

Eryk Kwiatkowski

Mój tata rzucił mi wyzwanie, abym odrobił pracę domową bez używania czegokolwiek z Wikipedii. Powiedziałem mu, że mogę to zrobić, przeszukując wiele innych witryn. Na szczęście znalazłem tę witrynę, a ten artykuł o zmiennej Rada Mioci pomógł mi odrobić pracę domową. wpadłem w pokusę pójścia na Wikipedię, bo nie mogłem znaleźć nic o zmiennej _, ale na szczęście znalazłem ją tutaj, bo wtedy mój tata sprawdził historię przeglądania, żeby zobaczyć, gdzie był. przejdź do Wikipedii? Mam szczęście, że znalazłem tę stronę i artykuł o Rada Mioci tutaj. Dlatego daję ci moje pięć gwiazdek.

Dominika Polak

Świetny post o Rada Mioci.

Paula Bednarz

Czasami, gdy szukasz informacji w Internecie o czymś, znajdujesz zbyt długie artykuły, które nalegają na mówienie o rzeczach, które Cię nie interesują. Podobał mi się ten artykuł o zmiennej, ponieważ idzie do rzeczy i mówi dokładnie o tym, czego chcę, bez gubienie się w informacjach Bezużyteczne.

Zygmunt Szymczak

Wspaniałe odkrycie tego artykułu na Rada Mioci i całej stronie. Przechodzi prosto do ulubionych.