Przygoda semiologiczna



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o Przygoda semiologiczna. Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o Przygoda semiologiczna zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących Przygoda semiologiczna i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat Przygoda semiologiczna. Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o Przygoda semiologiczna! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o Przygoda semiologiczna, z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

Przygoda semiologiczna ( L'aventure sémiologique ) to teoretyczna praca literacka francuskiego poststrukturalisty i semiotyki Rolanda Barthesa z 1985 roku. W 1988 roku Suhrkamp Verlag opublikowa niemiecki przekad Dietera Horniga .

zadowolony

Klasyfikacja

W przygodzie semiologicznej Roland Barthes pooy podwaliny pod strukturalistyczny opis literatury, którego czsto okrela si mianem najpopularniejszego przedstawiciela. Ksika jest prób wprowadzenia nauk lingwistycznych do literatury. W szczególnoci cz Wprowadzenie do analizy strukturalnej narracji , w której rozwija si model analizy narracji, jest uwaana za podstaw narratologii zorientowanej strukturalnie .

Historia

Barthes przyjmuje w swojej ksice uniwersalistyczn koncepcj narracji : Narracja nie ma tu na celu ani ustnego, ani pisanego tekstu, ani specjalnego projektu dzie literackich. Dla Barthesa termin narracja ogólnie oznacza zaporedniczenie wydarzenia, które nastpuje, poniewa jest ono realizowane w rónych mediach, a dokadniej - w rónych typach tekstów . Wedug Barthesa narracje s wszechobecne i weryfikowalne we wszystkich grupach etnicznych , klasach i grupach: Narracja jest midzynarodowa, transhistoryczna, transkulturowa. Chocia istnieje nieskoczona liczba konkretnych narracji, Barthes próbuje uy strukturalizmu do opisania podstawowej struktury narracji, aby uchwyci nieskoczono sposobów mówienia. Stosuje podejcie dedukcyjne , szkic hipotetycznego modelu opisu narracji, których metodologicznym i terminologicznym punktem odniesienia jest jzykoznawstwo.

Jzyk historii

Opierajc si na hipotezie, e istnieje homologiczny zwizek midzy zdaniem, przedmiotem bada w jzykoznawstwie, a dyskursem (jako caoci zda) , Barthes równie rozumie narracj jako organizacj podobn do zdania: Pod wzgldem struktury narracja odpowiada zdaniu nigdy nie dajce si sprowadzi do zwykej sumy zda: narracja jest duym zdaniem, tak jak kade zdanie konstytuujce jest, by tak rzec, zarysem maej narracji . Ta analogiczna organizacja jzyka i narracji umoliwia odmienno zasady jzykowej Rozrónia poziomy opisu, przenosi je do analizy narracyjnej . Jak zdanie jest badane w jzykoznawstwie na rónych poziomach - fonetycznym , fonologicznym , gramatycznym , kontekstualnym - które nie tworz penego znaczenia zdania, ale zazbiaj si, aby konstytuowa znaczenie, analiza narracyjna musi równie rónicowa poziomy i dzieli je na hierarchiczne (integracyjne ) Przynie perspektyw .

Barthes pisze: Czytanie (suchanie) narracji to nie tylko przechodzenie od jednego sowa do drugiego, ale take z jednego poziomu do drugiego. Dlatego proponuje tymczasowe rozrónienie midzy trzema poziomami opisu:

  1. Funkcje
  2. dziaania
  3. Narracja

Funkcje

Funkcje reprezentuj najmniejsze jednostki, które tworz znaczenie jako linki w korelacji : narracja skada si wycznie z funkcji, tj. Oznacza to, e wszystko ma sens, cho w rónym stopniu, a nawet to, co nieuchronnie moe wydawa si bez znaczenia, jest funkcjonalnie istotne w znaczeniu absurdu lub bezuytecznoci. Funkcja jest jednostk treci, tj. H. co oznacza jzykowa forma opowieci, a nie samo sformuowanie.

Funkcje i wskazówki

Barthes wyrónia dwie szerokie klasy jednostek narracyjnych: dystrybucyjn i integracyjn . Jednostki dystrybucji, które definiuje fakt, e s skorelowane lub odnosz si do nadchodzcych wydarze w narracji, nazywane s funkcjami . Jednostki integracyjne, które nie odwouj si do kolejnych aktów, a raczej ujawniaj sens opowieci poprzez dodatkowe informacje - charakter bohatera, opis atmosfery itp. - nazywane s wskazówkami . Podczas gdy funkcje dziaaj syntagmatycznie , tj. H. Ustalajc odniesienia na jednym poziomie, poziomie sekwencji zdarze, wskaniki tworz paradygmatyczne relacje midzy poziomem zdarze a dodatkowym poziomem znaczeniowym, który jest opcjonalny, gdy nie konstytuuje funkcjonalnie cigu zdarze. Barthes pisze: Funkcje i wskaniki mieszcz si zatem w innym klasycznym rozrónieniu: funkcje implikuj metonimiczne relacje, wskaniki metaforyczne ; niektóre odpowiadaj funkcjonalnoci robienia, inne funkcjonalnoci bytu .

Funkcja kardynalna i kataliza

Kada z dwóch wymienionych klas ma dwie podklasy: Funkcje s podzielone na funkcje kardynalne (lub jdra ) i kataliz . Funkcja kardynalna charakteryzuje si tym, e dziaanie, do którego si odnosi, otwiera (utrzymuje lub rozwizuje) alternatyw, która ma konsekwencje dla rozwoju opowieci, krótko mówic, e ustanawia lub eliminuje niepewno. Cardinal funkcje maj logiczn funkcjonalno w tym sensie, e wymagaj one dalszych dziaa. W przeciwiestwie do tego kataliza jest informacj o sekwencji zdarze w czasie, która jest nastpujca po sobie, ale nie jest nastpstwem . Funkcje kardynalne tworz alternatywne punkty dziaania, ryzykowne momenty narracji, a kataliza to strefy bezpieczestwa, przerwy. Gospodarka napicie historii zaley od relacji midzy tymi dwoma funkcjami.

Wskazówki i informatorzy

W wskazówek dziel si na dwie podklasy: (rzeczywista) ze wskazówkami i informatorów . Wedug Barthes, wskazówki odnosz si na przykad do postaci, uczucia, atmosfery, które wskazuj na nadchodzc akcj, niekoniecznie jasno wskazujc, a nawet wymagajc. Jednak czytelnik musi rozszyfrowa ich ukryte signifi. Informatorzy natomiast dostarczaj informacji, które su do identyfikacji i odnajdywania drogi w czasie i przestrzeni. Jako realistyczny operator sprawiasz, e opowiadana rzeczywisto jest wiarygodna dziki szczegóom. Podklasy katalizy, wskazówki i informatorzy maj wspóln cech, e przyczepiaj si one jako - w zasadzie nieograniczone - ekspansje do skoczonej liczby jder, które zostay dodane do sekwencji .

Sekwencja

Sekwencja to seria rdzeni , które s przyczynowo zwizane ze sob i e wyznacza jednostk dziaa , pocztek i koniec, który moe by jednoznacznie okrelona. Jako przykad Barthes uywa sekwencji akcji z jdra zamów, odbierz, pij, zapa za drinka. Sekwencje zawsze mona nazwa metajzykowo ; jak w strukturalistycznej analizie bani , która identyfikuje sekwencje typu oszustwo, zdrada, walka, kontrakt, uwodzenie. Barthes pisze: Zamknita logika konstruujca sekwencj jest nierozerwalnie zwizana z jej nazw: kada funkcja, która wprowadza w gr uwodzenie, przywouje cay proces uwodzenia w przebudzeniu tego imienia natychmiast po jego pojawieniu si, tak jak my to robimy. nauczyem si ze wszystkich narracji, które rozwiny jzyk narracji w nas .

Skadnia sekwencji

Barthes odrónia skadni w obrbie sekwencji od (zastpczej [n]) skadni sekwencji midzy sob, tj. H. hierarchicznego kontekstu odniesienia, w którym pewne uaktualnione mikrosekwencje wskazuj na sekwencje wyszego poziomu. Barthes podaje przykad analitycznej stemmy : Mikrosekwencja powitanie, skadajca si z wycignicia jdra, nacinicia rki, puszczenia, funkcjonuje jako czonek bardziej kompleksowej sekwencji spotkanie, która skada si z mikro-sekwencji zbliajcych si, Powitanie , Powitanie i Ustaw . Z kolei sekwencja spotkanie moe tworzy nadrzdn sekwencj danie jako mikrosekwencj w poczeniu z daniem i kontraktem. Na poziomie sekwencji narracja podzielona jest na zhierarchizowane bloki, które jako odcinki stoj niezalenie obok siebie i s trzymane razem dopiero na kolejnym wyszym poziomie, poziomie akcji.

Fabua

Poziom akcji wyznacza raczej strukturalny ni psychologiczny status bohaterów. Bohater nie jest postrzegane jako istoty psychicznej; H. jako byt, który sam z siebie motywuje akcj, ale - nawizujc do Algirdasa Juliena Greimasa - jako aktor . Bohaterów opowieci nie mona, zdaniem Barthesa, opisywa i klasyfikowa wedug tego, kim s, ale wedug tego, co robi, [...] o ile uczestnicz w trzech gównych osiach semantycznych, które, nawiasem mówic, s równie zawarte w zdaniu znajduje ponownie ( podmiot , przedmiot , atrybut , okrelenie przysówkowe), a mianowicie komunikacj, podanie (lub poszukiwanie) i badanie; W wyniku parowania ukadu tych partycypacji niekoczcy si wiat bohaterów podlega równie paradygmatycznej strukturze rzutowanej na ca narracj (podmiot / przedmiot, dawca / odbiorca, pomocnik / przeciwnik); a poniewa aktor definiuje klas, mona j wypeni rónymi aktorami, którzy s mobilizowani zgodnie z reguami mnoenia, zastpowania lub pustej przestrzeni .

Problem przedmiotu

Barthes nazywa nierozwizan kwesti podmiotu w matrycy aktorów szczególn trudnoci , problemem, z którym strukturalna analiza narracji radzi sobie z analogi struktury narracji i gramatyki zda , poniewa kade zdanie wymaga podmiotu gramatycznego: kto lub która klasa aktorów jest prawdziwa Zdefiniowa bohatera narracji Barthes twierdzi, e wiele narracji koncentruje si na sprzecznym dwoistoci ludzi, w których temat wydaje si podwojony i nie mona go zmniejszy.

Komunikacja narracyjna

Powyej poziomu dziaania jest poziom narracji , w którym adresat historii (narrator) i adresata tej historii (suchacza lub czytelnika) komunikowa. Opisujc kod, za pomoc którego narrator i czytelnik s oznaczeni w samej narracji, Barthes pomija znaki odbioru i koncentruje si na znakach narracji. W ten sposób odrónia si od modeli, które postrzegaj adresata w sztywnej alternatywie albo (1.) jako prawdziwy autor, który uywa narracji jako wyrazu ja, albo (2.) jako instancj ponadosobow z bosk wiedz o swoich bohaterach lub (3.) jako narrator, który przekazuje tylko to, co bohaterowie wiedz i dowiadczaj.

Personel i bezosobowo

Wedug Barthesa poziom narracji, podobnie jak jzyk, zna tylko dwa systemy znaków: osobisty i apersonalny, które nie zawsze mona zidentyfikowa na podstawie cech gramatycznych osoby (ja) lub nieosobowoci (on). Barthes uywa przykadów z Goldfingera Iana Fleminga, aby wykaza , e mona opowiada osobiste historie równie w trzeciej osobie. To znaczy, aby ustawi pierwsz osob jako przykad narracji: jeli narracja, wic Barthes moe zosta przepisana na narracj pierwszoosobow bez utraty poprawnoci gramatycznej - Barthes uywa terminu przepisanie, moe to by narracja osobista akt: "Na przykad zdanie: 'Zauway mczyzn okoo pidziesitki, który wci wyglda modzieczo, itd.' jest cakowicie osobisty pomimo on (`` ja, James Bond, zauway itp. ''), ale narracyjna wypowied `` kiedy kostka lodu brzkna w szklance wydawaa si nagle owieci Bonda '' moe by spowodowana czasownikiem `` wydawa si '', który jest oznak Apersonalen (a nie od Niego) nie bdzie osobiste. "

The Apersonale

To, co bezosobowe, to zwyky sposób narracji, ale sposoby osobowej i bezosobowej zmiany w czciach i - jak pokazuje Barthes na przykadzie - czsto mieszcz si w granicach zda. Zwaszcza powie psychologiczna charakteryzuje si zmian midzy trybami, poniewa sama obecno postaci jako mówcy ( narracja osobista ) nie odblokowuje psychologicznej treci osoby, jej dyspozycji, treci czy cech. Z drugiej strony, cz wspóczesnej literatury za czasów Barthesa stara si przenie narracj z obszaru czysto konstatywnego (który dotychczas wypeniaa) do obszaru performatywnego d. H. nie najpierw naley zlokalizowa znaczenie mówienia poza procesem mówienia. Takie pisanie ju nie mówi, ale mówi, e si mówi. Referent , what narracji, jest funkcjonalnie podporzdkowane literackiego aktu mowy.

Sytuacja narracyjna

Barthes rozumie si sytuacj narracyjn si z caoksztat zasad, wedug których narracja jest rejestrowane, i. H. Sygnay tekstowe, takie jak Dawno, dawno temu w bajce, czy reguy czytelnicze powszechne w literaturze awangardowej przy uyciu rodków typograficznych. Spoeczestwo buruazyjne i wynikajca z niego kultura masowa charakteryzuj si jednak obron przed wiadomoci znaków i dlatego potrzebuj znaków, które nie wygldaj jak znaki: w tym celu kodowanie sytuacji narracyjnej moe zosta przesonite przez procesy narracyjne, które naturalizuj narracj. ", D. H. umoliwi odbiorcy dowiadczenie autentycznoci, na przykad poprzez powieci listowe lub rzekomo odzyskane rkopisy .

System narracji

Podobnie jak w przypadku jzyka, w narracji naley rozróni dwa powizane ze sob procesy: struktur lub segmentacj jednostek (= forma ) oraz integracj tych jednostek w jednostki wyszego rzdu (= znaczenie).

Znieksztacenie i ekspansja

Forma narracji oparta jest na dwóch zdolnociach, które Barthes wykazuje za pomoc terminów znieksztacenie i ekspansja . Termin znieksztacenie , które w terminologii medycznej odnosi si do silnego skrcania lub cignicia, oznacza proces rozszerzania postaci na ca histori. Znieksztacenia staj si wówczas nieprzewidywalnymi ekspansjami. woona. Narracja jest - w terminologii lingwistycznej - wysoce syntetycznym jzykiem, opartym gównie na skadni zagniedania i zawijania. Jej procedura odpowiada dystaksji , tj. H. zmiana w stosunku do zwykej skadni. Narracj spaja wzmacniajca funkcja znieksztacenia (ekspansja znaków na poziomie syntagmatycznym) i promieniowanie poszczególnych jednostek narracji na rónych poziomach; Chodzi o jednostki, które s zakotwiczone w strukturze narracji zarówno jako wskaniki, jak i jednostki funkcjonalne (patrz wyej). Jeli na przykad James Bond zamawia whisky przed lotem, napój tworzy polisemiczny wskanik, który czy róne podpisy, takie jak nowoczesno, bogactwo i czas wolny, w symboliczny wze, a kolejno whisky jako jednostki funkcjonalnej jest czci sekwencji (Pij, czekaj, wychod, itd.), Co znajduje tylko ostateczne znaczenie jako caoci.

Uogólnione znieksztacenie

Uogólnione znieksztacenie, które charakteryzuje narracj, jest antymimetyczne. Poprzez rozszerzenie znaków i wczenie wstawek podwaany jest tryb raportowania, który mógby próbowa odtworzy bezporedni cig czynnoci znany z ycia codziennego. W narracji konstytuuje si rodzaj logicznego czasu, który ma niewiele wspólnego z czasem rzeczywistym, poniewa widoczne rozpylenie jednostek jest zawsze pochaniane przez logik, która czy jdra cigu. Pogbianie si znieksztacenia powoduje napicie czytelnika, które charakteryzuje si dwojako: jako empatyczny proces odkadania i wznowienia; H. jako uczuciowe wskazówki czytelnika i jako zrozumiaa gra ze struktur, która rzuca czytelnikowi wyzwanie poprzez logiczne zakócenia.

Mimesis i znaczenie

Zoony sens narracji staje si zrozumiay w procesie integracji. Integracja kontroluje rozumienie zestawionych, niecigych i heterogenicznych elementów, które mona uzyska tylko sukcesywnie na poziomie syntagmatycznym . To, co oddziela na pewnym poziomie - na przykad sekwencja - jest zwykle ponownie czone na wyszym poziomie (sekwencja wyszego rzdu, ogólne znaczenie rozproszenia poszlak, dziaanie klasy ludzi). Jeli jedno narracji - jak ju opisano powyej - ma znaczenie na rónych poziomach, to jest. czyli jeli s np. B. suy jako funkcja sekwencji i jako wskazówka w odniesieniu do aktora w tym samym czasie powstaje strukturalne zagniedenie dwóch czyta; Dystaksja kontroluje odczyt poziomy , ale integracja narzuca odczyt pionowy .

Metoda narracji - konstytuujca logiczny czas w przeciwiestwie do rzeczywistej, gbokiej strukturalnej konstrukcji znaczenia - nie ma na celu przedstawienia rzeczywistoci ani kopii naturalnej logiki dziaania. Historia nie jest bynajmniej mimetyczna, niczego nie pokazuje, nie naladuje. Entuzjazm, który moe nas unie podczas czytania powieci, nie jest wizj (w zasadzie nic nie widzimy), ale sensem, czyli wyszym rodzajem relacji []. W narracji `` dzieje si '', z odniesienia, tj. H. prawdziwy punkt widzenia, dosownie: nic; to, co si dzieje, to zupenie sam jzyk, przygoda jzyka, której nadejcie jest celebrowane bez przerwy .

Zobacz te

wydatek

  • Roland Barthes: L'aventure sémiologique. Édition du Seuil, Paris 2007, ISBN 978-2-02-012570-3 (EA Paris 1985).
    • Tumaczenie niemieckie: Przygoda semiologiczna . Suhrkamp, Frankfurt nad Menem 2007, ISBN 978-3-518-11441-4 (EA Frankfurt am Main 1988).

Indywidualne dowody

  1. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 102143
  2. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 102
  3. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 103
  4. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 105
  5. a b Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 106
  6. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 107
  7. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 107 i nast.
  8. a b Roland Barthes: Semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 109.
  9. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 112
  10. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 112 i nast.
  11. a b Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 113
  12. a b Roland Barthes: Semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 114
  13. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 115
  14. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 118
  15. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 119
  16. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 120
  17. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 121
  18. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 123
  19. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 124
  20. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 125
  21. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 126
  22. a b c d Roland Barthes: Przygoda semiologiczna. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 127
  23. a b Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 128
  24. a b c Roland Barthes: Przygoda semiologiczna. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 129
  25. a b c d Roland Barthes: Przygoda semiologiczna. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 130
  26. a b c d Roland Barthes: Przygoda semiologiczna. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 131
  27. a b c d e f Roland Barthes: Semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 132
  28. a b Roland Barthes: Semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 133
  29. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 134
  30. a b Roland Barthes: Semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 135
  31. Roland Barthes: semiologiczna przygoda. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1988, s. 136

Opiniones de nuestros usuarios

Eugeniusz Witek

W tym poście o Przygoda semiologiczna dowiedziałem się rzeczy, których nie znałem, więc mogę już iść spać.

Wiktor Cichocki

Świetny post o Przygoda semiologiczna.

Edward Maciejewski

Język wygląda na stary, ale informacje są wiarygodne i ogólnie wszystko, co napisano o Przygoda semiologiczna, daje dużo pewności.