Pie Ziemi



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o Pie Ziemi. Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o Pie Ziemi zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących Pie Ziemi i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat Pie Ziemi. Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o Pie Ziemi! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o Pie Ziemi, z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

Das Lied von der Erde to symfoniczny cykl pieni przez Gustava Mahlera . Utwór nie naley do serii numerowanych symfonii Mahlera, ale jest de facto dziewitym dzieem Mahlera z tego gatunku, jednak dopiero nastpnemu utworowi nadano tytu IX Symfonia .

Powstanie

Pie o Ziemi zostaa napisana w Dobbiaco w 1908 roku . W tym czasie Mahler zajmowa si zbiorem Hansa Bethge The Chinese Flute z adaptacjami staroytnej chiskiej poezji. Mahler skomponowa utwór w czasie osobistych ciosów losu. Starsza córka Mahlera, Maria Anna, zmara na bonic w wieku czterech lat . Ponadto musia zrezygnowa ze stanowiska dyrektora Wiedeskiej Opery Dworskiej po antysemickiej kampanii prasowej przeciwko sobie . W kocu w tym samym roku zdiagnozowano u niego powan chorob serca, która kilka lat póniej doprowadzia do jego mierci. Tu przed ukoczeniem pracy Mahler napisa do Bruno Waltera : Byem bardzo pracowity. [...] Sam nie wiem, jak to nazwa. wietnie si bawiem i myl, e to chyba najbardziej osobista rzecz, jak do tej pory zrobiem. Te wiersze pokazuj wielkie uznanie Mahlera dla jego pracy i jednoczenie niepewno co do klasyfikacji formy. Utwór sytuuje si pomidzy orkiestrowym cyklem pieni a symfoni.

Do muzyki

budowa

Pie z ziemi skada si z szeciu czci, w których Mahler ustawi do muzyki siedem wierszy ze zbioru Chiski flet Hansa Bethge. Bethge nie tumaczya wierszy bezporednio z chiskiego na niemiecki, ale raczej swobodnie kopiowaa niemieckie przekady Hansa Heilmanna na francuskie przekady markiza d'Hervey de Saint-Denys i Judith Gautier . W pieni ziemi Mahler ustawi do muzyki nastpujce pieni:

  1. Pijca Pie Boleci Ziemi ( Li-Tai-Po , pierwsza poowa Pieni Bolesnej )
  2. Samotna jesieni ( Qian Qi , cz pierwsza wiersza w starym stylu: Dugie jesienne miesice )
  3. Od modoci (Li-Tai-Po, bankiet w pawilonie rodziny Tao )
  4. Od pikna (Li-Tai-Po, pie o zbieraniu lotosu )
  5. Pijany wiosn (Li-Tai-Po, uczucia po przebudzeniu z nietrzewoci w wiosenny dzie )
  6. Poegnanie ( Mong-Kao-Yen , nocleg u Mistrza Yès Bergklause, daremne oczekiwanie na brata Dnga i Wang-Wei , poegnanie )

Identyfikacja chiskich poetów Der Einsame im Herbst i Von der Jugend bya bardzo trudna z powodu powanych problemów z tumaczeniami Judith Gautier.

zawód

Alt (lub baryton ) i tenor solo , 3 flety , piccolo , 3 oboje ( 3 równie roek angielski ), 3 klarnety Bb , klarnet Eb , klarnet basowy , 3 fagoty ( 3 równie kontrafagot ), 4 rogi , 3 trbki , 3 puzony , tuba (tylko w czci IV), koty , perkusja (dzwonki, trójkt, talerze, bben basowy, werbel, tamburyn, tam-tam), 2 harfy , mandolina , smyczki i czelesta .

Cz I: Pijca pie ndzy ziemi. Allegro pesante

Cz pierwsza to czterowersowa pie na tenor solo, a fanfara waltornia dur-moll-obojtna z sekwencj dwikow eag koczy si cis w sekwencji pentatonicznej , co jest charakterystyczne take dla dalszych czci symfonii. Dynamiczny pocztek czci uspokaja wreszcie opadajca melodia na skrzypcach. Tenor rozpoczyna pijack piosenk, której pozytywny przerywany miech prowadzi przez temat drugorzdny (Kiedy zblia si smutek) do refrenu g-moll (Ciemno jest yciem). Druga strofa urozmaica pocztek rozciganiem i augmentacj oraz moduluje wedug des i as -moll. W ten sposób luno funkcjonuje jako implementacja . Trzecia zwrotka jest muzycznie najbardziej intensywna i zaczyna si na pocztku instrumentalnie. Tenor zaczyna si dopiero wariacj tematu pobocznego. Czwarta strofa zawiera punkt kulminacyjny zdania na sowie ycie. Zaraz potem w A-dur nastpuje zdanie Teraz we wino [...] oprónij swoje zote kielichy. aonie rozcignity refren, harmonijnie urozmaicony epilog i wreszcie tpy rytm fortissimo instrumentów dtych wiecz pijack piosenk.

Cz II: Samotna jesieni. Lekko pezajcy. Zmczony

Pie przyjmuje funkcj czci wolnej i rozpoczyna si lamentem dtego drewnianego, który peni w tej czci rol formacyjn. Podobnie jak w Poegnaniu, poszczególne motywy dte drewniane skierowane w dó symbolizuj samotno czowieka. Dopiero w przejciu midzy drug a trzeci zwrotk smyczki bior gór. Moje serce jest zmczone ju zapowiada poegnanie ostatniej zwrotki. Sowa Pacz w ostatniej zwrotce prowadz do emocjonalnej kulminacji zdania. Koczy si motywem oboju na pocztku czci i klarnetami.

III ruch: modziey. Wygodnie wesoo

Krótka, przypominajca scherzo piosenka prowadzi od odwrócenia si samotnej osoby od ycia w mio do ycia, w jasnej wspólnocie modzieczej, beztroskiej radoci. Piosenka jest zaprojektowana niemal cakowicie w pentatonice i tworzy obraz chiskiego ogrodu. Dwie szybkie partie durowe tworz wolniejsze trio w g-moll.

Czwarty ruch: Od pikna. Comodo. Dolcissimo

Cz ta jest równie pentatoniczna i zgodnie z tempami i struktur reprezentuje odwrotne scherzo.Szybk cz rodkow otaczaj dwie powolne, ale melodyjnie wzburzone serenady. Gówny temat tria w G-dur nieoczekiwanie moduluje si do E-dur w drugiej zwrotce. Cz rodkowa zaczyna si czysto instrumentalnie jako allegro subito z lun, marszow czci. Coraz silniejsze wiatry graj na ywym tle pasay i szybkich figur. Fanfary kwint przywouj niemal humorystyczn, pentatoniczn marszow polk, a altowy/barytonowy gos opisuje przybycie jedców i ich delikatn interakcj z dziewczynami. Druga cz scherza równie rozpoczyna si instrumentalnie i jest przymiona surowymi dwikami instrumentów dtych blaszanych c-moll. Potem nastpuj wymagajce pasae wokalne: cige ósemki w rosncym tempie i niszym rejestrze reprezentuj kopytko koni.Recesja tria róni si od pocztku gównie wiksz gstoci. Cz koczy si spokojnie dugim, empatycznym epilogiem smyczków, harf, obojów i fletów.

V cz: Pijak na wiosn. Allegro. Bezczelny, ale nie za szybki

Pijca piosenka to do ironiczna burleska, która pocztkowo oywia pijaka, rozczarowanego utracon wiosn ycia i jego póniejsz irytacj yciem. Tekst koczy si zdaniem: Co mnie obchodzi wiosna Pozwól mi si upi . Piosenka do picia jest zatem pomostem midzy rodkowymi, afirmujcymi ycie czciami a czci kocow, w ramach której rozwój serii piosenek w kocu zmienia si z jasnych w ciemne. Sama burleska jest symetryczna, z romantyzujc czci rodkow.

Cz rozpoczyna si w A-dur ruchomymi fanfarami waltornimi na figurach dtych drewnianych. Melodia tenorowa "If Life is Only a Dream" rozpoczyna si jednak w B-dur o jeden poziom chromatyczny wyej. Po drugiej póstromie nastpuje melodia skrzypcowa, któr ze wzgldu na kropkowane figury i due interway mona uzna za gówny wariant motywu gowy Mahlera ( VII Symfonia ). Pojawia si w rodkowej czci jako motyw natury. Druga strofa jest niezwykle tylko cytatem, a nie wariacj na temat pierwszej. rodkowa cz jest pocztkowo wykonywana tylko w A-dur, a póniej moduluje si w pokrewne tonacje. Mahler tworzy koncert na wesoy ptasi gos najpierw z obojem, a póniej z delikatn instrumentacj. Pseudo-odkupicielskie Lenz jest tutaj brzmi Desdur. Nastpnie nastpuje chromatyczne wejcie z wariantami motywu natury. Burleska ponownie koncentruje si na pijcym i ujawnia, e jego dza alkoholu jest silniejsza ni jego romans. Wyzywajce kocowe stwierdzenie pijcego (Co mnie obchodzi wiosna Pozwól mi si upi!) koczy zdanie.

VI cz: Poegnanie. Ciki

Ostatnia cz, mniej wicej tak duga, jak pierwsze pi czci razem, jest transcendentnym punktem kulminacyjnym i celem dziea. Charakteryzuje j fragmentacja tematów muzycznych, duga walka o kulminacj, gboka samotno i chodzenie w nico (a tym samym w ciemno). Dopiero podczas tego pógodzinnego finau sekwencja pieni staje si symfonicznym cyklem pieni. Struktura w duej mierze rezygnuje z formy sonatowej.

Kolejno trzech podstawowych motywów w pierwszym odcinku jest kilkakrotnie zmieniana w póniejszych partiach: motyw oboju z podwójnym uderzeniem jako motywem staym, opadajce tercje akompaniamentu i temat recytatywu. Tekst zaczyna si naturalnie: Soce rozdziela si za górami. Parti altow/barytonow w wielu taktach uzupenia kontrapunkt z fletu solo. Cz druga w F-dur urozmaica wspomniane motywy i charakteryzuje si dodatkowym wahadem harfowym. Instrumentalny odcinek poredni przynosi pocztkowy wzrost intensywnoci, który jednak wkrótce zaamuje si i powraca do trzeciego wahada. Cz koczy si muzycznym podziaem, naznaczonym solowymi pasaami na klarnecie basowym.

Po nim nastpuje czysto instrumentalny marsz aobny, który przynosi dwa nowe motywy o rosncej skali pentatonicznej i koyszcej si melodii skrzypiec. Na pocztku marszu dominuj niskie smyczki, a akcja niemal eskaluje do tutti. Po marszu nastpuje centralny punkt kulminacyjny ruchu z dwoma nagymi uderzeniami tam-tamu . To ostatnia próba oywienia sceny muzycznej. Po nim nastpuje tylko abdzi piew w kocowej czci trwajcej ponad dziesi minut. W nim element wokalny staje si coraz bardziej podrzdnym instrumentem. Ta ostatnia cz przynosi ostatni empatyczn kulminacj, która zaczyna si w dur i jednoczenie przechodzi w minor: Dokd jad Wdruj po górach - szukam ciszy i spokoju dla mojego samotnego serca. W finaowym Morendo , po raz pierwszy w caym cyklu pieni, dodawana jest czelesta z szybujc w wielu uskach. Utwór koczy si midzy aobnym poegnaniem a bliskoci wiecznoci i tym samym zapowiada IX Symfoni .

efekt

Premiera odbya si pomiertnie w dniu 20 listopada 1911 roku w Monachium, Tonhalle pod Bruno Walter, ze Sara Cahier i Williama Millera jako solici . Praca zostaa w duej mierze pozytywnie przyjta. Allgemeine Zeitung Musikische pisa po premierze: W sumie mona policzy skama von der Erde" wród najlepszych, jakie kiedykolwiek stworzy Mahler.Skadajce koledzy Mahlera otrzyma równie prac bardzo pozytywnie ponownie. Anton Webern pisa do Albana Berga : To jak przemijanie ycia, lepszego od tego, co przeyte, dla duszy umierajcego. Dzieo sztuki kondensuje; fakty ulatniaj si, idea pozostaje; podobnie jak te piosenki .

Przyjaciel i wspóczesny Mahlerowi Bruno Walter pozostawa przez wiele lat jednym z najwaniejszych interpretatorów Lied von der Erde, któr wielokrotnie dyrygowa i nagrywa na pytach, wnoszc tym samym znaczcy wkad w upowszechnienie utworu. Równie dzi bardzo popularna jest kameralna wersja Lied von der Erde pozostawiona jako fragment Arnolda Schönberga (dopeniona przez Rainera Riehna ) . Ogólnie rzecz biorc, utwór uwaany jest za jedn z najmocniejszych kompozycji Mahlera i czsto mona go znale w repertuarze duych orkiestr i piewaków.

Status

Ostatnia faza twórcza Gustava Mahlera rozpoczyna si od Lied von der Erde , co ostatecznie prowadzi do porzucenia tonalnoci w finaowej IX symfonii . Temat poegnalny, który dominuje w ostatniej czci, podobnie jak w IX Symfonii, doprowadzi do rónych mistyfikacji. Dziki Arnoldowi Schönbergowi ponownie skoncentrowano si na tym, e wikszo wielkich kompozytorów symfonicznych nie wysza na IX symfoni. Na przykad Ludwig van Beethoven , Antonín Dvoák i Anton Bruckner napisali dokadnie dziewi numerowanych symfonii i zmarli przed ukoczeniem dziesitej lub nie napisali wicej. Schönberg napisa: Ci, którzy napisali dziewity, byli zbyt blisko zawiatów. By moe zagadki tego wiata zostayby rozwizane, gdyby kto, kto je zna, oddawa dziesicin. A tak nie powinno by. Sam Mahler wykazywa pewien przesd w tej kwestii. Dlatego póniej nieoficjalnie nazwa pie ziemi swoj dziewit symfoni, aby omin pozornie magiczn granic. Ostatecznie jednak i on powinien umrze przed ukoczeniem swojej X symfonii .

Koncepcja dziea nie jest jasna. Utwór spenia kryteria formy symfonii, podobnie jak inne póne symfonie Mahlera, przez co mona go uzna za cykl pieni i kantat symfoniczn z równym uzasadnieniem . W poprzedzajcej ósmej symfonii element wokalny jest równie obecny przez cay czas, ale tutaj bardziej w wagnerowskim sensie dramatu muzycznego . Ze wzgldu na swoj koncepcj Lied von der Erde jest porównywalna z wczeniejszymi symfoniami Wunderhorna ( II , III i IV symfonia ). Integruj one równie cae czci pieni w form symfonii. Niektóre z tych piosenek pochodz z kolekcji Des Knaben Wunderhorn . Z kolei pieni Lied von der Erde nie pochodz z osobnego cyklu, a jedynie wystpuj w tej symfonii. Zwaszcza gigantyczna cz ostatnia (Abschied) nadaje utworowi charakter symfonii. Cz ta jest jedn z najduszych czci symfonicznych w caym dorobku Mahlera, stanowi punkt kulminacyjny dziea pod wzgldem treci i formy, a cz ta, podobnie jak wikszo pozostaych czci gównych, zawiera równie typowy dla Mahlera dugi marsz . Jzyk tonalny utworu konsekwentnie poda ciek chromatyki progresywnej , zapocztkowanej przez IV i V symfoni . W tym dziele Mahler nie dochodzi jednak jeszcze do granic tonalnoci, dzieje si to dopiero w kolejnej IX Symfonii . Tym samym stanowi równie podwójne dzieo pod wzgldem treci na temat rozstania, gdzie stanowi pewne emocjonalne wyzwanie dla wykonawców i suchaczy. Bruno Walter zauway: Czy to naprawd ta sama osoba, która wzniosa budynek Ósemki » w harmonii z nieskoczonoci« , któr teraz odnajdujemy w pijackiej pieni ndzy ziemi Kto samotnie skrada si jesieni do znajomego miejsca spoczynku, spragniony orzewienia Kto z sympatyczn staroci patrzy na modo, z delikatnym wzruszeniem na pikno Kto w pijastwie stara si zapomnie o bezsensownej ziemskiej egzystencji iw kocu egna si w melancholii [...] To nie jest ta sama osoba i kompozytor. Wszystkie dotychczasowe prace powstay z poczucia ycia [...] Ziemia znika, inne powietrze wieje, wieci nad ni inne wiato [...]. "O stosunku Mahlera do kompozycji relacjonuje: Kiedy ja [Autograf] przywiozem go z powrotem, prawie nie mogc o tym powiedzie sowa, otworzy poegnanie i powiedzia: Co o tym sdzisz Czy to w ogóle znone Czy ludzie nie zabij si póniej Nastpnie zwróci uwag na trudnoci rytmiczne i zapyta artobliwie: Masz pomys, jak to zrobi Nie ja!'."

Uwagi

  1. Stephen E. Hefling: Mahler: Pie ziemi . Cambridge University Press, Cambridge 2000, ISBN 0-521-47534-1 , s. 31 f . (Jzyk angielski).
  2. ^ List do Bruno Waltera. W: Gustav Mahler Briefe , red. Herta Blaukopf, Zsolnay 1982, s. 348 books.google ; Gustav Mahler Letters 1879-1911 , red. Alma Mahler , Olms 1925, s. 413 books.google
  3. mahlerarchives.net , Das Lied von der Erde : The Literary Changes.
  4. mahlerarchives.net , Das Lied von der Erde : The Literary Changes.
  5. mahlerarchives.net , Das Lied von der Erde : The Literary Changes.
  6. mahlerarchives.net , Das Lied von der Erde : The Literary Changes.
  7. mahlerarchives.net , Das Lied von der Erde : The Literary Changes.
  8. mahlerarchives.net , Das Lied von der Erde : The Literary Changes.
  9. Fusako Hamao: róda tekstu w Pieni o ziemi Mahlera . W: Muzyka XIX wieku . tama 19 , nie. 1 . University of California Press, Berkeley 1995, s. 83-95 , JSTOR : 746721 (angielski).
  10. Szczegóy pracy w wydaniu uniwersalnym .
  11. Eugen Schmitz : Artyku w Allgemeine Musikische Zeitung, 1 grudnia 1911, w: Renate Ulm : Symfonie Gustava Mahlera, s. 261.
  12. ^ List Antona Weberna do Albana Berga, 23 listopada 1911. W: Renate Ulm: Symfonie Gustava Mahlera, s. 260.
  13. ^ Arnold Schönberg: Mahler . W: ders.: Styl i myl, wyd. v. Iwana Wojtecha. Cytat za: Renate Ulm (red.): Symfonie Gustava Mahlera. Pochodzenie - Interpretacja - Efekt , s. 274.
  14. Bruno Walter, Gustav Mahler: Portret , s. 93f.
  15. Hermann Danuser: Gustav Mahler: Das Lied von der Erde , s. 12.

literatura

  • Hans Bethge : Chiski flet. Adaptacje poezji chiskiej. YinYang Media, Kelkheim 2007, ISBN 3-9806799-5-0 (przedruk pierwszego wydania z 1907 r.).
  • Hermann Danuser : Gustav Mahler: Pie ziemi . Dla Rudolfa Stephana w jego 60. urodziny (=  arcydziea muzyki . Band 25 ). Wilhelm Fink, Monachium 1986, ISBN 3-7705-1741-5 .
  • Hans Heilmann : poezja chiska, z XII wieku p.n.e. Do chwili obecnej . W przekadzie niemieckim, ze wstpem i komentarzami Hansa Heilmanna. R. Piper, Monachium / Lipsk 1905.
  • Léon d'Hervey de Saint-Denys : Poésies de l'époque des Thang (VII e , VIII e i IX e siècles de notre ère) . Traduites du chinois pour la premiere fois, une etude sur l'art poétique en Chine et des notes explicatives par le Marquis d'Hervey-Saint-Denys . Amyot, Pary 1862 (w jzyku francuskim, peny tekst w wyszukiwarce ksiek Google).
  • Judith Gautier: Le Livre de Jade, poésies traduites du chinois . Nouvelle édition considérablement augmentée et ornée de vignettes et de gravures hors texte d'après les artistes chinois . Félix Juven, Pary 1902 (francuski, zdigitalizowany ).
  • Renate Ulm (red.): Symfonie Gustava Mahlera. Pochodzenie - interpretacja - skutek . Barenreiter, Kassel 2001, ISBN 3-423-30827-3 .
  • Bruno Walter : Gustav Mahler : Portret . Wyd.: Richard Schaal. Wydanie IV. Florian Noetzel, Wilhelmshaven 2010, ISBN 3-7959-0305-X .

Film

linki internetowe

Opiniones de nuestros usuarios

Jerzy Sobczyk

Uznałem, że informacje, które znalazłem na temat zmiennej Pie Ziemi, są bardzo przydatne i przyjemne. Gdybym musiał umieścić 'ale', może to oznaczać, że nie jest wystarczająco wyczerpujące w swoim sformułowaniu, ale poza tym jest świetne.

Eugeniusz Kalinowski

W tym poście o Pie Ziemi dowiedziałem się rzeczy, których nie znałem, więc mogę już iść spać.

Marta Wilczyński

Wspaniałe odkrycie tego artykułu na Pie Ziemi i całej stronie. Przechodzi prosto do ulubionych.

Paula Kubicki

Podoba mi się ta strona, a artykuł o Pie Ziemi jest tym, którego szukałem.