Opowie o cara Saltanie (opera)



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o Opowie o cara Saltanie (opera). Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o Opowie o cara Saltanie (opera) zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących Opowie o cara Saltanie (opera) i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat Opowie o cara Saltanie (opera). Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o Opowie o cara Saltanie (opera)! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o Opowie o cara Saltanie (opera), z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

Daty operowe
Tytu: Opowie o cara Saltanie
Tytu oryginalny: , ® Ø Ø ®
(Skaska O Zare Saltane, O syne ewo slawnom i mogutschem bogatyre knjase Gwidone Saltanowitsche IO prekrasnoi zarewne lebedi)
Strona tytuowa partytury

Strona tytuowa partytury

Ksztat: Opera w czterech aktach z prologiem
Oryginalny jzyk: Rosyjski
Muzyka: Nikolai Rimsky-Korsakov
Libretto : Vladimir Belski
ródo literackie: Aleksandra Puszkina
Premiera: 21 padziernika, lip. / 3 listopada 1900 greg.
Miejsce premiery: Teatr Solodownikov, Moskwa
Czas odtwarzania: okoo 2 ¾ godziny
Miejsce i czas akcji: Rosja, bajkowy czas
ludzie
  • Car Saltan ( ) ( bas )
  • Tsarina Militrissa ( ), najmodsza siostra ( sopran )
  • Tkachicha (, tkacz), rodkowa siostra ( mezzosopran )
  • Powaricha (, kucharz), starsza siostra (sopran)
  • Babaricha (), stary podstawy ( stary )
  • Carewicz Gwidon ( ) jako chopiec ( cicha rola ) i jako modzieniec ( tenor )
  • Carewna ebed ( ), Schwanen-Zarewna, Schwanenprinzessin, w niemieckim tumaczeniu równie niepoprawnie "Princess Schwanhilde", pocztkowo jako Lebed-ptiza (-), abd (sopran)
  • starzec (tenor)
  • Messenger ( baryton )
  • Skomoroch (), nadworny bazen (bas)
  • trzech eglarzy (tenor, baryton, bas)
  • Gosy magów i duchów (610 chórów i basów)
  • Bojary, bojarki, dworzanie, mamki, urzdnicy, stranicy, uzbrojeni mczyni, marynarze, astrologowie, biegacze, piewacy, skrybowie, sucy, sucy, tancerze, tancerze, ludzie, 33 rycerzy morskich pod wodz Czernomora, wiewiórki, trzmiele ( chór , statystki, balet)

Bajka cara Saltana, jego syna, wspaniaego i potnego wojownika ksicia Gwidona Saltanowitscha oraz piknego abdzia Carewny to opera w czterech aktach z prologiem na siedmiu obrazach Nikoaja Rimskiego-Korsakowa (muzyka) z librettem autorstwa Vladimir Belsky na podstawie bajki Aleksandra Puszkina . Premiera odbya si 21 padziernika . / 3 listopada 1900 greg. w Teatrze Soodownikowa w Moskwie przez zespó rosyjskiej opery prywatnej Savvy Mamontova . Lot trzmiela z trzeciego aktu zyska wielk saw .

wtek

prolog

Wiejski salon, zimowy wieczór

W obecnoci starej Babarichy przdz przdz trzy siostry Powaricha, Tkachicha i Militrissa. Dwaj starsi s leniwi i zarozumiali. Pdz Militriss od jednej pracy domowej do drugiej, marzc o wyborze na pann mod przez cara. Babaricha wspiera ich w tym. W tej chwili car niezauwaenie zaglda przez drzwi i podsuchuje ich rozmow: Powaricha marzy o przygotowaniu uczty dla caego wiata jako carska. Tkachikha utkaby pikn tkanin. Z drugiej strony Militrissa uwaa, e nie moe zrobi czego takiego, ale daby carowi bohaterskiego syna. Car wchodzi, ogasza Militriss swoj on i zatrudnia jej dwie siostry jako kuchark i tkaczk. Wychodzi z domu z Militriss. Rozczarowane siostry chc si zemci za to upokorzenie, a Babaricha proponuje perfidny plan: skoro car spdza duo czasu na wojnie, nie bdzie go przy narodzinach dziecka. Dlatego przechwyc posaca i sfaszuj wieci o narodzinach nastpcy tronu, tak aby wierzy, e Militrissa urodzia potwora: Ani czowieka, ani zwierzcia, którego mona by nazwa, ani rozpoznawalnego jako ptak. Wszyscy si miej.

Orkiestrowy przerywnik opowiada o wyjciu Saltana na wojn, zaczyna si karykaturalnym marszem i zamienia si w obrazow bitewn muzyk.

pierwszy akt

Dwór carski w Tmutarakan nad morzem, z jednej strony otwarty przedsionek zamku Saltan, z drugiej miasto

Alexander Golovin : Paac Cara Saltana (1907, niezrealizowany)

Caryca Militrissa od tego czasu urodzia syna Gwidona i z utsknieniem czeka, a m odpowie na jej wiadomo. Podczas gdy ona haftuje w obecnoci starej Babarichy i bazna nadwornego, mamki piewaj carewiczowi koysank. Babaricha piewa piosenk, a tekst jest negatywny. Gupiec na próno próbuje odwróci uwag Militrissy swoimi artami. Jej siostra Powaricha przynosi ciasto. Starzec, przerywany kilkakrotnie przez gupca, recytuje bajk, w której niedwied wypowiada wojn wszystkim ptakom, poniewa jego stare buty zostay rozdarte przez gsi. Tkachicha daje siostrze dywan, ale nie jest nim zainteresowana. W midzyczasie carewicz wyrós na chopca i ucieka przed siedmioma mamkami. Starzec i ludzie ciesz si z jego podobiestwa do dziadka i skadaj mu hod. W kocu pojawia si posaniec cara. Przeraeni wszyscy sysz rozkaz cara, aby natychmiast wrzuci Car i jej potomstwo do beczki do morza. Militrissa, ludzie i bojary nie mog w to uwierzy, ale Babaricha i dwie siostry ostrzegaj przed gniewem cara, jeli jego rozkaz zostanie zlekcewaony. Militrissa w kocu si zgadza. Ludzie ze wspóczuciem im towarzysz, gdy rozkaz jest wykonywany. Militrissa wzywa fal oceanu na ratunek. Siostry i Babaricha miej si pogardliwie.

Orkiestrowy przerywnik opisuje podró beczki przez morze, a wylduje na wybrzeu jaowej wyspy. Dorosy ju bohater Gwidon otwiera wieko i pomaga matce wyj.

Akt drugi

Wyspa Bujan nad morzem, w tle z jednej strony cypel, z drugiej wzgórze z dbem

Militrissa ze smutkiem patrzy na jaowy krajobraz wyspy. Z drugiej strony Gwidon jest optymist. Podziwia kwiaty i kolorowe motyle, tworzy uk z gazi dbu i obroy na polowanie. Potem widzi abdzia gonionego przez wielkiego spa nad morzem i zabija go swoim ukiem. Zza sceny sycha zawodzce gosy duchów i maga, ale w wietle ksiyca uratowany abd podnosi si z morza i wyjania Gwidonowi, e jest w rzeczywistoci zaczarowan córk króla. Obiecuje udzieli mu pomocy i rady w przyszoci jako podzikowanie za uratowanie go przed magiem i znika ponownie w morzu. Przed pójciem spa Militrissa opowiada synowi histori jego narodzin i niesprawiedliwego wygnania przez cara. Kiedy budz si nastpnego ranka, widz we mgle kontury zaczarowanego miasta Ledenez, którego czar zosta zamany przez mier maga. Mieszkacy wylewaj si do dzwonów, dzikuj Gwidonowi i mianuj go swoim wadc. Zachcony przez matk Gwidon przyjmuje koron królewsk i zostaje zaprowadzony do miasta na grzmot armat i uroczyste hymny pochwalne.

Akt trzeci

Pierwsze zdjcie. Zalesione wybrzee na wyspie Bujan

Gwidon tsknie spoglda na statek handlowy, który pynie obok wyspy w drodze do królestwa Saltan. W mylach prosi podrónych, aby przynieli pozdrowienia jego ojcu. Wtedy pojawia si abd i prosi go, aby narzeka na swoje cierpienie. Gwidon mówi mu, e w kocu chce pozna swojego ojca. Jego magiczna wiewiórka i jego trzydziestu trzech rycerzy tylko go nudziy. abd nastpnie zamienia go w trzmiela, który leci na statek i podróuje z marynarzami do Tmutarakan.

Drugie zdjcie. Dwór carski w Tmutarakanie, podobnie jak w akcie pierwszym

Wiolarze lduj na dworze cara i s zapraszani na uczt przez Babarich i cara. Trzmiel poda za nimi niezauwaony. Babaricha i dwie siostry carycy dbaj o gocinno, a podrónicy opowiadaj o swoich dowiadczeniach za granic. Wiedz równie o wyspie Gwidon i jej wspaniaym miecie, które powstao z dnia na dzie. Poniewa Saltan sta si ciekawy i chce osobicie odwiedzi t wysp, Babaricha prosi siostry, aby temu przeciwdziaay. Piekarz zaczyna od wasnej historii, ale trzmiel dgnity zostaje w brwi. Wiolarze donosz teraz o oswojonej wiewiórce Gwidona, która amie orzechy zotymi skorupkami i szmaragdami jako rdzeniem. Tkacz próbuje przecign t histori inn. Ona te jest ukszona. Nastpnie szyprowie opowiadaj o trzydziestu trzech bohaterach, którzy kadego dnia wynurzaj si z morza pod przywództwem Czernomora. Babaricha próbuje przecign efekt inn histori - i zostaje dgnity w oko przez wciekego trzmiela. Trzy kobiety i wiolarze na próno poluj na trzmiela. Saltan zabrania wszystkim trzmielom wchodzenia na jego farm i skazuje straników na mier na szubienicy.

Akt czwarty

Morski brzeg wyspy Bujan jak na pierwszym zdjciu z trzeciego aktu. noc

Na widok morza Gwidon tskni za kochankiem. Przywouje abdzia, aby znale dla niego odpowiedni on. W wiecie mówi si o królewskiej dziewczynie, której pikno jest uczt dla oczu. W dzie odstrasza ci soce, w nocy owietla ci ziemia, pod warkoczem lni ksiyc w peni, na czole migocze gwiazda . abd zapewnia go, e ta dziewczyna naprawd istnieje. Gwidon powinien dobrze si nad tym zastanowi, zanim przysiga jej wierno. Kiedy Gwidon wiarygodnie potwierdza swoj decyzj, ptak przemienia si w ksiniczk - ksiyc pod warkoczem i gwiazd na czole. Nagle jest wiato dzienne. Ksiniczka abdzi jest gotowa polubi Gwidona. Chór eski za scen piewa o wczesnym socu. Militrissa pojawia si ze swoimi sucymi na porann kpiel. Gwidon i ksiniczka abdzi prosz o jej bogosawiestwo. Gwidon ma nadziej, e jego ojciec przyjedzie na czas na wesele.

Michail Wrubel : The 33 Knights (1901)

Orkiestrowe wprowadzenie do nastpnego obrazu opisuje trzy cuda wyspy: wiewiórk ze zotymi orzechami, trzydziestu trzech rycerzy i ksiniczk abdzi.

Miasto na wyspie Ledenez, wntrze Kremla z ksicymi apartamentami, widok na miasto i morze pynce statkami

Michail Wrubel : Scenografia do drugiego obrazu aktu czwartego (1900)

Gwidon i Militrissa obserwuj przybycie floty Saltana przez lornetk. Po ich przybyciu car, starzec, gupiec i inna wita zostaj uhonorowani przez mieszczan. W odpowiedzi na pytanie Gwidona o jego dobre samopoczucie, Saltan ze smutkiem opowiada mu o swoim maestwie, które trwao zaledwie dwadziecia dni, oraz o swoim alu, e nie chroni swojej ony lepiej podczas kampanii. Babaricha i dwie siostry oskaraj go o pacz. Gwidon nastpnie pokazuje mu magiczn wiewiórk, trzydziestu trzech rycerzy i ksiniczk abdzi. Saltan prosi tego ostatniego o kolejny cud: powinna przyprowadzi do niego jego zaginion królow. Z atwoci moe to zrobi, bo Militrissa ju si zblia. Obaj szybko si pogodzili, a Saltan spotyka swojego syna w Gwidonie. Babaricha zdaje sobie spraw, e jej czas si skoczy i cicho si wycofuje. Dwie siostry obwiniaj j za wasne wystpki. Chocia Gwidon w to nie wierzy, wielkodusznie im wybacza. Wie, e ten lub nigdy by si nie odby bez jej intryg. Wszyscy wychwalaj ksiniczk abdzi i udaj si na wielk uczt weseln. Stary czowiek nie moe si doczeka, aby opowiedzie o tej uroczystoci po powrocie.

ukad

libretto

Wadimir Belski stworzy cznie trzy libretta na podstawie szablonów Skaskich (rosyjskich bani) dla Rimskiego-Korsakowa. Opowie o cara Saltanie jest pierwsz z tej serii. Opiera si na modelu Aleksandra Puszkina , który Belski rozszerzy o wasne wersety. Jego twórczo odznacza si duymi walorami literackimi i opanowuje dwa skomplikowane i mniej typowe rosyjskie idiomy, archaiczne i chopsko-poetyckie.

Historia starego czowieka (opowie o wojnie niedwiedzia z ptakami) zintegrowana na prob Rimskiego-Korsakowa jest adaptacj parodii ludowej bani Puszkina. Zastpi on pierwotnie zaplanowan bajk Puszkina o ksidzu i jego sucej Baldzie.

muzyka

Opowie o cara Saltenie to pocztek nowego okresu twórczego Rimskiego-Korsakowa. Jest to pierwsza z wielkich oper baniowych jego pónej twórczoci. Podobnie jak ich modele, opery te charakteryzuj si rapsodycznym stylem narracyjnym. Nie ma dramatu ani psychologicznej interpretacji. Melodie s w wikszoci proste. Partie wokalne s recytatywne na duszych odcinkach. S cile oparte na tekcie, ale zyskuj na ywotnoci dziki zrónicowanemu instrumentarium. Utwory, które s bardziej samodzielne formalnie, równie odnosz si bezporednio do fabuy i prowadz do bardziej swobodnych czci.

W odrónieniu od jego wczeniejszych oper baniowych, tutaj równie forma nawizuje do oryginau, rosyjskiej Skaski (bani). Kady akt, jak i orkiestrowe przerywniki wprowadzane s przez fanfar, która wciela si w rol priskaski narratora. Takie fanfary byy zwykle wykorzystywane do zwabienia widzów na jarmarczne przedstawienia teatralne. Pod koniec opery wszyscy aktorzy przejmuj melodi tej fanfary wraz z tekstem I na tym weselu caa bajka si skoczya!. W pewnym sensie wycofuj si ze swojej roli tutaj. Muzyka formalnie rozwija si wzdu strof bani, których fabu charakteryzuj powtórzenia i stylizacje. Oprócz romantycznych cech Militrissy, wikszo postaci jest rysowana w stylu Buffoesque. W zwizku z tym muzyka nawizuje do rónych wspóczesnych gatunków muzyki popularnej - rymowanek, koysanek (w tym jednej od niani wasnych dzieci) czy melodii weselnych. Komedia sytuacji w niektórych fragmentach, jak polowanie mamek na modego Gwidona w I akcie czy ataki trzmieli w drugim obrazie w III akcie, a take dodane przez kompozytora postaci starca i bazna dworskiego kojarz si równie z jarmarcznym teatrem.

Duet dwóch starszych sióstr w prologu skada si z co najmniej czterech pieni ludowych, z których trzy pochodz z kolekcji Rimskiego-Korsakowa z 1877 roku. Pojawieniu si cara towarzyszy równie muzyka z tego zbioru, który póniej staje si jego gównym tematem. Krótka aria Militrissy na pocztku pierwszego aktu to stylizowana pie ludowa. W tle pieni mamek to znane, proste koysanki i pieni dziecice z tradycji ustnej, których Rimsky-Korsakow nie wczy do swojego zbioru. Z powodu szoku Militrissy po jej nieoczekiwanym przekonaniu, wybra znan piosenk lubn ze swojej antologii. Chór powitalny mieszkaców miasta odkupionego w akcie drugim korzysta z materiau z liturgii prawosawnej. Muzyka, z jak cudowna wiewiórka jest przedstawiona w czwartym akcie, wykorzystuje dobrze znan i szeroko redagowan rosyjsk pie ludow: Wo sadu li, w ogorode ( , , niem. ). Motyw, którym celebrowany jest na zakoczenie powrót do domu, pochodzi z kolekcji kompozytora.

Rimsky-Korsakov napisa w kronice mojego ycia muzycznego , e uy w tej operze mieszanego stylu instrumentalno-wokalnego. Fantastyczne elementy utrzymane s w harmonijnym i przenonie zoonym idiomie, realistyczne partie o siostrach i cara w bardziej wokalnym bardziej popularnym tonie. Poszczególnym osobom i sytuacjom przypisuje si wasne figury muzyczne, których jednak nie naley rozumie w sensie motywów przewodnich Wagnera , ale raczej odzwierciedla odpowiedni atmosfer lub osobowo. Te zasady przewodnie tworz zoon sie w obrbie opery. W ten sposób Rimskiemu-Korsakowowi udaje si wyczarowa odpowiednie elementy fabuy w przerywnikach orkiestrowych. W sumie jest okoo dwudziestu takich motywów, które s przypisane zwierztom, ludziom, rzeczom i siom przyrody i wi je ze sob. Sigrid Neef jako przykady podaa rozwijajcy si zwizek Militrissy z morzem lub muzyczn metamorfoz kosza. Gwidonowi przypisane s trzy instrumenty: jego ucieczce od mamek w dziecistwie towarzyszy klarnet, jego zamiowanie do polowania jako modzieniec na róg, a póniej wraliwa natura na wiolonczel. Dwie figury abdzia s muzycznie inaczej zaprojektowane. Jako ptakowi przypisano mu instrumentalno-figuratywn lini chromatyczn, której towarzysz dysharmonijne akordy. Zmienia si to w trakcie jego przemiany i zblia si do stylu rosyjskiej rozcignitej piosenki (protjasznaja pesnja). Muzyka abdzia Tsarevny znacznie róni si od liryczno-diatonicznego projektu Militrissy.

orkiestra

W skad orkiestrowej opery wchodz nastpujce instrumenty:

Motywy muzyczne (wybór)

Szczegóowe wyjanienie motywów wykorzystywanych w operze mona znale w Nikolai van Gilse van der Pals ksice " NA Rimski-Korssakow. Opera i szkic o yciu i pracy, z którego zaczerpnito równie ponisze przykady.

Historia pracy

Libretto opery Nikoaja Rimskiego-Korsakowa Skaska o zare Saltane ( Opowie cara Saltana ) napisa Wadimir Belski . Oparta jest na bajce Aleksandra Puszkina z 1831 roku. Rimski-Korsakow wybra ten temat za namow Wadimira Stasowa . Uhonorowa setne urodziny Puszkina. Zim 1898 roku po raz pierwszy sprawdzi przydatno materiau razem z Belskim. Zacz komponowa wiosn 1899 r., A Belski przesa mu po kawaku ukoczone fragmenty libretta. Belski w duej mierze przyj wersety Puszkina, ale doda take wasne wersety. Rimsky-Korsakov równie wniós wkad do tekstu swoimi wasnymi pomysami, takimi jak postacie bazna nadwornego i starca. Kompozycja zostaa ukoczona latem tego samego roku i zaaranowana w styczniu 1900 roku. Trzy przerywniki orkiestrowe zaprezentowa w grudniu 1899 roku jako suity orkiestrowe ( Musykalnyje kartinki k skaske o zare Saltane / Muzyczne obrazy do opowieci o Caru Saltanie ).

Premiera odbya si 21 padziernika . / 3 listopada 1900 greg. odbya si w Teatrze Solodownikov w Moskwie. Michai Ippolitow-Iwanow przewodzi najwybitniejszym czonkom zespou rosyjskiej prywatnej opery Savvy Mamontova , który przebywa wówczas w areszcie z powodu zych spekulacji. Nikolai Mutin (Saltan), Jelena Zwetkowa (Militrissa), Alexandra Rostowzewa (Tkachicha), Adelaida Weretennikowa (Powaricha), Varvara Strachowa (Babaricha), Anton Sekar-Roschansky (Gwidon), Nadezhda Sabela (Swan-Tsarevkafer) ( sang- Tsarevkafer) mczyzna), Nikolai Scheweljow (posaniec), Michail Lewandowski (bazen). Za produkcj odpowiada Michail Walentinowitsch Lentowski. Szczególnie cenione byy sety Michaia Wrubela . Niezalenie od przedstawienia operowego, do którego Wrubel zaprojektowa równie kostiumy, stworzy w tym kontekcie dwa obrazy: Ptak abd i Ksiniczka abdzi . Ten ostatni uwaany jest za jedno z jego najwaniejszych dzie.

W przedmowie Rimsky-Korsakov wyranie zakaza samowolnych uderze lub ci bez jego zgody, niszczenia sensu dramatycznego, a take transpozycji i innych zmian w partiach wokalnych. Osoby, które nie piewaj, powinny unika wszelkich niepotrzebnych ruchów lub wyrazu twarzy, które mogyby odwróci uwag. Opera jest przede wszystkim muzycznym dzieem sztuki.

Bardzo duo si grao, zwaszcza w Rosji. Rol abdzia Carewny zinterpretowali wani rosyjscy soprany, tacy jak Jelena Stiepanowa, Antonina Neschdanowa , Jelena Katulskaja i Irina Maslennikowa. Pierwsze nowe spektakle po prawykonaniu odbyy si w Petersburgu w 1902, 1905, 1908 i 1915 r. (Ten ostatni w Teatrze Maryjskim ), w Moskwie w 1906 r. ( Re. Sergei SimIns Nowa rosyjska opera prywatna) oraz w Kijowie w 1908 r. Moskiewski Teatr Bolszoj pojawi si po raz pierwszy w 1913 roku w witecznej dekoracji Konstantina Korowina . Grigori Pirogow piewa cara, LN Balanovskaya Militrissa, MG Gukowa kucharz i Jelena Stepanova the Swan Carevna. Pojawiy si tam nowe produkcje w latach 1937/1938 (wersja Wadimira osskiego) i 1959 (wersja Georgi Ansimowa). Preludia orkiestrowe wykorzystyway te ukady do graficznego zilustrowania fabuy. Najnowsza nowa produkcja w Bolszoj miaa swoj premier jesieni 2019 roku.

Poza Rosj mona udowodni nastpujce produkcje:

W 1932 roku zespó baletowy Bronisawy Niyskiej zagra balet La princesse cygne w paryskiej Opéra-Comique z fabu opart na operze i fragmentach muzyki. Zestaw zaprojektowa Boris Biliski .

W 1961 roku Fritz Oeser stworzy wersj pod pseudonimem Paul Friedrich, w której starzec przepowiada los Militrissy, a ksiniczka abdzi musi zosta uwolniona od zaklcia. Sigrid Neef potpia to jako zafaszowanie postaci starca i wprowadzenie nieprzeznaczonego przez kompozytora pojcia teleologicznego . W bajce Puszkina abd zmienia ksztat i sposób ycia z wasnej woli.

Oprócz suity orkiestrowej szczególn popularnoci cieszy si lot trzmiela w akcie trzecim, który zosta póniej zaaranowany na prawie wszystkie moliwe instrumenty.

Nagrania

  • 1952 - Hans Müller-Kray (dyrygent), Stuttgart Radio Symphony Orchestra .
    Wilhelm Schirp (Saltan), Maud Cunitz (Militrissa), Hetty Plümacher (Tkatschicha), Res Fischer (Babaricha), Christo Bajew (Gwidon), Friederike Sailer (Schwanen-Zarewna), Franz Fehringer (staruszek), Robert Titze (posaniec) .
    W jzyku niemieckim.
    Valhalla Eternity Series WLCD 0242 (2 pyty CD).
  • 1955 - Wasilij Nebolsin (dyrygent), orkiestra i chór Teatru Bolszoj w Moskwie.
    Ivan Petrow (Saltan), Eugenia Fedorowna Smolenskaja (Militrissa), Larissa Nikitina (Tkachicha), Elisabeth Schumilova (Powaricha), Eugenia Matveevna Verbitzkaya (Babaricha), Vladimir Viktorovich Ivanovsky (Gwidon), Galina Wassiljewna (staruszek), Iwanowna (staruszek) posaniec), Marc Rechetine (nadworny bazen).
    Strza studio.
    MK DO 05010-5 (3 LP), Chant du monde CD: 2781037-8 (2 CD), harmonia mundi: LDX 78019 (3 LP), LYS CD: LYS 512-513 (2 CD).
  • 1956 - Dimitri Zebre (dyrygent), orkiestra i chór Zagrzebskiej Opery Narodowej.
    Zdravko Kovac (Saltan), Nada Toncic (Militrissa), Tatiana Slastenko (Tkatschicha), Bianca Dezman-Kavur (Powaricha), Marianna Radev (Babaricha), Janec Lipusek (Gwidon), Maria Glavasevic (starszy abd), Manco Paulik (starszy) ), Milivoy Belavic (posaniec), Milivoy Bacanovic (nadworny bazen).
    Strza studio.
    Philips A 02014-6 (3 LP), Artia ALS 502 (3 LP), PACO 120 (CD).
  • 1978 - Siegfried Kurz (dyrygent), Harry Kupfer (reyser), Staatskapelle Dresden , chór Drezdeskiej Opery Pastwowej .
    Rolf Wollard (Saltan), Lidija Ruschizkaja (Militrissa), Barbara Höhne (Babaricha), Stephan Spiewok (Gwidon), Ilse Ludwig (Schwanen-Zarewna), Eleonore Elstermann (inne).
    Wideo na ywo z Drezna, wersja niemiecka.
    Parnassus PDVD 146 (1 DVD), Widok VI: 1406 (1 LD).
  • 2019 - Alain Altinoglu (dyrygent), Dmitri Tschernjakow (reyser i scena), Elena Zaytseva (kostiumy), Gleb Filschtinski ( projekt wideo i owietlenia), orkiestra i chór Opera La Monnaie / De Munt w Brukseli .
    Ante Jerkunica (Saltan), Svetlana Aksenova (Militrissa), Stine Marie Fischer (Tkachicha), Bernarda Bobro (Powaricha), Carole Wilson (Babaricha), Bogdan Volkov (Gwidon), Olga Kulchinskaya (Swan Tsarevna), Vasily Gorshkov (staruszek) , Nicky Spence (posaniec), Alexander Vassiliev (nadworny bazen).
    Wideo na ywo z Brukseli.
    Strumie wideo z brukselskiej opery.

literatura

linki internetowe

Commons : The Tale of Tsar Saltan (opera)  - zbiór zdj, filmów i plików audio

Indywidualne dowody

  1. a b c d e f g h Richard TaruskinTale of Tsar Saltan, The. W: Grove Music Online (angielski; wymagana subskrypcja).
  2. a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y Rainer Franke: Skaska o zare Saltane. W: Encyklopedia teatru muzycznego Piper . Tom 5: Dziaa. Piccinni - Spontini. Piper, Monachium / Zurych 1994, ISBN 3-492-02415-7 , str. 273-276.
  3. a b c d e f g h i j k l Bajka cara Saltana. W: Sigrid Neef : Opery Nikoaja Rimskiego-Korsakowa (= Musik Konkret 18 ). Ernst Kuhn Verlag, Berlin 2008, ISBN 978-3-936637-13-7 .
  4. Cytat z niemieckiej wersji libretta autorstwa Augusta Bernharda, s. 10. Orygina: , , , , - dosownie ani syn ani córka: ', ani syn ani córka: nieznane mae stworzenie .
  5. a b c d Bajka cara Saltana. W: Sigrid Neef : Handbook of Russian and Soviet Opera. Henschelverlag Art and Society, Bärenreiter 1989. ISBN 3-7618-0925-5 .
  6. a b c d Josif Filippowitsch Kunin: Nikolai Andrejewitsch Rimski-Korsakow. Przetumaczone przez Dietera Lehmanna. Verlag Neue Musik, Berlin 1981 (Orygina: Verlag musyka, Moskwa 1979).
  7. a b c d e f Nikolai van Gilse van der Pals : NA Rimsky-Korssakow. Opera i szkic o yciu i pracy. Georg Olms Verlag, Hildesheim / New York 1977 (przedruk wydania Pary-Lipsk 1929), ISBN 3-487-06427-8 , s. 398456.
  8. 3 listopada 1900: Saltan. W: L'Almanacco di Gherardo Casaglia .
  9. Skaska o czars Saltane. W: Kurt Pahlen : Nowy leksykon operowy. Seehamer, Weyarn 2000, ISBN 3-934058-58-2 , str. 583-585.
  10. Wulf Konold : Bajka cara Saltana (Skaska o zare Saltane). W: Rudolf Kloiber , Wulf Konold, Robert Maschka: Handbuch der Oper. 9, rozszerzone, poprawione wydanie 2002. Deutscher Taschenbuch Verlag / Bärenreiter, ISBN 3-423-32526-7 , s. 615617.
  11. Informacje o spektaklu w archiwum Teatru Bolszoj , dostp 20 wrzenia 2020 r.
  12. Schreiber: Przegld produkcji w Detmold 1967. W: Opernwelt 6/1967, s. 44, wedug rejestru powszechnego.
  13. ^ Krause: Przegld produkcji w Lipsku 1977. W: Opernwelt 1/1978, s. 21, wedug rejestru powszechnego.
  14. ^ Asche: Przegld produkcji w Kilonii 1983. W: Opernwelt 6/1983, s. 33, wedug rejestru powszechnego.
  15. ^ Neubauer: Przegld produkcji w Bremerhaven 1992. W: Opernwelt 7/1992, s. 53, wedug rejestru ogólnego.
  16. ^ Frede: Przegld produkcji w Halle 1996. W: Opernwelt 6/1996, s. 35, wedug rejestru powszechnego.
  17. Bajki cara Saltana Rimskiego-Korsakowa w Teatrze Pastwowym na Gärtnerplatz w Monachium. W: Theaterkompass, dostp 20 wrzenia 2020.
  18. Klaus Kalchschmid: Woda wczona! Przegld produkcji w Monachium 2009. W: Opernwelt 3/2009.
  19. Josef Oehrlein: Fantazje osoby autystycznej. Przegld produkcji w Brukseli 2019. W: Opernwelt sierpie 2019, s. 36.
  20. Nagranie Hansa Müllera-Kraya (1952) w dyskografii The Tale of Tsar Saltan at Operadis.
  21. ^ A b c Nikolaj Rimsky-Korsakov. W: Andreas Ommer: Katalog wszystkich kompletnych nagra operowych (= Zeno.org . Tom 20). Directmedia, Berlin 2005.
  22. a b c Karsten Steiger: Dyskografia operowa. Katalog wszystkich nagra audio i wideo. Drugie, w peni zaktualizowane i rozszerzone zadanie. KG Sauer, Monachium 2008/2011, ISBN 978-3-598-11784-8 .
  23. Zdjcie Dimitri Zebre (1956) na pristineclassical.com, dostp 1 marca 2020.
  24. ^ Stary katalog LP z Parnassus Records , dostp 1 marca 2020.
  25. Informacje o produkcji w Brukseli 2019 , dostp 1 marca 2020.

Opiniones de nuestros usuarios

Bernadeta Grzyb

Zawsze dobrze jest się uczyć. Dziękuję za artykuł o zmiennej Opowie o cara Saltanie (opera)

Tatiana Majchrzak

W tym poście o Opowie o cara Saltanie (opera) dowiedziałem się rzeczy, których nie znałem, więc mogę już iść spać.

Magda Mazurkiewicz

Ten wpis na Opowie o cara Saltanie (opera) pomógł mi w ostatniej chwili dokończyć pracę na jutro. Już widziałem, jak znowu ciągnę Wikipedię, coś, czego nauczyciel nam zabronił. Dziękuję za uratowanie mnie.

Robert Kaczmarek

Zgadza się. Zawiera niezbędne informacje o Opowie o cara Saltanie (opera).