MoMA w Berlinie



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o MoMA w Berlinie. Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o MoMA w Berlinie zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących MoMA w Berlinie i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat MoMA w Berlinie. Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o MoMA w Berlinie! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o MoMA w Berlinie, z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

MoMA w Berlinie bya przebojow wystaw, która odbya si od 20 lutego do 19 wrzenia 2004 w Neue Nationalgalerie w Berlinie . Wystawiono 212 dzie z nowojorskiego Museum of Modern Art (w skrócie MoMA), które w midzyczasie byo odbudowywane. Wród nich byy najwyszej klasy obrazy i rzeby takich artystów jak Max Beckmann , Constantin Brâncui , Paul Cézanne , Marcel Duchamp , Roy Lichtenstein , Henri Matisse , Pablo Picasso i Jackson Pollock . Wraz z nimi na wystawie reprezentowana bya m.in. sztuka wspóczesna , od impresjonizmu po wspóczesno. MoMa w Berlinie odnotowao cznie okoo 1,2 miliona odwiedzajcych, co czyni j jedn z najbardziej udanych wystaw w Niemczech. Due zainteresowanie byo równie spowodowane strategi marketingow organizatorów i doprowadzio do dugich kolejek, które same stay si celem raportowania, oraz wyduonych godzin otwarcia.

przygotowanie i wykonanie

Wystawa Das MoMa w Berlinie zostaa zaprojektowana przez Johna Elderfielda , który pracowa w Museum of Modern Art i wybra eksponowane dziea sztuki. Ponadto pracownicy Muzeum Nowojorskiego napisali równie artykuy w katalogu wystawy. Zanim wystawa zostaa zaprezentowana w Berlinie, zatrzymaa si w Houston , gdzie bya prezentowana w Muzeum Sztuk Piknych w Houston od 21 wrzenia 2003 do 4 stycznia 2004 pod tytuem The Heroic Century: The Museum of Modern Art Masterpieces, 200 Obrazy i rzeby .

ubezpieczenie

Ze wzgldu na niezmierzon warto eksponatów nie mogy one by ubezpieczone przez Neue Nationalgalerie ani jej sponsora, Fundacj Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego . Republika Federalna Niemiec w zwizku z tym zakada si odpowiedzialnoci .

Aby zminimalizowa ryzyko utraty dzie sztuki podczas transportu, dziea sztuki zostay rozprowadzone w kilku transportach samolotem.

marketing

Wystawa jest równie okrelana jako przykad nowego podejcia w marketingu kulturalnym : kampania marki, jak do tej pory powszechna w sektorze dóbr konsumpcyjnych, przycigna wiele uwagi opinii publicznej. Dugie kolejki oczekujcych goci szybko stay si centralnym tematem reportay. Podczas wystawy na temat wystawy i kampanii relacjonowao ponad 2400 artykuów prasowych krajowych i 500 midzynarodowych. Od tego czasu w mediach mówi si o tak zwanym efektu MoMA. Agencja MetaDesign zaprojektowaa opraw graficzn wystawy i opracowaa kampani wspólnie ze Stowarzyszeniem Przyjació Galerii Narodowej .

Zainteresowanie odbiorców

Wystawa Das MoMa w Berlinie przycigny w sumie okoo 1,2 mln uytkowników, co oznacza rednio 6500 odwiedzin dziennie. Najwiksz liczb odwiedzajcych w cigu jednego dnia odnotowano 28 sierpnia 2004 r. 11 800. 4 czerwca 2004 r. przekroczono liczb 500 tys. zwiedzajcych, 7 lipca osignito oczekiwan z góry liczb 700 tys. W trakcie trwania wystawy organizatorzy sprzedali 177 000 biletów VIP, a take 8500 spotka grupowych. 30 proc. odwiedzajcych pochodzio z samego Berlina, a 70 proc. spoza Berlina. Trzy kraje i regiony, z których przybya wikszo goci zagranicznych to Wochy , Francja i Skandynawia . Berlin znacznie skorzysta na wystawie, gdy 40 proc. nierezydentów latem, a nawet 70 proc. we wrzeniu stwierdzio, e przyjechao do Berlina tylko z ich powodu.

Ogromne zainteresowanie opinii publicznej spowodowao dugi czas oczekiwania i wyduone godziny otwarcia. Kolejka z gomi czekajcymi na wejcie przeksztacia si w swego rodzaju happening, który równie zosta przyjty przez media i przycign nowych zwiedzajcych.

Zwiedzajcy musieli pogodzi si z najkrótszym czasem oczekiwania w Niedziel Wielkanocn, kiedy 9000 osób czekao rednio 45 minut na wejcie do Nowej Galerii Narodowej. Najduej byo 28 sierpnia 2004, kiedy zwiedzajcy czasami musieli czeka dwanacie godzin. rednia dugo pobytu na wystawie wynosia wtedy od dwóch do trzech godzin.

raportowanie

MoMa w Berlinie towarzyszyo wiele relacji medialnych. W sumie wystaw objo ponad 3600 artykuów prasowych. 2400 pochodzio z prasy krajowej, 700 z Berlina i 500 z prasy midzynarodowej.

Lista wystawianych artystów i eksponatów

(w porzdku alfabetycznym, z podaniem kraju i wieku; eksponaty w porzdku chronologicznym)

Carl Andre (USA; * 1935)

  • 144 Lead Square (1969) (te: 144 oowiane pyty )

Hans (Jean) Arp (Francja; 1886-1966)

  • Enaks Tears (Ziemskie Formy ) (1917) (te: Enak's Tears (Ziemskie Formy); Larme d'Enak (Formes terrestres) )

Richard Artschwager (USA; 1923-2013)

  • Bez tytuu (1994)

Giacomo Balla (Wochy; 1871-1958)

  • Linie progresywne + sekwencje dynamiczne (1913) (te: Swifts: Paths of Movement + Dynamic Sequences; Volo rondini grondaia cielo )

Balthus (= Baltusz Klossowski de Rola) (Francja; 1908-2001)

  • Die Straße (1933) (te: Ulica; 'La rue )

Max Beckmann (Niemcy; 1884-1950)

  • Autoportret na ótym tle z papierosem (1923) (te: Autoportret z papierosem )
  • Wyjazd (1932/1933) (te: Wyjazd )

Umberto Boccioni (Wochy; 1882-1916)

  • Unikalne formy cigoci w przestrzeni (1913) (te: Unikalne formy cigoci w przestrzeni; Forme uniche della continuità nello spazio )
  • Dynamizm pikarza (1913) (te: Dynamizm pikarza; Dynamizm pikarza )

Pierre Bonnard (Francja; 1867-1947)

  • Akt w azience (1932) (te: Akt w azience; Le Cabinet de Toilette )

Louise Bourgeois (USA; 1911-2010)

  • pica figura II (1959) (te: pica figura, II )

Constantin Brâncui (Rumunia / Francja; 1876-1957)

  • Mademoiselle Pogany. Wersja I (1913; oparta na marmurowej rzebie z 1912) (te: Mlle.Pogany.Version I )
  • Vogel im Raum (1928) (te: Bird in Space )
  • Nieskoczona kolumna I (1918) (te: Endless Column.Version I; La Colonne sans fin )

Georges Braque (Francja; 1882-1963)

  • Krajobraz w pobliu La Ciotat (1907) (te: Krajobraz w La Ciotat; La Ciotat )
  • Droga przy L'Estaque (1908) (te: Droga przy L'Estaque; La Route de L'Estaque )
  • Czowiek z gitar (1911; rozpoczty latem 1911, ukoczony na pocztku 1912) (te: Czowiek z gitar; Homme avec guitare )
  • Martwa natura z Tenor (1913) (te: Martwa natura z Tenor; Natura martwa z Tenor )

Alexander Calder (USA; 1898-1976)

  • Gibraltar (1936)
  • Constellation with Red Object (1943) (te: Constellation with Red Object )

Carlo Carrà (Wochy; 1881-1966)

  • Pogrzeb Anarchisty Galli (1911) (te: Pogrzeb Anarchisty Galli; I funerali dell'anarchico Galli )

Paul Cézanne (Francja; 1839-1906)

  • Kpicy si (ok. 1885) (te: Kpicy si; Le Grand Baigneur )
  • Pines and Rocks (Fontainebleau) (1896-1899) (te: Pines and Rocks (Fontainebleau); Pins et rochers (Fontainebleau) )
  • Czarny zamek (1904-1906) (te: Le Château Noir )

Marc Chagall (Francja; 1887-1985)

  • Ich und das Dorf (1911) (te: ja i wie; Moi et le village )
  • O Witebsku (1915-1920) (te: Nad Witebskiem; Au dessus de Vitebsk )

Joseph Cornell (USA; 1903-1972)

  • Central Park Carrousel, in memoriam (1950) (te: Central Park Carrousel, in memoriam )
  • Bez tytuu (Dieppe) (okoo 1958) (te: Bez tytuu (Dieppe) )

Salvador Dalí (Hiszpania; 1904-1989)

  • Owiecone przyjemnoci (1929) (te: Illumined Pleasures; Les plaisirs iluminés )
  • The Persistance of Memory (1931) (te: The Persistance of Memory; Persistance de la mémoire )

Stuart Davis (USA; 1894-1964)

  • Odola (1924)

Giorgio de Chirico (Wochy; 1888-1978)

  • Das Liebeslied (1914) (te: Pie o mioci, Le chant d'amour )
  • Zagadka dnia (1914) (te: Enigma of a Day; L'énigme d'une journée )
  • Gare Montparnasse (Melancholia wyjazdu) (1914) (te: Gare Montparnasse (Melancholia wyjazdu); La melancholie du départ )
  • Zy geniusz króla (1914/1915) (te: Zy geniusz króla; Le mauvais génie d'un roi )

Willem de Kooning (USA; 1904-1997)

  • Malarstwo (1948) (te: Malarstwo )
  • Frau I (1950-1952) (te: Kobieta, I )

Robert Delaunay (Francja; 1885-1941)

  • Simultaneous Contrasts: Sun and Moon (1913, data 1912 na zdjciu) (te: Simultaneous Contrasts: Sun and Moon; Form circulaires: Soleil et lune, simultané nr.2 )

Walter De Maria (USA; 1935-2013)

  • Käfig II (1965) (te: Cage II )

André Derain (Francja; 1880-1954)

  • Most nad Riou (1906) (te: Most nad Riou; Paysage à l'Estaque )

Jim Dine (USA; * 1935)

  • Pi stóp kolorowych narzdzi (1962) (te: Pi stóp kolorowych narzdzi )

Otto Dix (Niemcy; 1891-1969)

  • Dr. Mayer-Hermann (1926)

Marcel Duchamp (Francja; 1887-1968)

  • Przejcie od dziewicy do oblubienicy (1912) (te: Przejcie od Dziewicy do Oblubienicy; Le passage de la vierge à la mariée )
  • Koo rowerowe (1951, trzecia replika po oryginale zaginionym w 1913) (te: Bicycle Wheel; Roue de Bicyclette )
  • System wtków (1914) (te: Network of Stoppages; Réseaux des stoppages )

James Ensor (Belgia; 1860-1949)

  • Maski w obliczu mierci (1888) (te: Masks Confronting Death; Masques devant la mort )

Max Ernst (Niemcy / USA / Francja; 1891-1976)

  • Sowik grozi dwóm dzieciom (1924) (te: Sowik grozi dwóm dzieciom ; Deux enfants sont menacés par un rossignol )

Dan Flavin (USA; 1933-1996)

  • Bez tytuu (do innowatora Wheeling-Peachblow) (1968) (te: Bez tytuu (do innowatora Wheeling-Peachblow) )

Helen Frankenthaler (USA; 1928-2011)

  • Jakobsleiter (1957) (te: Drabina Jakuba )

Paul Gauguin (Francja; 1848-1903)

Alberto Giacometti (Szwajcaria; 1901-1966)

  • Kobieta z podcitym gardem (1932) (te: Kobieta z podcitym gardem; Femme égorgee )
  • Hands Holding the Void (Invisible Object ) (1934) (te: Hands Holding the Void (Invisible Object); Mains tenant le vide (L'Object invisible) )

Adolf Gottlieb (USA; 1903-1974)

  • Eksplozja I (1957) (te: Blast, I )

Arshile Gorky (= Vosdanig Manoog Adoian) (USA; 1904-1948)

  • Agonia (1947) (te: agonia )

Juan Gris (Hiszpania; 1887-1927)

  • Guitar and Flowers (1912) (te: Guitar and Flowers; Nature morte aux fleurs )

George Grosz (Niemcy / USA; 18931959)

  • Portret Maxa Herrmanna-Nysy (1927) (te: Poeta Max Herrmann-Neisse )

Philip Guston (USA; 1913-1980)

  • Stadtgrenzen (1969) (te: City Limits )
  • Kopf (1977) (te: Gowa )
  • Kiste und Schatten (1978) (te: Box and Shadow )
  • Grab (1978) (te: Grób )
  • Mond (1979) (te: Ksiyc )

Eva Hesse (Niemcy; 1936-1970)

  • Tom II (1969) (te: Vinculum, II )

Hans Hofmann (Niemcy / USA; 1880-1966)

  • Wspomnienia w wiecznoci (1962)

Edward Hopper (USA; 1882-1967)

  • Das Haus am Bahndamm (1925) (te: Dom przy Kolei )
  • Benzyna (1940) (te: gaz )
  • Kino w Nowym Jorku (1939) (te: New York Movie )

Jasper Johns (USA; * 1930)

  • Zielona Tarcza (1955) (te: Zielona Tarcza )
  • Biae liczby (1957) (te: biae liczby )
  • Mapa (1961) (te: Mapa )

Donald Judd (USA; 19281994)

  • Bez tytuu (1968) (te: Bez tytuu )

Wassily Kandinsky (Rosja / Niemcy / Francja; 1866-1944)

  • Mural dla Edwina R. Campbella nr 1 (1914) (te: Panel dla Edwina R. Campbella nr 1 )
  • Mural dla Edwina R. Campbella nr 2 (1914) (te: Panel dla Edwina R. Campbella nr 2 )
  • Mural dla Edwina R. Campbella nr 3 (1914) (te: Panel dla Edwina R. Campbella nr 3 )
  • Mural dla Edwina R. Campbella nr 4 (1914) (te: Panel dla Edwina R. Campbella nr 4 )

Ellsworth Kelly (USA; * 1923)

  • EK 46 - Kolory na du cian (1951) (te: EK 46 - Kolory na du cian )

Paul Klee (Szwajcaria; 1879-1940)

  • Maska Aktora (1924) (te: Maska Aktora )
  • Um den Fisch (1926) (te: Wokó ryby )
  • Kot i Ptak (1928) (te: Kot i Ptak )
  • Ogród zamkowy (1931) (te: Ogród zamkowy )

Franz Kline (USA; 1910-1962)

  • Szef (1950) (te: szef )

Gustav Klimt (Austria; 1862-1918)

  • Nadzieja (1907/1908) (te: Nadzieja, II )

Gaston Lachaise (USA; 1882-1935)

  • Schwebende Figur (1927) (te: Floating Figure )

Fernand Leger (Francja; 1881-1955)

  • migo (1918) (te: miga; Les Hélices )
  • Drei Frauen (Le Grand déjeuner) (1921) (te: Three Women (Le Grand déjeuner); Trois femmes (Le Grand déjeuner) )

Sol LeWitt (USA; 1928-2007)

  • Serial Project I (ABCD) (1966) (te: Serial Project, I (ABCD) )

Roy Lichtenstein (USA; 1923-1997)

  • Dziewczyna z pik (1961) (te: Dziewczyna z pik )
  • Tonca dziewczyna (1963) (te: Tonca dziewczyna )

Jacques Lipchitz (Francja; 1891-1973)

  • Czowiek z gitar (1915) (te: Czowiek z gitar; Homme à la guitare )

René Magritte (Belgia; 1898-1967)

  • Zagroony morderca (1926) (te: Zagroony zabójca; L'Assassin groba )
  • Faszywe lustro (1928) (te: Faszywe lustro; Le Faux Miroir )

Aristide Maillol (Francja; 1861-1944)

  • ródziemnomorski (1902-1905) (te: ródziemnomorski; La Méditerranée )

Kazimierz Malewicz (Rosja; 1879-1935)

  • Suprematist Composition: Airplane Flying (1915, dat. 1914) (te: Suprematist Composition: Airplane Flying )
  • Suprematist Composition: White on White (1918) (te: Suprematist Composition: White on White )
  • Kobieta z wiadrami na wod: Aranacja dynamiczna (1912/1913, dat. 1912) (te: Kobieta z wiaderkami na wod: Aranacja dynamiczna )

Agnes Martin (USA; 1912-2004)

  • Roter Vogel (1964) (te: Czerwony Ptak )

André Masson (Francja; 1896-1987)

  • Bitwa na ryby (1926) (te: Battle of Fishes; Combat des poissons )

Henri Matisse (Francja; 1869-1954)

  • Krajobraz w pobliu Collioure (1905) (te: Krajobraz w Collioure; Paysage à Collioure )
  • Japonka na brzegu (1905) (te: Woman Beside the Water; La Japonaise au bord de l'eau )
  • Der Tanz I (1909) (te: Taniec (wersja pierwsza); La danse (I) (La danse esquisse de panneau decoratif) )
  • Martwa natura z bakaanem (1911) (te: Martwa natura z bakaanem; Natura morte aux bakaany )
  • Maroccan Garden (1912) (te: Maroccan Garden; Les pervenches / Jardin marocain )
  • Blick auf Notre-Dame (1914) (te: Widok Notre-Dame; Une vue de Notre-Dame )
  • Goldfische und Palette (1914) (te: Goldfish and Palette; Poissons rouges et palette )
  • Marokaczycy (1915/1916) (te: Marokaczycy; Les Marocains )
  • Odaliska z tamburynem (1926) (te: Odaliska z tamburynem; Odaliska z tamburynem )
  • Kobieta z welonem (1927) (te: Kobieta z welonem; La Femme à la voilette )
  • Jeannette I (Jeanne Vaderin, I etap) (1910)
  • Jeannette II (Jeanne Vaderin, II etap) (1910)
  • Jeannette III (Jeanne Vaderin, III etap) (1911)
  • Jeannette IV (Jeanne Vaderin, IV etap) (1913)
  • Jeannette V (Jeanne Vaderin, 5. etap) (1916)

Matta (Roberto Sebastian Antonio Matta Echaurren) (Chile / Francja; 1911-2002)

  • Der Taumel des Eros / Schwindliger Eros (1944) (te: Zawrót gowy Erosa; Le Vertige d'Eros )

Joan Miró (Hiszpania; 1893-1983)

  • owca (Krajobraz kataloski) (1923/1924) (te: owca (Krajobraz kataloski); Paysage Catalan )
  • Figurka rzucajca kamieniem w ptaka (1926) (te: Osoba rzucajca kamieniem w ptaka; Personnage lançant une pierre à un oiseau )
  • Jaskóka / Mio (1933/1934) (te: Hirondelle / Amour; Malarstwo ("Hirondelle Amour") )

Amedeo Modigliani (Wochy; 1884-1920)

  • Kopf (1915) (Te: Gowa; Tête )
  • Reclining nude (okoo 1919) (te: Reclining Nude; Le Grand Nu )

László Moholy-Nagy (Wgry / Niemcy / USA; 1895-1946)

  • Q 1 Suprematystyka (1923) (te: Q 1 Suprematystyka )

Piet Mondrian (Holandia; 1872-1944)

  • Kolorowe obszary w owalu (1913/14) (te: Kompozycja w owalu z kolorowymi paszczyznami )
  • Kompozycja z paszczyznami barw V (1917) (te: Kompozycja nr 5 z paszczyznami barw V )
  • Malarstwo I (1926) (te: Tableau I - Lozenge z czterema liniami i szaroci )
  • Kompozycja w czerni, bieli i czerwieni (1936) (te: Kompozycja w czerni, bieli i czerwieni )

Claude Monet (Francja; 1840-1926)

  • Lilie wodne (ok. 1920) (te: Lilie wodne; Nimfy )

Robert Morris (USA; 1931-2018)

  • Bez tytuu (1969) (te: Bez tytuu )

Robert Motherwell (USA; 1915-1991)

  • Elegia do Republiki Hiszpaskiej, nr 54 (1957-1961) (te: Elegia do Republiki Hiszpaskiej, 54 )

Edvard Munch (Norwegia; 1863-1944)

  • Der Sturm (1893) (te: Burza; Burza )

Elie Nadelman (USA; 1882-1946)

  • Czowiek w plenerze (ok. 1915) (te: Czowiek w plenerze )

Bruce Nauman (USA; * 1941)

  • White Anger, Red Danger, Yellow Danger, Black Death (1984) (te: White Anger, Red Danger, Yellow Peril, Black Death )

Barnett Newman (USA; 1905-1970)

  • Onement, III (1949)
  • Abraham (1949)
  • Dzikie (1950)
  • Broken Obelisk (1963-1969) (te: Broken Obelisk )

Kenneth Noland (USA; 1924-2010)

  • Koowrotek (1961)

Claes Oldenburg (USA; * 1929)

  • Floor Cake (Giant Piece of Cake) (1962) (te: Floor Cake (Giant Piece of Cake) )

Georgia O'Keeffe (USA; 1887-1986)

  • Okno, Lake George (1929) (te: Lake George Window )

Meret Oppenheim (Szwajcaria; 1913-1985)

Alejandro Otero (Wenezuela; 1921-1990)

  • Rytm barw I (1955) (te: Colorrhythm, I; Coloritmo I )

Francis Picabia (Francja; 1879-1953)

  • Widz j znowu w pamici, moja droga Udnie (1914) (te: Widz znowu w pamici Moja droga Udnie; Je revois en pamitka ma chère Udnie )

Pablo Picasso (Hiszpania; 1881-1973)

  • Chopiec prowadzcy konia (1905/1906) (te: Chopiec prowadzcy konia; Le Meneur de cheval )
  • Dwa akty kobiece (1906) (te: Two Nudes; Deux femmes )
  • Kpicy si (1908/1909) (te: Kpicy si; Baigneuse )
  • Dziewczyna z mandolin (Fanny Tellier) (1910) (te: Dziewczyna z mandolin (Fanny Tellier); Jeune fille à la mandoline (Fanny Tellier) )
  • Card player (1913/1914) (te: Card Player; L'Homme aux cartes )
  • Arlekin (1915) (te: Arlekin; Arlekin )
  • Drei Musikanten (1921) (te: Trzej Muzycy; Trois Musiciens )
  • Das Atelier (1927/1928, dat. 1928) (te: Studio; L'atelier )
  • Dziewczyna przed lustrem (1932) (te: Dziewczyna przed lustrem; Jeune fille devant un miroir )
  • Krajobraz (1908) (te: Krajobraz; La Rue des Bois )
  • Ma Jolie (1911/1912)
  • Gitara (1913) (te: Guitar; La guitare )
  • Koza (1950) (te: Koza; La Chèvre )

Jackson Pollock (USA; 1912-1956)

  • gotyk (1944) (te: gotyk )
  • Five Fathoms Deep (1947) (te: Full Fathom Five )
  • Numer 1, 1948 (1948) (te: Numer 1, 1948 )
  • Echo (Numer 25, 1951) (1951) (te: Echo (Numer 25, 1951) ) )

Lubow Sergejewna Popowa (Rosja; 1889-1924)

  • Malarski architektoniczny (1917) (te: malarski architektoniczny )

Iwan Puni (= Jean Pougny ) (Rosja / Francja; 1892-1956)

  • Suprematystyczna rzeba obrazkowa (te: Suprematist Relief-Sculpture, rekonstrukcja oryginau z 1915 z lat 20. XX w. )

Robert Rauschenberg (USA; 1925-2008)

  • Bez tytuu (Asheville Citizen) (okoo 1952) (te: Bez tytuu (Asheville Citizen) )
  • First Landing Jump (1961) (te: First Landing Jump )

Man Ray (= Emmanuel Rudnitsky) (USA; 1890-1976)

  • Obiekt niezniszczalny (lub Obiekt do zniszczenia) (1964, replika oryginau z 1923 r.) (te: Obiekt niezniszczalny (lub Obiekt do zniszczenia) )
  • Linoskoczka akompaniuje sobie swoimi cieniami (1916) (te: Tancerka na linie Towarzyszy sobie z cieniami )

Ad Reinhardt (USA; 1913-1967)

  • Numer 107 (1950) (te: Numer 107 )
  • Malarstwo abstrakcyjne (1963) (te: Malarstwo abstrakcyjne )

Gerhard Richter (Niemcy; * 1932)

  • 18 padziernika 1977 (1988) (te: 18 padziernika 1977 )
  • Jugendbildnis (1988) (te: Portret Modziey )
  • Aresztowanie 1 (1988) (te: Aresztowanie 1 )
  • Aresztowanie 2 (1988) (te: Aresztowanie 2 )
  • Porównanie 1 (1988) (te: Konfrontacja 1 )
  • Porównanie 2 (1988) (te: Konfrontacja 2 )
  • Porównanie 3 (1988) (te: Konfrontacja 3 )
  • Powieszony (1988) (te: Powieszony )
  • Komórka (1988) (te: Komórka )
  • Obrotnica (1988) (te: Gramofony )
  • Zestrzelony 1 (1988) (te: Czowiek Zestrzelony 1 )
  • Zestrzelony 2 (1988) (te: Czowiek Zestrzelony 2 )
  • Tote (1988) (te: Martwy )
  • Pogrzeb (1988) (te: pogrzeb )

Auguste Rodin (Francja; 1840-1917)

  • Monument to Balzac (1898) (te: Monument to Balzac; Monument à Balzac )
  • Jan Chrzciciel jako kaznodzieja (1878-1880) (te: Kaznodzieja w. Jana Chrzciciela; St. Jean le Baptiste prechant )

Aleksandr Rodczenko (Rosja; 1891-1956)

  • Kompozycja nieobiektywna: Black on Black (1918) (te: Non-objective Painting: Black on Black )

Mark Rothko (USA; 1903-1970)

  • Numer 10 (1950) (te: Numer 10 )
  • Horizontal, White over Dark Colors (1961) (te: Horizontals, White over Darks )

Henri Rousseau (Francja; 1844-1910)

  • Sen (1910) (te: Sen; Le rêve )

Ed Ruscha (USA; * 1937)

  • OOF (1962, poprawione 1963)

Robert Ryman (USA; * 1930)

  • Zwilling (1966) (te: Bliniak )

Richard Serra (USA; * 1939)

  • One Ton Prop (House of Cards) (1969) (te: One Ton Prop (House of Cards) )

Georges-Pierre Seurat (Francja; 1859-1891)

  • Wejcie do portu zewntrznego Port-en-Bessin (1888) (te: Port-en-Bessin, Wejcie do portu; Entrée de l'avant-port, Port-en-Bessin )
  • Kana w Gravelines, wieczór (1890) (te: Kana w Gravelines, wieczór; Le chenal de Gravelines, un soir )

David Smith (USA; 1906-1965)

  • Australia (1951) (te: Australia )
  • Kubi X (1963)

Tony Smith (USA; 1912-1980)

  • Freifahrt (1962) (te: Free Ride )

Frank Stella (USA; * 1936)

  • Zwizek rozumu i zepsucia II (1959) (te: Maestwo rozumu i ndzy, II )

Clyfford Still (USA; 1904-1980)

  • Obraz 1944-N (1944) (te: Obraz 1944-N )

Yves Tanguy (USA; 1900-1955)

  • Mamo, tata jest ranny! (1927) (te: Mama, Papa jest ranny!; Maman, Papa est blessé! )

Bradley Walker Tomlin (USA; 1899-1953)

  • Numer 20 (1949) (te: Numer 20 )

Cy Twombly (USA; 1928-2011)

  • Wosi (1961) (te: Wosi )

Richard Tuttle (USA; * 1941)

  • Stoff omioktny 2 (1967) (te: Cloth omioktny, 2 )

Theo van Doesburg (= Christian Emil Marie Küpper) (Holandia; 1883-1931)

  • Rytm taca rosyjskiego (1918) (te: Rytm taca rosyjskiego )

Vincent van Gogh (Holandia; 1853-1890)

  • Gwiadzista noc (1889) (te: Gwiadzista noc; Nuit étoilée )
  • Drzewa oliwne (1889) (te: The Olive Trees; Les Oliviers )

Andy Warhol (USA; 1928-1987)

  • Przed i po (1961) (te: przed i po )
  • Marki Green S&H (1962) (te: Green Stamps S&H )

Tom Wesselmann (USA; 1931-2004)

  • Martwa natura nr 30 (1963) (te: Martwa natura nr 30 )

literatura

  • John Elderfield (red.): MoMA w Berlinie. Arcydziea z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku . Hatje Cantz, Ostfildern-Ruit 2004. ISBN 3-7757-1389-1 .
  • Katharina von Chlebowski (red.), André Odier (red.): Wspomnienia - MoMa w Berlinie . Hatje Cantz, Ostfildern-Ruit 2005. ISBN 3-7757-1639-4 .
  • Birgit Mandel: MoMa jest gwiazd, a kultura wysoka staje si popularna nowe strategie zatrzymywania odwiedzajcych w sektorze kultury. W: Steffen Höhne i Ralph Philipp Ziegler (red.): Kulturbranding II Koncepcje i perspektywy brandingu w sektorze kultury. Leipziger Universitätsverlag, Lipsk 2009. ISBN 3-86583-338-1 .

Indywidualne dowody

  1. Hanno Rauterberg: Awangarda spektaklu. CZAS nr 8/2004. Pobrano z zeit.de 15 listopada 2009 r.
  2. Lista Wystawa mfah.org, dostpne w dniu 15 listopada 2009 roku ( pamitka z oryginaem od 8 lipca, 2009 w Internet Archive ) Info: archiwum Link zosta wstawiony automatycznie i nie zostaa jeszcze sprawdzona. Sprawd link do oryginau i archiwum zgodnie z instrukcjami, a nastpnie usu to powiadomienie.  @1@2Szablon: Webachiv / IABot / www.mfah.org
  3. a b Katharina von Chlebowski (red.), André Odier (red.): Wspomnienia - MoMa w Berlinie . Hatje Cantz, Ostfildern-Ruit 2005. Strona 142.
  4. a b c Katharina von Chlebowski (red.), André Odier (red.): Wspomnienia - MoMa w Berlinie . Hatje Cantz, Ostfildern-Ruit 2005. Strona 143.
  5. Torsten Hampel: Zrozumie we. W: Der Tagesspiegel , 6 sierpnia 2004, dostp 30 wrzenia 2013.

Opiniones de nuestros usuarios

Blazej Polak

Dzięki. Pomógł mi artykuł o MoMA w Berlinie.

Joanna Marcinkowski

W tym poście o MoMA w Berlinie dowiedziałem się rzeczy, których nie znałem, więc mogę już iść spać.

Greg Rudnicki

Wreszcie! W dzisiejszych czasach wydaje się, że jeśli nie piszą artykułów składających się z dziesięciu tysięcy słów, to nie są szczęśliwi. Panowie autorzy treści, to TAK to dobry artykuł o MoMA w Berlinie.