Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka. Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka. Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka, z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

Dane
Tytu: Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka
Rodzaj: Romantyczna oryginalna bajka magiczna ze piewem w trzech aktach
Oryginalny jzyk: Niemiecki
Autor: Ferdinand Raimund
Muzyka: Joseph Drechsler , Ferdinand Raimund
Rok wydania: 1826
Premiera: 10 listopada 1826
Miejsce premiery: Teatr w Leopoldstadt w Wiedniu
Miejsce i czas akcji: Akcja zaczyna si rano pierwszego dnia i koczy wieczorem drugiego. Graem czciowo w wiecie wróek, czciowo na ziemi.
ludzie
  • Lacrimosa , potna wróka, zostaa wygnana do swojego zamku w chmurze
  • Antimonia , wróka horroru
  • Borax , jej syn
  • Bustorius , magik z Varasdin
  • Ajaxerle , kuzynka Lacrimosen i magik z Donau-Eschingen
  • Zenobius , zarzdca i powiernik wróki Lacrimosa
  • Selima, Zulma , wróki z Turcji
  • Hymen
  • Amorek
  • Satysfakcja
  • Modzie
  • Staro
  • Zazdro, nienawi , mleczni bracia
  • Lira , nimfa z Karlowych Warów
  • Illi , listonosz w królestwie duchów
  • Tophan , lokaj nienawici
  • Nigowitz , sualczy duch nienawici
  • Triton, pierwsza i druga furia , artysta dwikowy
  • duchowy stranik
  • satyr
  • poranek, wieczór, noc, bzdury, gnuno
  • dziewi duchów jako straników magicznego piercienia
  • geniusz nocy
  • Duchy nocy
  • kilku czarodziejów i wróek
  • geniusz jako chopiec latarniowy
  • sug Bustoriusa
  • sug wróki Lacrimosa
  • Fortunatus Wurzel , niegdy lenik, obecnie milioner
  • Lottchen , jego przybrana córka
  • Lorenz , dawniej pastuch w Wurzel, teraz jego pierwszy lokaj
  • Habakuk , suga
  • Karl Schilf , biedny rybak
  • Musensohn, Schmeichelfeld, Afterling , bracia pijcy Wurzels
  • lusarz
  • stolarz
  • Kilku sucych u podstaw, czeladników, ludzi

Dziewczyna z bani, czyli The Farmer as Millionaire to romantyczna bajka magiczna ze piewem w trzech aktach austriackiego dramaturga Ferdynanda Raimunda . Premiera odbya si 10 listopada 1826 roku w teatrze w Leopoldstadt .

zadowolony

Wróka Lacrimosa chce polubi córki Lottchen z synem Fairy Queen poza arogancj. Dlatego Lacrimosa pozbawia Lacrimosa jej mocy wróki, wypdza Lottchen na ziemi i chce zdj kltw tylko wtedy, gdy dziewczyna odrzuci cae bogactwo i zostanie on biednego mczyzny. Musi to nastpi przed jej 18. urodzinami. Lacrimosa przekazuje córk biednemu lenemu rolnikowi Fortunatusowi Wurzelowi, który ma j po prostu wychowa i polubi porzdnemu czowiekowi. Ale Lacrimosa rzucia zazdro, co go zniechcio. W odwecie zapewnia, e Wurzel znajdzie wielki skarb. Rolnik buduje sobie paac w miecie, nie chce ju nic wiedzie o zwizkach Lottchen z rybakiem Karlem Schilfem i znajduje bogatego zicia.

Kilka dni przed 18. urodzinami Lottchen Lacrimosa zaprosia duchy i magów do swojego bajkowego paacu i bagaa o pomoc:

Przez czternacie lat dotrzyma sowa; ale od ponad roku yj w potwornym strachu. [...] dlatego w mojej najwikszej potrzebie zebraem ich teraz razem, [...] (akt pierwszy, scena trzecia)

Wszystkie duchy, ale szczególnie Ajaxerle i Bustorius obiecuj to natychmiast, a Ajaxerle otrzymuje polecenie podróy na ziemi.

Lottchen narzeka na surowo Wurzelsa, który zabroni biednemu Karlowi zajmowa si ni. Ale dziki mediacji Ajaxerle dwoje kochanków spotykaj si, a mag gra korzeniami w zalotach. Odrzuca go i przysiga, e pozwoli na poczenie tylko do czasu, gdy bdzie wyglda na tak zgniego i szarego, e powinien by syszany na Aschenmarkt. Potem ze zoci wyrzuca Lottchen, ale Lottchen znajduje schronienie w satysfakcji:

Siedzisz obok mnie na moim tronie pokrytym mchem, a najpikniejszy baldachim, pogodne niebo, rozpociera si nad nami. (Akt drugi, scena trzecia)
Ferdinand Raimund jako popió z kul popiou pod pach. Litografia Josefa Kriehubera, okoo 1826 roku po Moritz von Schwind

Podczas gdy Wurzel wituje z towarzyszami picia, donoszono o wizycie dziwnego modego dentelmena. To modzieniec zdawa si zerwa przyja w Wurzel ( Little Brothers Fine , patrz poniej). Gdy tylko wysza, zapada noc i pojawia si drugi go, staro. Z pogard zwraca uwag na Wurzel, e teraz wszystko bdzie inaczej i e zakorzeni si wszystkie dolegliwoci staroci:

- Moja rozwiza kuzynka, zy odek, który jako pierwszy da ci zaszczyt, a moja kuzynka, dna, ju zapewnia mnie, e nie moe si doczeka, kiedy przycinie ci do swojego uduchowionego serca. " (Drugi akt, dziewita scena)

Korze przeklina zazdro i swoje bogactwo, chce wróci do swojego lenego domu i ju stoi przed swoj na wpó zawalon chat.

Teraz zazdro prosi nienawi, by przeja dalsz egzekucj zemsty. Nienawi wabi Karla do magicznej krgielni, gdzie ten, kto trafi wszystkie dziewi, otrzymuje bogaty piercionek z brylantem, ale brakujcy z pewnoci umrze. Karl, który wierzy, e bogactwo utoruje mu drog do rki Lottchen, omiela si pchn stoek i wygrywa piercie.

Zbudowa wspaniay paac i szuka Lottchen. To przychodzi wraz z satysfakcj, e Karl wyrzuci zowieszczy piercie. Jako popió dociera do korzeni i zaczyna mówi z satysfakcj, któr uwaa za kucharza. Sta si kim innym i widzia swoj arogancj jako bogacza:

Tak, jestem biedny, a take gupiec! Tak, mój kucharzu, fajnie gotowaem. To ju koniec ze mn. (Trzeci akt, ósma scena)

Karl spotyka Lottchen w paacu, chce si z ni oeni i obsypa bogactwem, ale pod wpywem czaru zadowolenia Lottchen zemdlaa natychmiast, gdy zobaczya diamenty. Karl, który wci si waha, wyrzuca piercie ze wzgldu na ni, sia nienawici zostaje zamana, rybak znów jest biedakiem, speniajcym warunek bajki. Lacrimosa, po raz kolejny posiadajca moc ducha, przedstawia modej parze posiado rybaka, a Wurzel zmieni si z popielca z powrotem w zadowolonego rolnika lenego:

Alloh! Teraz jestem z powrotem w swoim ywiole! Moja pikno bya w biurze przesiedleczym, teraz mam j wydan. (Akt trzeci, scena szesnasta)

Muzyka (wybór)

Alegoryczna posta modzieca egna Fortunatusa Wurzel synn piosenk Brüderlein fein . Melodia prawdopodobnie nie wysza od kompozytora Josepha Drechslera, ale od samego Ferdynanda Raimunda; Drechsler tylko zaaranowa melodi.

Leo Fall napisa muzyk do sztuki ludowej jednoaktowego mali bracia dziea, oparte na libretta przez Julius Wilhelm . Gównym bohaterem jest sam kompozytor Joseph Drechsler, tytu utworu nawizuje do synnej pieni, pojawia si take alegoryczna posta modziey. Utwór mia prawykonanie w Wiedniu w 1909 roku.

Zobacz take artyku o Aschenlied z magicznej bani, dwuwiersz piewany przez Fortunatusa Wurzel.

Historia fabryki

Stary wiedeski Volkstheater , który przyniós coraz wicej parodie i satyry na scen na pocztku 19 wieku , nadal zwizany z tradycyjn sztuk magiczn . Aby zmieni parodystyczn gr magiczn, Raimund nazwa swój trzeci utwór oryginaln romantyczn bajk magiczn z piosenk, poniewa bajki magiczne to banie, w których alegoryczne postacie, a take wróki lub magowie ingeruj w ycie ludzi.

Warto zauway, e póniej zwyciy nie pierwszy tytu, odnoszcy si do sfery duchowej, ale drugi, odnoszcy si do rzeczywistoci ziemskiej, co wiadczy o zasugach autora na (czciowe) przezwycienie i humanizacj magicznej bani. zostay prawidowo ocenione przez widza ni przez samego autora.

Jest to pierwsza praca, w której Raimund nie opiera si na szablonach, co w tytule chce wyrazi sowem orygina. Opisuje to jako magiczn ba, w której rzeczywistym miejscem akcji sta si ludzki wiat, w którym przecinaj si trzy dramatyczne wtki: odkupienie Lacrimosy przez dwoje kochanków oraz dwa dziaania edukacyjne lub korygujce Wurzelsa i Karla. Autor czy dwa tradycyjne motywy wiedeskiego teatru ludowego, a mianowicie popraw i odkupienie od kltwy. wiat bani jest równie postrzegany przez niektórych historyków literatury jako odzwierciedlenie wieloetnicznego pastwa austriackiego po kongresie wiedeskim (1814/15) i przed kompromisem austrowgierskim (1867).

Motyw przewodni Raimunda streszcza zdanie Bogactwo nie daje satysfakcji, dlatego te dopuszcza pojawienie si uosobionej satysfakcji. Jako alegoria sama w sobie stoi w opozycji do postaci Wurzelsa jako alegorii przemijania, syntezy wiatopogldu biedermeiera .

Sam Raimund napisa nastpujc, bardzo osobist uwag do Karla Ludwiga Costenoble o swoich przemyleniach na temat powstania utworu:

I tak powsta Farmer jako milioner , w którym jest wiele niezrcznych drobiazgów, które dodaem tylko dlatego, e baem si, e publiczno uzna go za zbyt powanego.

Przypuszczalnie mia na myli niezdarne drobiazgi, a konkretnie ujcie ziemskiej fabuy opowieci o wrókach i duchach, do której publiczno jest przyzwyczajona i kochana.

Alegorie i symbole, które stay si postaciami scenicznymi, s decydujc czci akcji (oprócz satysfakcji, modoci, wieku, zazdroci, nienawici, pory dnia itp.). Raimund wykorzysta równie wspomnienia biograficzne: rybak wspomina zawód, szwabskiego Ajaxerle z domu swoich przodków ze strony matki, w Lottchen prawdopodobnie wzniós pomnik tajemnej pomocniczki swojej mioci, siostry Toni Wagner, Charlotte; mówi si, e nawet rolnik Wurzel by znajomym poety (patrz poniej w czci Póniejsze interpretacje ).

Na ósmym przedstawieniu 21 listopada 1826 roku ustawa teatralna daje nastpujc obsad: sam Raimund gra Fortunatusa Wurzel, Friedrich Josef Korntheuer gra Bustoriusa i staro, Franz Tomaselli gra Lorenza, Therese Krones graa modzie, Katharina Ennöckl graa z zadowoleniem.

Jak to si wielokrotnie zdarzao, Raimund równie musia zmaga si z nieautoryzowanym wykonaniem swoich utworów; 15 stycznia 1830 roku napisa do aktora i reysera teatralnego Ludwiga Ferdinanda Pauliego (17931841):

Otrzymaem równie moj 'dziewczyn z baniowego wiata' w Schaubühne w Lipsku , które równie jest pod twoim kierownictwem , bez ksiki i muzyki z tej magicznej gry. Dlatego uprzejmie prosz o poinformowanie mnie, w jaki sposób uzyskano to samo, nie pacc za to. "

Recepcja wspóczesna

Wspóczeni krytycy teatralni zawiadczali autorowi, e utworem tym otworzy now drog dla poezji ludowej .

Póniejsze interpretacje

U Rudolfa Fürsta mona przeczyta, e w trzecim utworze Raimund pozwoli, aby wprowadzenie w krain duchów byo szersze, ale te bardziej niezgrabne ni w poprzednich pracach. Ta alegoryczna cz czy w sobie bujn wyobrani bez przesadnej klarownoci czy logiki, co jednak nie umniejszao sukcesu publicznoci. Trzon fabuy, jednak historia bogatego rolnika, to poetycki wyczyn.

Kurt Kahl stwierdza, e chocia Raimund wykorzystywaa barokow struktur teatraln wyszego i ludzkiego wiata, staraa si cilej czy te poziomy, a tym samym osign rodzaj pseudo logiki . Jeli w jego drugim utworze, Diament Króla Duchów , o moliwym ojcostwie Longimanusa Eduarda jest tylko wskazana, to macierzystwo Lacrimosy dla Lottchen jest w rzeczywistoci opisane w dziewczynie ze wiata wróek . W Fortunatus Wurzel poeta oddala si od bazna w jego rozmaitych przejawach w stron postaci ze wspóczesnej rzeczywistoci; Ajax alder lub Bostorius raczej odpowiadayby tej klasycznej figurze Hanswursta. Raimund mia prawdziwy wzór do naladowania dla korzenia, a mianowicie bogatego waciciela ziemskiego z Berndorfu o imieniu Postiasi.

Franz Hadamowsky wspomina, e dzieo to powstao po cikiej chorobie nerwowej Raimunda (od czerwca do wrzenia 1825 r.). To by wielki krok naprzód, poniewa po raz pierwszy wymyli akcj, która bya bliska ycia, jednak bez cakowitego opuszczenia pola magii. I po raz pierwszy podstaw jest niezaleny, starannie opracowany plan.

W Hein / Mayer zauwaono, e sowo w podtytule oznacza fantastyczny lub klimatyczny ma romantyczny. Podwójny tytu - waciwie dziedzictwo teatru jezuickiego - ukazuje dwa poczone ze sob miejsca i obszary spektaklu, przeamujc w ten sposób przynajmniej czciowo tradycyjn dychotomi magicznej bani - wiat duchów i ludzi.

Wspóczeni aktorzy (fragment)

W rolach tej pracy pojawio si wielu znanych aktorów:

W 1996 roku Karl-Ernst Herrmann stworzy scenografi do spektaklu na Wiener Festwochen

literatura

  • Rudolf Fürst (red.): Prace Raimunda. Pierwsza cz. Niemieckie wydawnictwo Bong & Co., Berlin / Lipsk / Wiede / Stuttgart 1908.
  • Franz Hadamowsky (red.): Ferdinand Raimund, prace w dwóch tomach, tom I i II, Verlag Das Bergland Buch, Salzburg 1984, ISBN 3-7023-0159-3 .
  • Jürgen Hein / Claudia Meyer: Ferdinand Raimund, twórca teatralny w Wiedniu. W: Jürgen Hein / Walter Obermaier , W. Edgar Yates , tom 7, publikacja International Nestroy Society, Mag. Johann Lehner Ges.mbH, Wiede 2004, ISBN 3-901749-38-1 .
  • Kurt Kahl: Ferdinand Raimund . Friedrich-Verlag, Velber koo Hanoweru 1967.

linki internetowe

Indywidualne dowody

  1. ^ Prince: prace Raimunda. Pierwsza cz. Str. 111112.
  2. W czasie Raimund za czowiek popió zbiera popió pozostaoci w gospodarstwach domowych i zajazdów na wasny rachunek; na Aschenmarkt (w Wiedniu jeszcze ich nie byo) sprzedawa je jako podstawowy surowiec do produkcji potau (wówczas tylko popió drzewny)
  3. ^ Prince: prace Raimunda. Pierwsza cz. Str. 130.
  4. Kula jesionowa = drewniane narzdzie do cinania pieca
  5. zrobi zaszczyt = zoy szacunek, przyj z wizyt
  6. ^ Prince: prace Raimunda. Pierwsza cz. Str. 140.
  7. ^ Prince: prace Raimunda. Pierwsza cz. S. 152.
  8. ^ Prince: prace Raimunda. Pierwsza cz. S. 160.
  9. ^ Kahl: Ferdinand Raimund , str. 4849.
  10. ^ Günter Holtz: Ferdinand Raimund - ukochany hipochondryk. Jego ycie, jego praca. Peter Lang, Frankfurt nad Menem, Berlin, Wiede 2002, ISBN 3-6313-9162-5 .
  11. Frank Schaumann: Ksztat i funkcja mitu w dzieach scenicznych Ferdynanda Raimunda. Bergland-Verlag, Wiede 1970.
  12. a b c Hein / Meyer: Ferdinand Raimund, str. 3940.
  13. ^ Prince: prace Raimunda. Pierwsza cz. S, XLI.
  14. a b Hadamowsky: Ferdinand Raimund, tom I , str. 96-97.
  15. Faksymile biletu do teatru w: Hadamowsky: Ferdinand Raimund, tom I , s. 9697.
  16. ^ Hadamowsky: Ferdinand Raimund, tom II , str.496 .
  17. ^ Prince: prace Raimunda. Pierwsza cz. S, XLI, XLIV.
  18. ^ Kahl: Ferdinand Raimund , str. 21, 48, 50.

Opiniones de nuestros usuarios

Ilona Borowski

Wreszcie! W dzisiejszych czasach wydaje się, że jeśli nie piszą artykułów składających się z dziesięciu tysięcy słów, to nie są szczęśliwi. Panowie autorzy treści, to TAK to dobry artykuł o Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka.

Blazej Czajkowski

Ten artykuł o zmiennej Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka przykuł moją uwagę. Zastanawia mnie, jak dobrze odmierzone są słowa, to jest jak... eleganckie.

Dominika Pluta

Dla takich jak ja szukających informacji na temat Dziewczyna ze wiata bani czy rolnik jako milionerka, jest to bardzo dobra opcja.