Biay dom noc



Internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, także jeśli chodzi o Biay dom noc. Wieki i stulecia ludzkiej wiedzy o Biay dom noc zostały przelane, i nadal są przelewane, do sieci, i właśnie dlatego dostęp do niej jest tak trudny, ponieważ możemy znaleźć miejsca, w których nawigacja może być trudna lub wręcz niewykonalna. Proponujemy, abyś nie rozbił się w morzu danych dotyczących Biay dom noc i abyś mógł szybko i sprawnie dotrzeć do wszystkich portów mądrości.

Mając na uwadze ten cel, zrobiliśmy coś, co wykracza poza to, co oczywiste - zebraliśmy najbardziej aktualne i najlepiej wyjaśnione informacje na temat Biay dom noc. Ułożyliśmy je również w sposób ułatwiający czytanie, z minimalistycznym i przyjemnym wyglądem, zapewniając najlepsze wrażenia użytkownika i najkrótszy czas ładowania. Ułatwiamy Ci to, abyś musiał się martwić tylko o to, by dowiedzieć się wszystkiego o Biay dom noc! Jeśli więc uważasz, że osiągnęliśmy nasz cel i wiesz już wszystko, co chciałeś wiedzieć o Biay dom noc, z przyjemnością przyjmiemy Cię z powrotem na te spokojne morza sapientiapl.com, gdy tylko Twój głód wiedzy zostanie ponownie rozbudzony.

Biay Dom noc (Vincent van Gogh)
Biay dom noc
Vincent van Gogh , 1890
Olej na pótnie
59 × 72,5 cm
Ermita (Sankt Petersburg)

Biay dom noc (francuski: La maison blanche ) to tytu obrazu Vincenta van Gogha . Obraz o wymiarach 59 × 72,5 cm, namalowany olejem na pótnie, powsta w czerwcu 1890 roku, zaledwie kilka tygodni przed mierci artysty, w Auvers-sur-Oise . To jeden z serii obrazów poruszajcych tematyk domu i symbolizujcych emocjonalne napicia, w jakich znalaz si artysta. Po raz ostatni zwróci si ku przedstawieniu ciaa niebieskiego na tym obrazie , które w twórczoci Van Gogha miao równie znaczenie symboliczne. Obraz trafi do Zwizku Radzieckiego jako tak zwana sztuka zrabowana po drugiej wojnie wiatowej i jest obecnie wystawiany w Ermitau w Sankt Petersburgu , jeli kwestia wasnoci nadal pozostaje dyskusyjna .

opis obrazu

Pierwszy opis obrazu pochodzi od samego van Gogha, który w licie z 17 czerwca 1890 r. Opowiada bratu Theo o dwóch obrazach, nad którymi pracuje. Oprócz martwej natury wspomina o studium, które pokazuje biay dom na wsi z gwiazd na nocnym niebie i owietlonym na pomaraczowo oknem, czarnymi limi i ciemnoróow nut.

Obraz powsta w czerwcu 1890 roku przedstawia dom w Auvers, w którym wówczas mieszka van Gogh. Nie wiadomo, czy artysta mia szczególny zwizek z tym domem, czy te osobicie zna mieszkaców. Struktur obrazu wyznaczaj cise poziome i pionowe linie, które mona znale gównie w obrysach domu i jego okien. Na obrazie dom zajmuje due pomieszczenie i jest przesunity w poblie lewej i górnej krawdzi obrazu. Wida przedni i lew cian boczn domu, z lewym szczytem i kominem na lewej kalenicy sigajcym prawie do krawdzi obrazu. Kolejny komin ogranicza dach, który jest lekko nachylony w prawo.

Dwukondygnacyjna fasada podzielona jest dwoma rzdami okien. W górnym rzdzie znajduje si siedem okien otoczonych zielonymi okiennicami. aluzja po lewej stronie jest zamknita, pozostae okiennice s otwarte. Czerwone wiato wieci w trzecim oknie od prawego i skrajnego prawego okna. Z dolnego rzdu okien wida tylko okno skrajnie lewe, którego okiennice równie s otwarte. Z tego okna pada pomaraczowe wiato. Pozosta cz parteru od frontu domu pokrywa kilka drzew pomalowanych na zielono i czarnymi pocigniciami pdzla, które stoj na podwórku domu. Kolejne wiato wieci midzy tymi drzewami porodku parteru i prawdopodobnie oznacza drzwi wejciowe do domu. Elewacj frontu domu wykonujemy krótkimi poziomymi i pionowymi pocigniciami pdzla, przy czym oprócz dominujcej bieli, która nadaje obrazowi jego nazw, mona równie rozpozna róne odcienie szaroci. Bocznej cianie brakuje tej olniewajcej bieli; Zamiast tego malarz uy zielono-beowych odcieni do barwienia dugimi, pionowymi pocigniciami pdzla. Dach domu pokryty czerwon dachówk. Aby podkreli struktur, van Gogh oprócz czerwonej farby uy wskich, pionowych biaych i czarnych pocigni pdzla. Dom wraz z ogrodem od frontu otoczony jest cian w kolorze ochry, któr w prawej poowie obrazu przerywaj cztery supki. Waciwa para supków oznacza wjazd na posesj, dwa inne, nieco dalej od siebie oddalone, mog flankowa podjazd.

Wokó domu jest kilka drzew i innych zieleni. Oprócz bardziej kulistych drzew przed frontem domu, przy lewej krawdzi zdjcia, przed cian posesji, znajduj si dwa wyduone drzewa. Jeden z nich znajduje si porodku ciany bocznej domu i rozciga si do poziomu górnej granicy okna na pierwszym pitrze elewacji frontowej. Kolejne drzewo tej samej wielkoci stoi po lewej stronie i jest wycite z krawdzi obrazu. Jeszcze wiksze drzewo, które znajduje si na prawo od domu i jest czciowo zasonite budynkiem. Jego gazie, które staj si coraz bardziej ekspansywne w gór, sigaj do obszaru dachu. Ponadto za cian posesji na prawej krawdzi zdjcia znajduj si kuliste drzewa, a take nieokrelona niska ziele przed cian porodku zdjcia.

Przed domem wyznaczono ciek w kolorze ochry z poziomymi pocigniciami pdzla. Dwie ubrane na ciemno kobiety, ogldane od tyu, wanie wychodz z niego, aby wej przez bram wejciow na teren posesji domu. Inna kobieta jest na pierwszym planie i jest wycita w obszarze stóp od dolnej krawdzi zdjcia. W widoku z przodu ciemno ubrana kobieta jest prawie tylko pokazana na sylwetce, a twarz jest rysowana tylko kilkoma pocigniciami pdzla. Idc z prawej strony, jej popieszny chód podkrela wiosowa prawa rka. Poprzez dolny spad praktycznie wypycha z obrazu. Moga przyj z zakupów, co wskazywaa torba w lewej rce.

To wyznacza bkitne niebo z ótym ciaem niebieskim. Ponownie niebo jest wykonywane krótkimi poziomymi pocigniciami pdzla, których odcienie róni si midzy rónymi odcieniami niebieskiego i fioletowego oraz ótawymi odcieniami. Na prawo od domu znajduje si óte ciao niebieskie, które jest otoczone aureol przez okrge pocignicia pdzla . Nie jest jasne, jakie to ciao niebieskie. Moliwa byaby pojedyncza jasno wiecca gwiazda, jak malarz opisuje w swoim licie. Jednak moga to by równie planeta Wenus , która w tym czasie bya dobrze widoczna na wieczornym niebie.

Obraz o wymiarach 59 × 72,5 cm jest namalowany olejem na pótnie. Vincent van Gogh zwykle dostawa pótna z prefabrykowanym podkadem od swojego brata Theo. W przeciwiestwie do tego na tym zdjciu zastosowano ciesz tkanin, której podkad prawdopodobnie wykona sam van Gogh. Póniej to cienkie pótno zostao wzmocnione grubszym pótnem, a kilka obszarów zostao nieprofesjonalnie wygadzonych grub warstw farby. Kolory obrazu zachoway wiele ze swojej wieoci do dzi, ale zostay czciowo zmienione w wyniku procesów chemicznych. W swoim katalogu z 1928 roku de la Faille okrela kolor sukienki kobiety na pierwszym planie jako ultramaryn, a ciemnoróowa nuta opisana przez van Gogha nie jest ju dzi zrozumiaa.

Motyw domu w twórczoci van Gogha

Domy jako motyw pojawiaj si we wczesnych pracach van Gogha. W obrazach Domy wiejskie w Loosduinen ( Centraal Museum Utrecht ) lub Domy wiejskie z drzewami (Muzeum Kolekcji im. Jana Pawa II w Warszawie) z 1883 r. W Hadze artysta przedstawi pomalowane na ciemne kolory domy jako cz kompozycji pejzaowej. Nuenen (18831885) stworzy obrazy, takie jak Chata o zmierzchu czy Plebania w Nuenen (oba Muzeum Van Gogha w Amsterdamie), w których wyranie umieci dom porodku zdjcia i dopracowa szczegóy, takie jak drzwi i okna czy konstrukcja dachu. W zwizku z tymi zdjciami autor Albert Kostenewitsch zwraca uwag na rónic midzy kadym domem a prawdziwym domem i widzi na zdjciach symboliczne przesanie: Wszystkie symbole komfortu ... s cakowicie pozbawione radoci, a nawet wypenione niewytumaczalnym niepokojem . Napite osobiste relacje z innymi ludmi, zwaszcza z ojcem, uksztatoway pragnienie van Gogha domu jako miejsca bezpieczestwa i schronienia w tym czasie. W licie do swojego brata Theo van Gogha napisa o domu swoich rodziców: Masz tak sam niech do zabrania mnie do swojego domu, jak nie chciaby mie w domu duego kudatego psa. Podobiestwa midzy nimi s uderzajce Przedstawienie plebanii w Nuenen i Biaego Domu zbudowanego w nocy pi lat póniej . Oba zdjcia przedstawiaj podobn kompozycj, oba domy otoczone s murem, którego brama znajduje si po prawej stronie obrazu, a przed obydwoma domami ciemne sylwetki kobiet.

Po kilku zdjciach z motywami domów w jasnych impresjonistycznych barwach wykonanych ju w latach paryskich (np. The Restaurant de la Sirene w Asnières , 1887, Ashmolean Museum , Oxford), van Gogh równie powici si temu tematowi podczas pobytu w Prowansji. Oprócz obrazów, takich jak Farmhouse in Provence ( National Gallery of Art , Washington DC) lub Farmhouse in a Wheat Field (Van Gogh Museum), w których domy s z kolei osadzone w krajobrazie, przedstawienie jego domu w domu Vincenta w Arles (Das óty dom) (Muzeum Van Gogha) jedno z najbardziej znanych przedstawie motywu domu w Van Gogh. Mieszkajc w pensjonacie na pocztku swojego pobytu w Arles, napisa na krótko przed wprowadzeniem si do wynajmowanego domu 4 maja 1888 roku: A pod koniec roku bd inn osob. Miabym dom i spokój, którego potrzebuj dla zdrowia .

Uderzajce jest nagromadzenie obrazów z motywami domowymi, które powstay nieco ponad dwa miesice przed samobójstwem van Gogha w Auvers. W przeciwiestwie do wczeniej w Arles, znowu mieszka w Auvers w gospodzie. Zaraz po przyjedzie melduje swojemu bratu Theo: Auvers jest bardzo pikna; dlatego wci jest tu wiele starych dachów krytych strzech, co stopniowo staje si rzadkoci. W maju 1890 roku zacz kilkakrotnie malowa te kryte strzech domy silnymi, zakrzywionymi pocigniciami pdzla. Przykadami tych bardziej obiecujcych obrazów s Les chaumières (Ermita, Sankt Petersburg), Maisons à Auvers ( Muzeum Sztuk Piknych w Bostonie ) lub Straße w Auvers ( Ateneum , Helsinki). W przeciwiestwie do tych prac, wykonanych ywym pdzlem, sztywne formy na obrazie Biay Dom noc , podobnie jak ciemne postacie przed domem, wydaj si ponurym przeczuciem.

Na krótko przed mierci w lipcu 1890 roku van Gogh ponownie podj motyw biaego domu. W dwóch wersjach obrazu Der Garten von Daubigny ( Kunstmuseum Basel i Hiroshima Museum of Art ) van Gogh ponownie wkomponowa dom w krajobraz, gdzie prawie go pokrywaj drzewa. Caa scena jest skpana w jasnym wietle dziennym, a dla autora Kostenewitscha te obrazy oznaczaj pojednanie i przezwycienie kryzysu.

Ostatnia konstelacja

Van Gogh wielokrotnie malowa gwiazdy na swoich obrazach od 1888 roku, a obraz Gwiadzista noc z 1889 roku w Saint-Rémy-de-Provence jest dzi jednym z najbardziej znanych dzie artysty. By moe sugestie na ten temat otrzyma po przeczytaniu prac takich autorów, jak Victor Hugo czy Walt Whitman , którzy wielokrotnie powicali si gwiazdom w swoich pismach.

Podczas synnej gwiadzistej nocy , któr Vincent van Gogh i jego brat Theo uznali za nieudan, nocne niebo zyskuje yw nut dziki mocnym, zakrzywionym kreskom koloru, na obrazie Biay dom noc ciaa niebieskie stoj cicho na niebie. To jedyny namalowany w Auvers obraz domu z takim ciaem niebieskim i jednoczenie jego ostatni obraz z motywem gwiazdy. Podobne ciao niebieskie malarz pokaza ju na obrazie Ulica z cyprysem i gwiazd (Muzeum Van Gogha) , który namalowa miesic wczeniej w Saint-Rémy . Dla autora Kostenewitscha oba obrazy nale do jednych z najbardziej dramatycznych tego okresu, a autor zwraca uwag, e dla van Gogha gwiazdy s znakiem losu, który namalowa w chwilach najwikszego bólu.

W 2001 roku kilka doniesie prasowych wskazywao na dochodzenie prowadzone przez astronoma Donalda Olsona z Southwest Texas State University , który opar pooenie ciaa niebieskiego nad domem i kierunek, w którym patrzy obserwator, dokadny czas powstania obrazu to 19:00 (20:00, wedug innych róde). 16 czerwca 1890 roku i wyranie zidentyfikowa ciao niebieskie jako planet Wenus. Istniej jednak róne argumenty przeciwko dokadnemu okreleniu czasu. Z jednej strony van Gogh malowa ten obraz przez kilka godzin, a nawet dni i nie jest jasne, czy powsta z natury, czy z pamici. W licie do swojego brata van Gogh donosi równie, e jedno okno jest owietlone, podczas gdy trzy okna s owietlone na zdjciu. Sugeruje to, e van Gogh nastpnie przetworzy obraz. Nie jest równie jasne, dlaczego w czerwcowy dzie ciemne nocne niebo powinno by ju widoczne o godzinie 19 czy 20. Ponadto okae si, czy van Gogh rzeczywicie obserwowa ciao niebieskie w tym miejscu, czy te umieci je w tym miejscu ze wzgldów kompozycyjnych.

Pochodzenie

Po mierci artysty obraz przeszed w posiadanie zmarego kilka miesicy póniej jego brata Theo van Gogha . Wdowa po nim, Johanna van Gogh-Bonger , zostawia póniej zdjcie Cornelisowi van Goghowi (18241908), wujowi Vincenta van Gogha. Kolejnym wacicielem obrazu by kolekcjoner dzie sztuki z Zurychu Fritz Meyer-Fierz , który kilka lat póniej sprzeda obraz amsterdamskiemu marszandowi Frederikowi Mullerowi & Co. W 1926 roku zosta zakupiony przez galeri Paula Cassirera w Berlinie . Obraz ostatecznie trafi do kolekcji przemysowca Otto Krebsa poprzez galeri JS Goldschmidt w Berlinie , która swoj obszern kolekcj sztuki przechowywa w swojej wiejskiej posiadoci w Holzdorf koo Weimaru . Po jego mierci w 1941 r. Spadkobiercy pozostawili w tym miejscu dziea sztuki, skd po II wojnie wiatowej wywiezione zostay przez Armi Czerwon do Zwizku Radzieckiego, a ostatecznie trafiy do skadów Ermitau w Leningradzie. Dopiero w 1995 roku muzeum po raz pierwszy pokazao publicznoci obrazy z Kolekcji Krebsa wraz z innymi dzieami z tzw. Zrabowanych zbiorów sztuki . Fakt posiadania obrazu Biay dom noc budzi nadal kontrowersje midzy stron niemieck (spadkobiercy i rzd) a rosyjsk. W 1994 roku niejaki Gerhard Novak z Offenbach zaoferowa domowi aukcyjnemu Christie's na sprzeda obraz Biay dom noc . Po pierwszej probie, której towarzyszyo zdjcie obrazu, nie byo dalszych negocjacji. Podsumowujc, nie mona byo wyjani, czy by to orygina, obecnie w Sankt Petersburgu, czy kopia obrazu.

literatura

  • Fritz Erpel (red.): Vincent van Gogh - Kompletne litery. w przekadzie Evy Schumann. Lamuv Verlag, Bornheim-Merten 1965.
  • Muzeum Narodowe Vincent van Gogh Amsterdam (red.): Vincent van Gogh. BV't Lanthuys, Amsterdam 1973.
  • Albert Kostenewitsch: From the Hermitage: zaginione arcydziea w niemieckich kolekcjach prywatnych. Kindler, Monachium 1995, ISBN 3-463-40278-5 .
  • Wouter van der Veen, Peter Knapp: Dziedzictwo Van Gogha: jego ostatnie 70 dni. Belser, Stuttgart 2009, ISBN 978-3-7630-2538-1 .

Indywidualne dowody

  1. Francuski tytu zgodnie z Albert Kostenewitsch: From the Hermitage. S. 246.
  2. Fritz Erpel (red.): Vincent van Gogh - wszystkie litery. List nr 642, tom 4, s. 382.
  3. Albert Kostenewitsch: From the Hermitage. S. 246.
  4. Albert Kostenewitsch: From the Hermitage. S. 246.
  5. Fritz Erpel (red.): Vincent van Gogh - Wszystkie litery. List nr 346, tom 3, str. 108/109.
  6. z listu 481, cytowanego z National Museum Vincent van Gogh Amsterdam (red.): Vincent van Gogh. Str. 39.
  7. Albert Kostenewitsch: From the Hermitage. S. 248.
  8. Albert Kostenewitsch: From the Hermitage. S. 250.
  9. Wouter van der Veen, Peter Knapp: dziedzictwo Van Goghsa. S. 155.
  10. Albert Kostenewitsch: From the Hermitage. S. 250.
  11. Astronomowie datuj obrazy Van Gogha. W: Der Spiegel. 28 lutego 2001.
  12. BBC News - Wenus namierza obraz Van Gogha.
  13. BBC News - Gwiezdne daty na pótnie Van Gogha.
  14. Albert Kostenewitsch: From the Hermitage. Str. 251.
  15. ^ M. Bailey: Gdzie w nocy jest Biay Dom Real van Gogha W: The Art Newspaper. Tom 5, nr 38, maj 1994, str. 4.
  16. Konstantin Akinscha, Grigorij Koslow: Polowanie na van Gogha . Focus nr 10/1994

Opiniones de nuestros usuarios

Zuzanna Wierzbicki

W tym poście o Biay dom noc dowiedziałem się rzeczy, których nie znałem, więc mogę już iść spać.

Paulina Panek

Uznałem, że informacje, które znalazłem na temat zmiennej Biay dom noc, są bardzo przydatne i przyjemne. Gdybym musiał umieścić 'ale', może to oznaczać, że nie jest wystarczająco wyczerpujące w swoim sformułowaniu, ale poza tym jest świetne.

Maria Socha

Zgadza się. Zawiera niezbędne informacje o Biay dom noc.