Radio Eska to temat, który przykuł uwagę milionów ludzi na całym świecie. Jego znaczenie i znaczenie stało się z biegiem czasu oczywiste, stając się punktem odniesienia dla dyskusji, badań i debat. Ten artykuł ma na celu rzucić światło na różne aspekty związane z Radio Eska, aby zapewnić czytelnikom szerszą i pełniejszą wizję tego tematu. Przeanalizujemy jego wpływ na społeczeństwo, jego ewolucję na przestrzeni lat i wpływ w różnych obszarach. Dodatkowo będziemy badać różne perspektywy i opinie, aby zaoferować holistyczne spojrzenie na Radio Eska i wspierać głębsze zrozumienie jego znaczenia w dzisiejszym świecie.
Obecne Logo Radia Eska | |
Państwo | |
---|---|
Siedziba |
04-190 Warszawa |
Język |
polski |
Data założenia |
1993 |
Właściciel |
Grupa Radiowa Time |
Prezes | |
Format stacji | |
Częstotliwości w miastach |
tabela poniżej |
Strona internetowa |
Radio Eska – ogólnopolska sieć rozgłośni radiowych, wchodząca obok stacji Eska Rock, Vox FM i Eska2 w skład Grupy Radiowej Time zorganizowanej wokół Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych. Trzecia stacja radiowa pod względem słuchalności w Polsce. Siedziba Radia Eska S.A. mieści się przy ul. Jubilerskiej 10 w Warszawie.
Na krótko po zmianie systemowej w Polsce, w trzech dużych polskich miastach - Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu pojawiły się stacje radiowe o nazwach takich jak „Radio Eska” czy „Radio S”, zazwyczaj kontynuując tradycję podziemnych stacji Radia Solidarność z czasów PRL. Pomimo podobnej nazwy i czasu pojawienia się na rynku, stacje były od siebie początkowo formalnie niezależne i zakładane z inicjatywy różnych osób. Jednak już w roku 1993, trzy wówczas oddzielnie działające od siebie stacje przejęły Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe. W 1994 roku została założona Eska Nord – lokalna stacja w Trójmieście[potrzebny przypis].
Stacja rozpoczęła swoją pełnowymiarową emisję 21 marca 1993 roku. Nadawała na częstotliwościach 69,4 MHZ i 104,9 MHz dla Wrocławia oraz 67,8 MHz dla Wałbrzycha. Od samego początku stacja nadawała swój program w nieistniejącym już budynku Poltegor na ul. Powstańców Śląskich 95. Studio radiowe mieściło się na 21. piętrze Poltegoru, najwyższego wówczas biurowca we Wrocławiu. Od 1996 roku siedziba stacji znajdowała się na ul. Przyjaźni 2/4 we Wrocławiu. W 1998 roku stacja nadawała 36 serwisów informacyjnych na dobę, a jej słuchalność tygodniowa utrzymywała się na poziomie ok. 250 000 słuchaczy. Stacja posiadała własną agencję reklamową „ARRS”.
Radio S w Poznaniu rozpoczęło nadawanie 11 lutego 1991 roku. Założycielką stacji i jej dyrektorem aż do 2000 roku była Krystyna Laskowicz, działaczka antykomunistycznego podziemia w okresie PRL. W stacji zaczynało swoją karierę wielu znanych dziennikarzy, np. Krzysztof „Grabaż” Grabowski czy Przemysław „Jah Jah” Frankowski. Nadawano muzykę, informacje lokalne oraz liczne programy autorskie. Siedziba stacji znajdowała się przy ui. Piekary w Poznaniu, gdzie do dzisiaj istnieje lokalny oddział Eski. Radio początkowo posiadało nadajnik jedynie w Poznaniu (93 MHz i 72,92 MHz), jednak w późniejszym czasie pozyskano nadajnik w Zielonej Górze (89 MHz) oraz, gdzie realizowano również rozszczepianie programu z Poznania oraz przejęto lokalne radio RMS FM z Piły (105,6 MHz, 70,25 MHz). Pomimo nazwy Radio S, posługiwano się na antenie takimi nazwami jak „Eska” czy „Radio S FM”.
Stacja rozpoczęła nadawanie 18 czerwca 1990 lub 22 maja 1990 roku. Na początku stacja miała charakter publicystyczny. Konkurencja na rynku wymusiła jednak powolną przemianę w stację słowno-muzyczną. W latach 90. XX wieku radio nadawało głównie lżejszą muzykę rock i muzykę pop oraz audycje z popularną wtedy w Polsce muzyką disco polo, ale także audycje z piosenką rosyjską, można było także usłyszeć przeboje lat 60, 70, 80, 90. Stacja nadawała program na częstotliwości 73,2 MHz oraz 102 MHz. W 1998 roku stacja uzyskała zgodę na rozszerzenie swojego nadawania na nowe stacje nadawcze: Olsztyn (89,9 MHz) i Białystok (90,6 MHz). Start emisji w tych miastach kilkukrotnie przekładano. W latach 2000–2001 pozyskano nowe nadajniki: w Kielcach i w Toruniu. Warto odnotować, że rozwój nadawania opierał się na jednej, warszawskiej koncesji, dlatego Radio Eska Warszawa na początku XXI wieku mogła określać się jako stacja ponadregionalna. Na początku 2000 roku, stacja rozpoczęła w Warszawie emisję programu na nowej częstotliwości - 105,6 MHz[potrzebny przypis].
Gdy na początku 1993 roku stacje Radia Eska przejęły Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe, rozpoczęto starania o zbudowanie na bazie posiadanych rozgłośni ogólnopolskiej sieci radiowej. Pierwszym krokiem w tę stronę było utworzenie sieci Super FM zrzeszających kilkanaście stacji lokalnych. Rozgłośnie zachowały początkowo samodzielność programową i dotychczasowe nazwy, a współpraca ograniczała się głównie do nadawania wspólnych serwisów informacyjnych oraz pasm nocnych[potrzebny przypis].
Od końca lat 90 XX wieku, Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe szukały sposobów na wzmocnienie pozycji posiadanych przez siebie stacji na rynku radiowym. Z jednej strony rozwijała się ekspansja sieci poprzez przejmowanie lokalnych stacji radiowych (Radio Rytm - Lublin, Radio EL - Bydgoszcz, Radio ARnet - Trójmiasto i inne) oraz pozyskiwanie nowych częstotliwości, z drugiej strony poszukiwano sposobów na pozyskanie nowych słuchaczy odpowiednio gospodarując program radiowy, który wówczas realizowany był w większości autonomicznie przez poszczególne stacje.
Na przełomie wieków, w wybranych stacjach Radia Eska wprowadzono eksperyment polegający na stworzeniu podgrup stacji, w których wdrożono dwie różne koncepcje formatu. Dokonano ujednolicenia nazw stacji. Jedna z tych podgrup przyjęła format „łagodne przeboje” (soft AC), natomiast druga wdrożyła nieistniejący wówczas na polskim rynku format CHR, czyli „hity na czasie”. Zwyciężyła koncepcja stacji w formacie CHR, bowiem przynosiła ona lepsze wyniki słuchalności w stosunku do drugiego testowanego formatu. W efekcie, na początku 2000 roku w większości stacji będących w posiadaniu ZPR stacji, z pomocą zachodniego konsultanta, wprowadzono sukcesywnie jednolitą nazwę i format: Radio Eska - „Muzyka na czasie”. W późniejszych latach liner delikatnie zmodyfikowano na „Hity na czasie”. Tym linerem stacja posługuje się do dziś.
Do powstającej sieci nie włączono stacji Eska Nord. Zamiast tego zdecydowano się na zbudowanie zupełnie nowej stacji „Eska Trójmiasto” na bazie przejętej wcześniej rozgłośni - Radia ARnet. Z powodu podobieństwa nazw dwóch stacji, pomiędzy właścicielami obu stacji toczył się spór, który ostatecznie zażegnano poprzez zmianę nazwy Radia Eska Trójmiasto na Hit FM. Radio Hit FM implementowało format sieci Eska, jednak z uwagi na fakt posiadania innej nazwy niż reszta stacji w sieci, posiadała zupełnie odrębny zespół produkujący program. Sytuacja ta trwała do 2008 roku, kiedy Radio Eska Nord, przejęte przez spółkę Multimedia, zmieniło nazwę na RMF Maxxx Trójmiasto - pozwoliło to ZPR na zmianę nazwy radia Hit FM wracając do wcześniejszej nazwy „Eska Trójmiasto”.
Pomiędzy 2001 a 2002 rokiem, poprzednio posiadane koncesje lokalne i ponadregionalne skupione wokół trzech miast uległy wygaśnięciu, a w miejscu ich KRRiT wydała nowe koncesje lokalne - oddzielne dla każdego ośrodka miejskiego. Nowe koncesje pozwalały na emisję oddzielnego programu (w tym bloków reklamowych) dla każdego z miast, w którym poprzednio nie było to możliwe z uwagi na ponadregionalny charakter koncesji. Początkowo, większość stacji sieci (nawet w małych ośrodkach miejskich) posiadała swoich odrębnych, lokalnych prezenterów prowadzących pasma. Program produkowano w studiach lokalnych rozlokowanych w całej Polsce, utrzymywano jednak ściśle wspólną ramówkę i format muzyczny we wszystkich stacjach.
W 2005 roku powołano stanowisko dyrektora muzycznego dla całej sieci. Wcześniej stanowisko to było realizowane niezależnie przez kilka największych ośrodków. Stanowisko muzycznego w sieci Eska objął Marcin Bisiorek. W latach 2005–2011 sieć organizowała cykl letnich imprez z gwiazdami muzyki – Hity Na Czasie (transmitowane przez TVP2, i w radiu Eska), wakacyjną zabawę – Eska Summer City, a także wręcza nagrody muzyczne Eska Music Awards (transmisja TVP2, Eska TV i w radiu Eska). Produkcję programu lokalnych stacji Radia Eska sukcesywnie centralizowano. W stacjach mających swoją siedzibę w mniejszych miastach, pasma prezenterskie prowadzące przez prezenterów lokalnych likwidowano na rzecz pasm produkowanych w studio w Warszawie, pozostawiając w ośrodkach jedynie lokalnych dziennikarzy produkujących lokalne serwisy informacyjne oraz pracowników lokalnych biur reklamy. Stacje nadające w większych ośrodkach miejskich oraz aglomeracjach niezmiennie posiadały oddzielność produkcji większości programu. Tendencja centralizacji sieci jednak nie ustawała - finalnie, w 2022 roku jedynie pięć stacji lokalnych Radia Eska (Poznań, Trójmiasto, Wrocław, Sosnowiec, Łódź) posiadało lokalne, 3-godzinne popołudniowe słowno-muzyczne pasmo lokalne o nazwie „Wrzuć na luz” prowadzone przez lokalnych prezenterów. (Do 19 marca 2012 były to programy poranne, od 6 do 10, a swoją lokalną wersję posiadała dodatkowo stacja w Warszawie.) Ostatecznie, 10 lutego 2022 roku podjęto decyzję o likwidacji również i tych pasm w formule lokalnej, które zamieniono na pasmo o tej samej nazwie prowadzone ze studia w Warszawie[potrzebny przypis].
Współcześnie na antenie Radia Eska można usłyszeć nowości muzyczne z takich gatunków jak: pop-rock, R&B, pop, hip-hop, disco oraz elektroniczna muzyka taneczna (muzyka klubowa) – głównie dance (epic house, euro house, vocal trance), house (m.in. hard house, electro house) i trance. Rozgłośnie sieci Eska nadają program sieciowy produkowany w Warszawie, uzupełniając go lokalnymi serwisami informacyjnymi, pogodą, trafikiem (informacje drogowe) oraz aktualnościami kulturalnymi. Wieczorami nadawane są również długie formy dziennikarskie - magazyny lokalnych dziennikarzy stacji, w których podsumowują oni wydarzenia minionego dnia[potrzebny przypis]. 1 października 2024 Radio Eska rozpoczęło nadawanie na byłych częstośliwościach Radia CCM.
Według badania Radio Track (wykonane przez Millward Brown SMG/KRC) udział Radia Eska pod względem słuchania w okresie luty 2024-lipiec 2024 w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 7,4 proc., co dało tej stacji 3. miejsce na rynku radiowym w Polsce.
Szczecin: 4,9% (8. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Wrocław: 8,3% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Katowice: 3,5% (8. miejsce w okresie grudzień 2023 - maj 2024),
Częstochowa: -
Kraków: 3,6% (8. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Rzeszów: 9,9% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Lublin: 10,4% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Białystok: 6,1% (4. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Olsztyn: 12,7% (wicelider w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Trójmiasto: 5,5% (6. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Bydgoszcz: 8,4% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Toruń: 6,0% (8. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Poznań: 7,0% (4. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Łódź: 12,1% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Kielce: 9,5% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Radom: 16,2% (lider w okresie luty 2024 - lipiec 2024),
Warszawa: 6,7% (4. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024).
Szczecin: 5,6% (4. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Wrocław: 6,8% (wicelider w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Katowice: 2,6% (5. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Częstochowa -
Kraków: 3,0% (6. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Rzeszów: 9,4% (wicelider w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Lublin: 7,7% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Białystok: 6,7% (4. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Olsztyn: 9,0% (wicelider w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Trójmiasto: 3,3% (6. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Bydgoszcz: 6,0% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Toruń: 4,8% (5. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Poznań: 7,3% (wicelider w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Opole: 4,2% (6. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Gorzów Wielkopolski: 16,1% (lider w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Zielona Góra: 3,7% (7. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Kielce: 7,3% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Koszalin: 9,8% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Łódź: 8,6% (3. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Warszawa: 5,3% (4. miejsce w okresie luty 2024 - lipiec 2024)
Sieć Radia Eska tworzy obecnie 42 lokalne rozgłośnie:
Dawniej część rozgłośni sieci działała na podstawie umów franczyzowych. Radio Eska udostępniało w ten sposób swoją markę i program trzem stacjom nadającym w:
OKRES WAKACYJNY:
w okresie wakacyjnym zmianie uległa ramówka programowa radia ESKA.
• 06:00-10:00 Obudź się na Jankesa (Krzysztof Jankowski i Kamila Ryciak) - od poniedziałku do piątku
Do 02.08.2024 program poranny pod nazwą ,,Poranek” prowadził Michał Hanczak.
24 i 25.07.2024 wyemitowane zostały specjalne programy poranne o nazwie ,,Poranek”, których gospodarzami byli: Katarzyna Węsierska oraz Michał Hanczak - prowadzenie wspólne.
• 10:00-14:00 Hity na czasie (Michał Sobkowski lub Katarzyna Węsierska) - od poniedziałku do czwatku
• 14:00-18:00 Wrzuć na luz (Jan Pirowski i Paweł Karpiński, wcześniej - do 19.07.2024 Katarzyna Węsierska) - od poniedziałku do piątku
• 18:00-22:00 imprESKA (Michał Hanczak lub Łukasz Zduńczyk) - od poniedziałku do czwatku
• 10:00-14:00 Hity na czasie (Katarzyna Węsierska) - piątek
Programy zmienne w zależności od dnia tygodnia.
• 23:00-00:00 Rap 20 (Mateusz Fuczyło) - poniedziałek
• 18:00-20:00 Gorąca 20 (Michał Sobkowski) - piątek
• 18:00-20:00 Hity zawsze na czasie (Rafał Adamczak) - niedziela
06:00-09:00 Obudź się na Jankesa (Krzysztof Jankowski i Kamila Ryciak – prowadzenie wspólnie)
09:00-12:00 Hity na czasie (Michał Sobkowski) – poniedziałek, wtorek, środa i czwartek
09:00-12:00 Hity na czasie (Katarzyna Węsierska) – piątek
12:00-15:00 Hity na czasie (Katarzyna Węsierska) – poniedziałek, wtorek, środa i czwartek
12:00-15:00 Hity na czasie (Michał Hanczak) – piątek
15:00-18:00 Wrzuć na luz (Jan Pirowski i Paweł Karpiński – prowadzenie wspólnie)
18:00-21:00 ImprESKA (Michał Hanczak) – poniedziałek, wtorek, środa i czwartek
21:00-23:00 Eska Music News/Magazyn Reporterów Eski – poniedziałek, wtorek, środa i czwartek
Niektóre oddziały kończą blok informacyjny wcześniej i czas do godziny 23:00 uzupełniają muzyką bez prowadzącego.
23:00-00:00 RAP 20 (Mati Fuczyło) – poniedziałek
18:00-20:00 Gorąca 20 (Michał Sobkowski) – piątek
20:00-00:00 ImprESKA in the mix (bez prowadzącego) – piątek
06:00-09:00 Eska Music News/Magazyn Reporterów Eski – powtórki z całego tygodnia
Niektóre oddziały kończą blok informacyjny wcześniej i czas do godziny 9:00 uzupełniają muzyką bez prowadzącego.
09:00-14:00 Weekend z hitami na czasie (Łukasz Zduńczyk)
14:00-18:00 Weekend z hitami na czasie (Konrad Traczyk)
18:00-22:00 Sobotnia ImprESKA (Paweł Bogaj)
06:00-09:00 Eska Music News/Magazyn Reporterów Eski – powtórki z całego tygodnia
Niektóre oddziały kończą blok informacyjny wcześniej i czas do godziny 9:00 uzupełniają muzyką bez prowadzącego.
09:00-14:00 Weekend z hitami na czasie (Łukasz Zduńczyk)
14:00-18:00 Weekend z hitami na czasie (Konrad Traczyk)
18:00-20:00 Hity zawsze na czasie (Rafał Adamczak)
20:00-23:00 Eska Music News/Magazyn Reporterów Eski
Niektóre oddziały kończą blok informacyjny wcześniej i czas do godziny 23:00 uzupełniają muzyką bez prowadzącego.
Czas w porze nocnej, do godziny 6:00, uzupełniany jest muzyką bez prowadzącego.
W okresie wakacyjnym bloki wiadomości lokalnych nie są emitowane, ponieważ nie wymaga tego koncesja. Pasmo „Obudź się na Jankesa” rozpoczyna się wtedy o godzinie 6:00, natomiast w soboty i niedziele w tym czasie nadawana jest muzyka bez prowadzącego.
Program poranny emitowany od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:00 do 9:00. Prowadzenie: Kamila Ryciak, Krzysztof Jankowski.Od grudnia 2023 roku jest w tym paśmie prowadzona krótka audycja Kamila Nosela „Nosel wkręca w Radiu Eska”. Program jest wydawany przez Pawła Bogaja prowadzącego Sobotnią ImprESKĘ.
Pasmo, w którym emitowane są piosenki prezentowane przez stację, przerywane wejściami prowadzącego i konkursami dla słuchaczy. Zastąpiło dawne: „10 hitów jeden po drugim”, „EsemESKĘ” i „Hit Weekend”. Emisja: poniedziałek-piątek, 9-12 (Michał Sobkowski lub Katarzyna Węsierska); 12-15 (Katarzyna Węsierska lub Michał Hanczak)[potrzebny przypis].
Program nadawany jest wyłącznie w niedzielę w godzinach od 18-20. Prowadzącym program jest Rafał Adamczak. Cechą charakterystyczną tego pasma są hity grane na antenie Radia Eska w ubiegłych latach. Program zastąpił niedzielną ImprESKĘ. Pierwszy raz program zostanie wyemitowany na żywo w dniu 11.02.2024 na antenie Radia Eska.
Lista dwudziestu hitów, na które słuchacze głosują poprzez stronę internetową radia. Do 2016 roku miało postać notowania codziennego, emitowane początkowo od poniedziałku do soboty w godzinach 17-19, później 18-20. W 2015 r. zlikwidowano notowania sobotnie (ostatnie notowanie sobotnie odbyło się 10 stycznia 2015). Od połowy 2016 r. przez około rok notowania pojawiały się jedynie na stronie internetowej radia, a na antenie emitowano tylko 3 pierwsze miejsca. Jesienią 2017 r. zmieniła się forma programu. 9 września 2017 notowania powróciły na antenę, rozszerzono liczbę utworów do 40, jednocześnie ograniczając liczbę notowań do jednego w tygodniu. Program przyjął wtedy nazwę 2 x Gorąca 20 (Podwójna Gorąca 20). Przez pierwszych kilka miesięcy nadawana była w soboty w godzinach 16-19, od początku 2018 r. przeniesiono je na niedzielę, o tej samej porze. Od lipca 2020 r. ponownie ograniczono liczbę utworów do 20 i przywrócono nazwę „Gorąca 20", jednak pozostawiono formę jednego notowania w tygodniu. Jednocześnie zmieniono dzień i godzinę audycji. Jest teraz nadawana w piątki w paśmie 18-20. Obecnie notowania prowadzi Michał „Michu” Sobkowski (oraz Katarzyna Węsierska w zastępstwach). Dawniej prowadzącymi byli m.in. Paweł Wiszniewski, Michał Puzio, Marcin Dworak, Michał Celeda czy Marcin „Puoteck” Nordzyń-Płotnicki[potrzebny przypis].
Popołudniowe pasmo „drive-time”: Prowadzenie: Jan Pirowski i Paweł Karpiński[potrzebny przypis]. Prowadzący czekają na słuchaczy w godzinach od 15:00 do 18:00.
Wieczorny program Radia Eska. Emitowany od poniedziałku do czwartku od 18:00-21:00, a w soboty od 18:00-22:00. Aktualnie pasmo prowadzi Michał Hanczak. Dawniej prowadzącymi byli m.in. Dawid Kowalczyk, Katarzyna Węsierska, Jan Pirowski, Krzysztof Jankowski „Jankes”, Marcin Nordzyń-Płotnicki „Puoteck” czy Rafał Adamczak[potrzebny przypis].
Imprezowa wersja codziennej „ImprESKI”. Emitowane są piosenki taneczne, czasami remiksy. W odróżnieniu od codziennej „ImprESKI” program nie ma prowadzącego. Zastąpiła dawny „Eska Live Rmx”, a od lipca 2020 r. także drugą połowę piątkowego wydania „ImprESKI” (po przeniesieniu „Gorącej 20" na pasmo 19:00-21:00). Emitowana w piątki od 20:00 do północy[potrzebny przypis].
Lista przebojów z dwudziestoma przebojami polskiego rapu, na które głosują słuchacze poprzez stronę internetową. Emitowana w poniedziałek od 23:00 do północy. Notowania od maja 2023 roku prowadzi Mati Fuczyło i jest on pierwszym prowadzącym programu w historii - wcześniej audycja nie miała prowadzącego[potrzebny przypis]. W programach często pojawiają się goście specjalni - raperzy, producenci i inne osoby związane z kulturą hip-hopową. Wśród gości audycji znaleźli się między innymi Gibbs, Malik Montana, Otsochodzi czy Chivas.
Informacje z kraju i ze świata przedstawiane od poniedziałku do piątku od godziny 6:00 do 17:00. Prowadzą je Mateusz Fuczyło, Marcin Procki i Łukasz Zduńczyk[potrzebny przypis].
Lista 100 najpopularniejszych hitów w danym roku kalendarzowym. Słuchacze głosują poprzez stronę internetową radia na hity które mają znaleźć się na tej liście. Audycja jest emitowana 31 grudnia (w sylwestra) zazwyczaj w godzinach 12:00–20:00, w niektórych latach od 11:00 do 19:00. Podczas listy prezentowane są także nowe utwory, które mogą trafić do podsumowania w następnym roku, powitania Nowego Roku na świecie oraz 8 piosenek (jedna w każdej godzinie), które wygrały listę w poprzednich (ośmiu ostatnich) latach. Od kilku lat ma dwóch prowadzących, zmiana prowadzącego następuje o 17:00[potrzebny przypis]. W 2022 roku lista została skrócona do sześciu godzin i trwała od 14:00 do 20:00, ponadto zagrano więcej zwycięskich piosenek z poprzednich lat, ok. dziesięciu, jednocześnie zrezygnowano z emisji nowych utworów zwanych gorącymi hitami, które mogą trafić do podsumowania w następnym roku.
Adam Deczkowski (Albert z radia Eska), ma w tym programie za zadanie „wkręcić” osobę, której numer telefonu został wysłany (najczęściej znajomy, rodzina wysyła numer do radia), często można uważać podłoże za kontrowersyjne. Program został wycofany w marcu 2012 r.[potrzebny przypis]
Krótkie dowcipy, prezentowane przez Adama Deczkowskiego, w programie 6 na 10[potrzebny przypis].
Pasmo, w którym słuchacze wysyłali SMS-y, w zamian dostawali się na antenę i wygrywali nagrody. Pasma „EsemESKA” i „10 hitów jeden po drugim” nadawane były równolegle – „EsemESKA” była nazwą konkursu antenowego, natomiast „10 hitów jeden po drugim” był to system emisji muzyki. Po serwisie informacyjnym o pełnej godzinie, nadawane było kolejno 10 piosenek, przerywanych jedynie krótkimi wejściami prowadzącego i jednym łączeniem ze słuchaczem, w ramach konkursu „EsemESKA”. Po wyemitowaniu 10 piosenek (około 40 minut po pełnej godzinie) następował blok reklamowy. Po jego zakończeniu przez około 15 minut emitowano kolejne piosenki, pod nazwą „Hity na czasie”. Około 5 minut przed kolejną pełną godziną blok ten się kończył, następowało wejście prezentera i kolejny blok reklamowy. Ten kończył się o pełnej godzinie, po czym emitowano wiadomości i kolejny cykl „10 hitów jeden po drugim”, albo inne pasmo z ramówki. Pasmo było nadawane zwykle w ciągu dnia. Dokładne pory emisji się zmieniały, w zależności od zmian w ramówce. Zwykle były to godziny: 9-17, 10-17, później 9-15. Po 2012 r., głównie w okresach wakacyjnych blok bywał niekiedy przedłużany aż do 18, jeśli nie nadawano audycji „Wrzuć na luz”. Blok był emitowany również w weekendy, ale zazwyczaj bez konkursu „EsemESKA”, w niektórych okresach w ramach pasma „HIT Weekend”. Obecnie pasmo zostało zastąpione przez blok „Hity na czasie” – bez różnicowania na czas przed blokiem reklamowym (pierwsze 40 minut godziny) i po bloku reklamowym (reszta godziny)[potrzebny przypis].
W weekendy pojawiał się Hit Weekend, o podobnym charakterze. Grane było 10 hitów – jeden po drugim oraz pojawiały się pozdrowienia od słuchaczy. Również zastąpione pasmem „Hity na czasie”[potrzebny przypis].
Wycofana już z emisji, lista czterdziestu hitów, najczęściej granych w Europie. Podczas programu słuchacze mogli typować numer jeden, poprzez głosowanie SMS. Zwycięska osoba otrzymywała nagrody od prowadzącego.
Prowadził: Michał Puzio, Paweł Wiszniewski, Michał Celeda[potrzebny przypis].
Program wycofany już z emisji, gdzie prezentowane było 40 najczęściej notowanych hitów w Wlk. Brytanii.
Prowadzili: Artur Kieruzal, Robert Jasiewicz[potrzebny przypis].
Program emitowany do 27 maja 2007 r. Lista przebojów która opierała się na rankingu najczęściej ściąganych utworów w formie dzwonków na telefony komórkowe. Listę prowadził Michał Puzio[potrzebny przypis].
Emitowany w latach 2006–2017 program, w którym prezentowane były remiksy znanych z anteny piosenek. Program nadawany był w soboty zamiast ImprESKI (przez pewien czas również w piątki) pod hasłem „Klubowy wieczór, numer jeden w Polsce”. Muzykę do programu przygotowywał Marcin „Puoteck” Nozdryń-Płotnicki, jednak nie prowadził on programu „na żywo”, a tylko nagrywał zapowiedzi piosenek, prezentowane raz na godzinę[potrzebny przypis].
Emitowany do czerwca 2006 r. program, w którym Marcin „Puoteck” Nozdryń-Płotnicki prezentował muzykę klubową. W odróżnieniu od swojego następcy – Eska Live Rmx – piosenki nie były miksowane, za to zdarzały się piosenki w wersji znacznie wydłużonej, nawet do 10 minut. Program emitowany był w noce piątkowe i sobotnie, od 23 do 2 nad ranem, wyjątek stanowił okres wakacji 2005 r. – wtedy emisja była codziennie. Od początku wakacji 2006 r. program został zastąpiony przez Eska Live Rmx, chociaż pory emisji obu programów nie w pełni się pokrywały[potrzebny przypis].
Program prowadzony od 3 marca 2014 przez Krzysztofa „Jankesa” Jankowskiego oraz Michała Hanczaka w godzinach od 6:30 do 9:00. Zastąpił on audycję „Szymorning”.
Emitowane do początku wakacji 2017 r. podsumowanie tygodnia programu porankowego, w którym prezentowane były jego najlepsze fragmenty. Emitowane w soboty w godzinach od 9:00 do 11:00[potrzebny przypis].
Program prowadzony od 19 marca 2012r do 28 lutego 2014r. przez Szymona Majewskiego oraz Igę Mackiewicz w godzinach od 6:00 do 9:00 rano (zastąpił on lokalne poranki).
Sobotnie podsumowanie tygodnia programu porankowego, od 9:00 do 11:00, emitowane od 24 marca 2012 do 22 czerwca 2013[potrzebny przypis].
Popołudniowe lokalne pasmo wprowadzone 19 marca 2012 zamiast lokalnych poranków. Między 2017 a wrześniem 2020 nadawane od 16:00 do 19:00, przed 2017 i od września 2020 od 15:00 do 18:00[potrzebny przypis].
Do 9 lutego 2022, w pięciu stacjach Radia Eska pasmo było nadawane ze studia lokalnego. W tym paśmie pojawiało się wiele konkursów i animacji, którym zazwyczaj towarzyszyła możliwość wygrania nagrody rzeczowej - wejściówki do restauracji, kina, czy darmowego tankowania samochodu[potrzebny przypis].
Zlikwidowane już pasmo, w którym można było usłyszeć największe hity polskiego i zagranicznego rapu. Nadawane było od niedzieli do czwartku od 23.00 do 2.00[potrzebny przypis].
Cotygodniowa lista 40 najpopularniejszych światowych hitów. Emitowana była w latach 2012–2017 w niedzielę w godzinach: 17:00 – 20:00. Prowadził Michał Celeda i Krzysztof Skrzypkowski (2012–2014).
W 2008 roku uruchomiono stację telewizyjną Eska TV.
Osobny artykuł: