Otaku

Wygląd przypnij ukryj Akihabara to jedno z głównych miejsc spotkań otaku w Japonii

Otaku (jap. おたく lub オタク) – fan japońskiej popkultury, głównie anime, mangi i gier komputerowych w tym stylu. Termin stosowany głównie przez środowiska miłośników japońskiej popkultury jako określenie miłośnika takowej.

Znaczenie słowa otaku w Japonii i poza nią

W Japonii oraz Korei Południowej słowo otaku ma negatywne znaczenie, oznacza osobę, która poświęca całe życie swojemu hobby w sposób obsesyjny, zazwyczaj mandze i anime. Do negatywnego postrzegania tego terminu przyczyniła się postać mordercy Tsutomu Miyazaki, t.zw. "Mordercy-Otaku". Obecnie jednak zaczyna się to zmieniać i odnosi się do osób głęboko zainteresowanych konkretną dziedziną.

Podobnie jak w Japonii, na świecie słowo to ma mieszane znaczenie. Badania w USA i w Polsce pokazują, że część fanów anime i mangi nie chce być określana jako otaku, ponieważ kojarza oni to słowo z nadmierną obsesją i szaleństwem.

Otaku w popkulturze

Wizerunek japońskich otaku został przedstawiony m.in. w anime i mangach takich jak Otaku no video (1992), będącym swego rodzaju paradokumentem, NHK ni yōkoso! (2006), Genshinken (2004), Densha Otoko czy Lucky Star (2007) i Nogizaka Haruka no Himitsu (2008). W równie szyderczy sposób otaku przedstawił zespół E-Rotic w piosence Manga Maniac.

Otaku jako subkultura

W Japonii otaku można uznać za osobną subkulturę – mają oni swoje miejsca spotkań (najbardziej znanym z nich jest tokijska dzielnica Akihabara), żargon itp. Wielu z nich tworzy dōjinshi, a niektórzy zaczynają później tworzyć własne mangi i anime. Założyciele Gainaksu, jednego z najbardziej znanych i poważanych japońskich studiów animacyjnych, wywodzą się właśnie z kręgu miłośników komiksu i animacji, a ich pierwszym sukcesem była krótka animacja stworzona na potrzeby 20. dorocznego Nihon SF Taikai (Narodowego Japońskiego Konwentu Science-Fiction), szerzej znanego jako Daicon III (taką samą nazwę nosi również rzeczona animacja).

Zobacz też

Przypisy

  1. a b c Otaku Culture: Influences and Impact on Japanese Society and Beyond. ejable.com. .
  2. Why Is It Socially Unacceptable To Be An Otaku In Japan?. animenewsnetwork.com. .
  3. Truth About Korean `Otaku’. koreatimes.co.kr. .
  4. a b c PiotrP. Siuda PiotrP., AnnaA. Koralewska AnnaA., Japonizacja: anime i jego polscy fani, Kontinuum, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014, s. 141-143, 182, ISBN 978-83-63434-17-5  .
  5. The Palmy Days of Otaku. thegranitetower.com. .
  6. The World of Anime Enthusiasts: How Otaku went from Stereotypes to Mainstream. jobsinjapan.com. .
  7. PiotrP. Siuda PiotrP., AnnaA. Koralewska AnnaA., Japonizacja: anime i jego polscy fani, Kontinuum, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014, s. 144, ISBN 978-83-63434-17-5  .
  8. DŌJIN SAKUHIN. jobsinjapan.com. .
  9. 伝説の自主制作アニメ「DAICON 3」が40周年! レストア版制作の可能性も. news.yahoo.co.jp. .
Manga i anime
Odbiorcy
Gatunki
Terminologia
Kontrola autorytatywna (stereotyp):