Minecraft

Minecraft
ilustracja
Producent

Mojang Studios (Java, Bedrock i New Nintendo 3DS)
Other Ocean Interactive (New Nintendo 3DS)
4J Studios (Legacy Console Edition)

Wydawca

Mojang Studios, Xbox Game Studios

Projektant

Markus Persson (Notch)
Jens Bergensten (Jeb)

Artysta

Markus Toivonen (Junkboy), Jasper Boerstra

Kompozytor

Daniel „C418” Rosenfeld,
Lena Raine,
Kumi Tanioka

Wersja

1.20.2
(21 września 2023) 

Data wydania
Gatunek

gra survivalowa o otwartym świecie

Tryby gry

gra jednoosobowa, gra wieloosobowa

Kategorie wiekowe

PEGI: 7+

Język

m.in. angielski oraz polski

Wymagania sprzętowe
Platforma

PC (Microsoft Windows), Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4, PlayStation 3, PlayStation Vita, Android, iOS, Windows Phone, Fire OS, Ouya, Wii U, Apple TV, Fire TV, Nintendo Switch, New Nintendo 3DS

Nośniki

dystrybucja cyfrowa, dysk optyczny (wersje konsolowe)

Kontrolery

mysz i klawiatura, gamepad oraz ekran dotykowy; obsługa gogli rzeczywistości wirtualnej: Samsung Gear VR, Oculus Rift

Strona internetowa

Minecraft – komputerowa gra survivalowa o otwartym świecie stworzona przez Markusa Perssona i rozwijana przez Mojang Studios. Minecraft pozwala graczom na budowanie i niszczenie obiektów położonych w losowo generowanym świecie gry. Gracz może atakować napotkane istoty, zbierać surowce czy wytwarzać przedmioty.

Pierwsza publiczna testowa wersja gry została wydana 17 maja 2009 roku, natomiast pełna wersja ukazała się 18 listopada 2011 roku na komputery osobiste. Następnie wydano wersje na konsole i platformy mobilne. Jeszcze przed oficjalną premierą gra zdobyła popularność i wiele nagród. Co roku odbywa się konwent fanów gry – Minecon. Sukces gry spowodował, że zaczęto sprzedawać związane z nią przedmioty np. książki, zabawki, tematyczne klocki Lego.

Rozgrywka

Minecraft jest grą bez określonych celów, jednak bardzo ważne jest przetrwanie. Gracze mają nieograniczone możliwości w eksplorowaniu i modyfikowaniu świata. Dostępne są również osiągnięcia (ang. achievements, w wersji 1.12 zastąpiono je systemem postępów – ang. advancements). Widok w grze jest przedstawiony domyślnie z perspektywy pierwszej osoby, ale istnieje możliwość zmiany na widok trzecioosobowy. Ideą Minecrafta jest budowanie i niszczenie konstrukcji składających się z bloków. Świat gry zbudowany jest z obiektów 3D, głównie sześcianów, ułożonych w stałej strukturze siatki reprezentujących różne bloki: trawę, ziemię, kamień, drewno, lawę czy wodę. Gracz może rozbijać bloki, a następnie tworzyć z nich inne bloki lub przedmioty. Pomimo tego, że gracze mogą poruszać się bez żadnych przeszkód po świecie, to bloki muszą być umieszczane w trójwymiarowej siatce. Jedynym ograniczeniem w tworzeniu jest tylko ich wyobraźnia.

Po rozpoczęciu gry, bohater zostaje umieszczony w stale rozwijającym się i niemal nieograniczonym wirtualnym świecie, który podzielony jest na biomy. Gracz może przemierzać tereny gry składające się z nizin, gór, lasów, jaskiń czy różnych zbiorników wodnych. Czas w grze opiera się na cyklu dnia i nocy, trwającym około 20 prawdziwych minut. Podczas swojej wędrówki gracz może spotkać różnorodnych bohaterów niezależnych, zwanych mobami, włączając w to zwierzęta, osadników i potwory. Na pasywne stworzenia – takie jak krowy, świnie czy kurczaki – można polować, aby zdobyć jedzenie i materiały. Pojawiają się one w dzień. Dla kontrastu, stworzenia wrogie, takie jak pająki, creepery, szkielety czy zombie, pojawiają się w nocy lub w ciemnych miejscach, jak na przykład jaskinie.

Świat gry jest tworzony na bieżąco podczas jego eksplorowania, używając ziarna, które otrzymuje się z aktualnej godziny zegara systemowego, jeżeli gracz nie podał własnego.

Choć istnieją ograniczenia w przemieszczaniu w górę i dół, to Minecraft pozwala na niemal nieskończoną długość i szerokość mapy. Gra pozwala na to, dzieląc świat na mniejsze części nazywane chunkami, które są tworzone lub wczytywane tylko wtedy, gdy gracz jest w pobliżu nich.

Fizyka w Minecrafcie jest często przez krytyków określana jako nierealistyczna. Nie wpływa ona na większość trwałych bloków w grze.

Minecraft, oprócz głównego świata, oferuje jeszcze dwa wymiary: Nether i End (nazywany też Kresem). Nether to wymiar podobny do piekła, do którego gracz może się dostać przez portal. Znajduje się tam wiele unikatowych materiałów niemożliwych do zdobycia nigdzie indziej, a także może być użyty do szybkiego przemieszczania się po normalnym świecie. End jest wymiarem, w którym znajduje się boss nazywany Ender Dragon (pol. Smok Endu/Smok Kresu/Kresosmok). Zabicie go powoduje uruchomienie się portalu do normalnego świata i możliwość odczytania poematu Kresu napisanego przez Juliana Gougha.

Tryby gry

Powyższe tryby gry mogą być rozgrywane w trybie jednoosobowym, bądź wieloosobowym (poprzez sieć). W 2013 roku Microsoft uruchomił usługę prostych w obsłudze serwerów gry („Minecraft Realms”), których uruchomienie – w przeciwieństwie do zewnętrznych dostawców – nie wymagało żadnej wiedzy technicznej.

Produkcja

Pluszowe zabawki stylizowane na bloki z gry na Pyrkonie 2013

Twórca gry Minecraft, Markus Persson, pracował wcześniej nad Wurm Online oraz przez ponad cztery lata jako deweloper gier dla king.com. Rozwój Minecrafta rozpoczął on 10 maja 2009 roku i wkrótce później zrezygnował z pracy dla king.com, aby skoncentrować się na własnym projekcie. Do stworzenia gry zainspirowały go takie tytuły jak Dwarf Fortress (autorstwa Bay 12 Games), Infiniminer (aut. Zachtronics Industries) i Dungeon Keeper (aut. Bullfrog Productions). Po odkryciu gry Infiniminer Persson oświadczył, że właśnie taką grę chce stworzyć. Infiniminer miał ogromny wpływ na styl rozgrywki, której efektem był Minecraft, w tym widzenie z perspektywy pierwszej osoby i „blokowy” styl wizualny.

Minecraft po raz pierwszy został udostępniony publicznie 17 maja 2009 roku jako wersja, którą później nazwano Classic. Persson z początku pracował na pełny etat w Jalbum.net, ale później pracował w niepełnym wymiarze godzin, aby skupić się na pracy nad Minecraftem. Zgodnie z zapowiedzią twórcy aktualizacje gry, dodające nowe elementy, mają być wydawane tak długo, jak długo gra będzie mieć aktywnych użytkowników.

Jens „Jeb” Bergensten na Mineconie w 2011 roku

We wrześniu 2010 roku Persson zapowiedział, że wraz ze znajomym założył własne przedsiębiorstwo, Mojang AB, z pieniędzy zarobionych ze sprzedaży Minecrafta. W 2010 roku Persson zatrudnił w przedsiębiorstwie cztery dodatkowe osoby: Jensa Bergenstena, Daniela Kaplana, Jakoba Porsera oraz Markusa Toivonena. Plany spółki Perssona zostały opóźnione, kiedy jego konto PayPal zostało zamrożone. 20 października 2010 roku strona minecraft.net stała się celem ataku DDoS.

11 grudnia 2010 roku Persson ogłosił na swoim blogu, że Minecraft wejdzie w fazę beta 20 grudnia 2010 roku, a cena wzrośnie do 14,95 euro. Ponadto każdy, kto miał zakupić grę po tej dacie miał nie otrzymać za darmo ewentualnych przyszłych dodatków do gry, jednak wszystkie aktualizacje pozostawały bezpłatne. Na początku 2011 roku Mojang zatrudnił dwóch kolejnych pracowników: Carla Manneha i Tobiasa Möllstama. 7 kwietnia 2011 roku Persson napisał na swoim blogu, że gra wyjdzie z fazy beta 11 listopada 2011 roku, ale nie będzie to gotowy produkt i będzie aktualizowany zarówno przed tą datą, jak i po niej. 11 maja 2011 roku został zapowiedziany Minecon 2011, który odbył się w Las Vegas w dniach 18–19 listopada. Później premiera samej gry została przeniesiona z 11 na 18 listopada tak, by odbyła się ona na Mineconie.

2 grudnia 2011 roku Persson ogłosił, że poprzedniego dnia ustąpił z funkcji głównego programisty Minecrafta, a funkcję tę przejął Jens Bergensten.

W połowie września 2014 roku przedsiębiorstwo Mojang AB zostało zakupione przez Microsoft za kwotę 2,5 mld dolarów amerykańskich. W sierpniu 2016 wydano rozszerzenie gry, umożliwiające wykorzystanie gogli rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift, a w kwietniu tego samego roku wersję wykorzystującą sprzęt Samsung Gear VR. 13 września 2017 wydano wersję gry na konsolę New Nintendo 3DS.

Ścieżka dźwiękowa

Daniel „C418” Rosenfeld, twórca ścieżki dźwiękowej

Za warstwę audio odpowiadał niemiecki muzyk Daniel „C418” Rosenfeld. 4 marca 2011 roku wydał ścieżkę dźwiękową z gry o tytule Minecraft – Volume Alpha. 9 listopada 2013 wydał drugą płytę Minecraft – Volume Beta z kolejnymi utworami, które zostały dodane do gry od premiery pierwszej płyty. Fizyczna wersja Volume Alpha zawierająca m.in. płyty CD i winylowe została wydana przez wytwórnię Ghostly International 21 sierpnia 2015.


Lista utworów Volume Alpha
Nr Tytuł utworu Długość
1.„Key”1:05
2.„Door”1:51
3.„Subwoofer Lullaby”3:28
4.„Death”0:41
5.„Living Mice”2:57
6.„Moog City”2:40
7.„Haggstorm”3:24
8.„Minecraft”4:14
9.„Oxygène”1:05
10.„Équinoxe”1:54
11.„Mice on Venus”4:41
12.„Dry Hands”1:08
13.„Wet Hands”1:30
14.„Clark”3:11
15.„Chris”1:27
16.„Thirteen”2:56
17.„Excuse”2:04
18.„Sweden”3:35
19.„Cat”3:06
20.„Dog”2:25
21.„Danny”4:14
22.„Beginning”1:42
23.„Droopy likes ricochet”1:36
24.„Droopy likes your face”1:56
58:50

Porty gry

Konsole

Gra doczekała się portów na wiele konsol. Wśród nich są Xboxy: 360 i One, na konsole PlayStation 3 i 4 oraz Vita, Wii U, Switch i New Nintendo 3DS. Generalnie gra nie różni się od pierwowzoru na komputery osobiste. Wersje na konsolach posiadają tutorial oraz możliwość rozgrywki np. dla dwóch osób na jednym ekranie. Początkowo nie posiadały trybu Creative Mode (TU5) oraz Adventure Mode (TU19), które zostały dodane przez Microsoft później. W trybie Creative gracz ma możliwości konstruowania przedmiotów świata bez ograniczeń oraz możliwości latania po całym terenie mapy, natomiast w Adventure gracz nie może niszczyć ani ustawiać bloków, jednak może używać dźwigni oraz przycisków. Przeznaczony jest on do gry na przygodowych mapach skonstruowanych przez innych graczy. Został również przeprojektowany system produkcji przedmiotów oraz interfejs użytkownika, tworząc go bardziej przyjaznym dla nowych graczy. Początkowo planowano też dodać wsparcie dla Kinecta.

Platformy mobilne

Oficjalnym portem gry na smartfony jest seria zatytułowana Minecraft: Pocket Edition. Dostępna jest na Androidzie, iOS-ie i Windows Phonie.

Inne

20 grudnia 2012 roku został wydany oficjalny port Minecrafta na Raspberry Pi, a 19 grudnia 2016 wydano wersję Minecraft: Windows 10 Edition dostępną w sklepie Microsoft. Gra wykorzystuje usługę sieć Xbox.

Odbiór gry

 Odbiór gry
Recenzje
Publikacja Ocena
1UP.com PC: A+
CD-Action PC: 9/10
Eurogamer PC: 10/10
Game Informer PC: 9,25/10
GameSpot PC: 8,5/10
GameSpy PC: 5/5 gwiazdek
GamesRadar+ 4.5/5 gwiazdek
IGN PC: 9/10
Oceny z agregatorów
Agregator Ocena
GameRankings

PC: 92,79% (z 21 recenzji)
X360: 83,54% (z 40 recenzji)
PS3: 86,44% (z 9 recenzji)

Metacritic

PC: 93/100 (z 33 recenzji)
X360: 82/100 (z 63 recenzji)
XONE: 88/100 (z 14 recenzji)
PS3: 86/100 (z 21 recenzji)
PS4: 89/100 (z 14 recenzji)
PSV: 84/100 (z 8 recenzji)
WIIU: 77/100 (z 15 recenzji)
SWITCH: 86/100 (z 24 recenzji)
N3DS: 62/100 (z 8 recenzji)

Redaktor serwisu Gry-Online chwalił przede wszystkim generator mapy, który zawsze tworzy inny świat, duży czas potrzebny do jego eksploracji oraz ogromne podziemne systemy jaskiń. Marcin Jank, recenzując grę na Polygamia.pl, zwrócił uwagę z kolei na prostotę i jednoczesną logikę całego sześciennego świata. Wojciech Gruszczyk, z portalu ppe.pl, pochwalił grę za możliwości „budowania miejsc, tworzenia elementów, kreowania świata” przez samego gracza. Scottowi Sharkeyowi, recenzentowi z portalu 1UP.com, spodobały się natomiast creepery. Minecrafta często chwalono za wciągającą rozgrywkę i możliwości, które gracz otrzymuje. Nathan Meunier dobrze ocenił system tworzenia różnych przedmiotów, który jego zdaniem stanowi integralną część świata gry. Nathan zauważył też odpowiedni balans pomiędzy budowaniem struktur i odkrywaniem świata. Recenzent określił, że produkcja wydaje się niedopracowana i skrytykował m.in. błędy oświetlenia. Anthony Gallegos pochwalił oprawę graficzną. Według niego początkowo wygląda na przestarzałą, ale ostatecznie pozostaje w pamięci. Anthony’emu nie przypadło do gustu skomplikowane tworzenie własnych serwerów i dołączanie do już dostępnych. Alec Meer uznał grę za wybitne osiągnięcie. Niezależnie od wcześniejszego doświadczenia z grami, każdy może w nią zagrać i czerpać z tego radość. Każda osoba będzie grać na swój sposób i stworzy unikatową historię.

Sprzedaż

Gra szybko zyskała na popularności, przynosząc twórcy duże dochody. Według danych serwisu statista.com z kwietnia 2021 sprzedano ok. 238 mln egzemplarzy gry. W raporcie podano też, że liczba aktywnych graczy wynosiła ok. 141 mln. Próg miliona sprzedanych kopii na PC został przekroczony 12 stycznia 2011 roku, a próg 30 milionów graczy zarejestrowanych na oficjalnej stronie 26 maja 2012 roku.

Nagrody

Serwis Indie DB przyznał Minecraftowi nagrody dla najlepszej niezależnej gry 2010 roku w następujących kategoriach:

Gra zdobyła dwie nagrody Dataspelsgalan 2012: 2. miejsce w kategorii „szwedzka gra roku” oraz „casualowa gra roku”.

Redakcja czasopisma „PC Gamer UK” w 2015 roku przyznała grze 21. miejsce na liście najlepszych gier na PC.

Wpływ na kulturę

MinecraftCiasto stylizowane na przedmiot z gryWełniana owca stylizowana na zwierzę z gryJeden z bossów z gry zbudowany z klocków Lego

Media społecznościowe pokroju YouTube’a, Facebooka czy Reddita odegrały znaczącą rolę w popularyzacji Minecrafta. Przeprowadzone przez Annenberską Szkołę Komunikacji na Uniwersytecie Pensylwanii badania wykazały, że jedna trzecia graczy dowiedziała się o niej przez filmiki w Internecie. W 2010 wideo związane z Minecraftem zaczęły zwiększać swój wpływ na YouTubie. Nagrania te zazwyczaj zawierały przechwycony obraz gry wraz z nałożonym głosem osoby nagrywającej, która komentuje wydarzenia na ekranie. Materiały mają zróżnicowaną tematykę. Są to poradniki, demonstracje budowli stworzonych przez graczy czy parodie innych dzieł kultury popularnej. Do maja 2012 w serwisie YouTube umieszczono ponad 4 miliony filmików związanych z Minecraftem. Niektórzy popularni komentatorzy zostali zatrudnieni w Machinimie, firmie posiadającej często oglądany rozrywkowy kanał na YouTubie. The Yogscast jest brytyjską firmą regularnie produkującą filmy związane z grą. Ich kanał osiąga miliardy wyświetleń, a ich zespół na Mineconie 2011 przyciągnął największą widownię. Inną dobrze znaną osobą jest Jordan Maron, który to stworzył wiele minecraftowych parodii, włączając w to Minecraft Style, czyli parodię międzynarodowego sukcesu południowokoreańskiego rapera PSYGangnam Style.

Częścią folkloru społeczności Minecrafta są opowieści o „Herobrine”, tajemniczej postaci, która ponoć pojawia się w światach graczy i buduje dziwne konstrukcje. Jednakże Mojang wyjaśnił, że Herobrine’a nigdy w Minecrafcie nie było i nie ma planów na jego dodanie.

Odniesienia do Minecrafta pojawiały się w wielu różnych produkcjach, między innymi w Torchlight II, Borderlands 2, Choplifter HD, Super Meat Boy, The Elder Scrolls V: Skyrim, The Binding of Isaac, The Stanley Parable i w FTL: Faster Than Light. Nawiązania do Minecrafta pojawiały się także w występach deadmau5. Symulacja gry została pokazana również w teledysku do piosenki G.U.Y. Lady Gagi. Wyraźnie do gry nawiązano w drugim odcinku siedemnastej serii serialu animowanego Miasteczko South Park zatytułowanym Informacyjne mordo-porno. Odcinek 7. sezonu 25. pt. Kolega Lisy serialu Simpsonowie został zainspirowany Minecraftem. Persson opublikował wtedy tweeta: „Nie jestem pewien, co z tego powodu teraz czuję”.

Klony

Minecraft stał się inspiracją dla innych gier, jak np. FortressCraft czy Terraria. Pojawiły się też klony, takie jak aplikacja na iPhone i iPod touch zatytułowana Minecrafted, udostępniona za pośrednictwem sklepu App Store. Szybko została jednak z niego usunięta. David Frampton, projektant gry The Blockheads, powiedział, że błędem jego gry była niskiej jakości pikselowa grafika, która zbytnio przypominała tę z Minecrafta, co spowodowało niechęć ze strony fanów gry. Wydano także adaptację homebrew wersji alpha Minecrafta na Nintendo DS, o nazwie DScraft. Została ona zauważona za jej podobieństwo do oryginału, przy jednoczesnych sporych ograniczeniach systemu Nintendo.

W odpowiedzi na zakup Mojangu przez Microsoft, różni deweloperzy zapowiedzieli więcej klonów stworzonych pod konsole Nintendo, ponieważ to były jedyne główne platformy, na które nie wydano oficjalnego portu. Oto tytuły owych klonów: UCraft (Nexis Games), Cube Life: Island Survival (Cypronia), Discovery (noowanda), Battleminer (Wobbly Tooth Games), Cube Creator 3D (Big John Games) i Stone Shire (Finger Gun Games). Oficjalne wydania Minecrafta na konsole Nintendo w końcu się jednak pojawiły.

Adaptacje

W 2012 Mojang otrzymał propozycje od hollywoodzkich producentów, który chcieli stworzyć program oparty na Minecrafcie. Jednakże studio ogłosiło stanowisko, zgodnie z którym będzie uczestniczyć w takich projektach, gdy „pojawi się dobry pomysł”. W lutym 2014 Persson ujawnił, że Mojang prowadził rozmowy z Warner Bros. nt. filmu o Minecrafcie. W październiku ogłoszono, że film jest „we wczesnych dniach produkcji”. Produkcję zapowiedziano na 24 maja 2019. Reżyserem miał być Shawn Levy, a scenariusz miał napisać Jason Fuchs. Levy wycofał się później, a na jego miejsce powołano Roba McElhenney’ego. W sierpniu 2018 McElhenney opuścił plan, a Fuchs został zastąpiony przez Aarona i Adama Nee. W wyniku tych roszad film się opóźnił. 11 stycznia 2019 zapowiedziano, że Peter Sollett napisze scenariusz i zostanie reżyserem.

W grudniu 2012 roku wydano film dokumentalny o pracy Mojangu przy Minecrafcie. Produkcja stworzona przez 2 Player Productions nosi nazwę Minecraft: The Story of Mojang. W 2014 roku próba finansowania społecznościowego fanowskiego filmu została zamknięta przez Perssona, który nie pozwolił na użycie licencji filmowcom.

Gadżety

Zestaw klocków Lego oparty na Minecrafcie nazwany Lego Minecraft został wydany 6 czerwca 2012 roku. Zestaw nazwany „Micro World” skupia się na domyślnej postaci gracza z gry oraz na creeperze (czyhaczu). Mojang wysłał koncepcje gadżetów Minecraft do Lego w grudniu 2011 w ramach programu Lego Cuusoo, gdzie szybko uzyskał 10 000 głosów użytkowników, pozwalając Lego na zapoznanie się z koncepcją. Lego Cuusoo zaakceptowało koncepcję w styczniu 2012 i rozpoczęło projektowanie zestawów opartych o grę. Więcej zestawów opartych o Nether i okolice wiosek z gry wydano 1 września 2013. Czwarty zestaw „Micro World”, Kres, wydano w czerwcu 2014. Kolejnych sześć zestawów większych minifigurek Lego stało się dostępne w listopadzie 2014.

Mojang współpracuje z Jinx, sklepem online z gadżetami z gier. Sprzedaje towar związany z Minecraftem, taki jak ubrania, piankowe kilofy czy zabawki wzorowane na kreatury z gry. Do maja 2012 zarobiono ponad milion dolarów ze sprzedaży gadżetów. Najpopularniejszymi produktami były koszulki i skarpety. W marcu 2013 Mojang podpisało umowę z Egmont Group, wydawcą książek dla dzieci. Jej wynikiem były podręczniki, jednoroczniki i magazyny.

Minecraft Live

Minecon 2015

Minecraft Live (dawniej: Minecon) jest oficjalnym konwentem fanów Minecrafta. Pierwsza edycja miała miejsce w listopadzie 2011 w Mandalay Bay Resort and Casino w Las Vegas. Wszystkie 4500 biletów sprzedano do 31 października. Podczas wydarzenia miało miejsce między innymi wydanie oficjalnej wersji Minecrafta. Po Mineconie odbyło się after-party Into The Nether poprowadzone przez deadmau5. Każdy uczestnik wydarzenia otrzymał darmowe kody odblokowujące alphę gry Scrolls Mojangu oraz grę Cobalt, stworzoną przez Oxeye Game Studios. Od roku 2017, Minecon nie jest konwentem odbywającym się w określonym miejscu, lecz jest wydarzeniem na żywo, które każdy może obejrzeć. W 2020 nazwę wydarzenia zmieniono na Minecraft Live.

Od 2017 co roku odbywa się głosowanie na nowe funkcje w grze. Na oficjalnym kanale YouTube ogłaszane są trzy propozycje, na które można głosować w czasie trwania wydarzenia.

Uwagi

  1. Do czasu wykupienia przez Microsoft, studio było producentem niezależnym, zob. niezależna gra komputerowa.
  2. Nad paskiem zdrowia tego bossa można ujrzeć jego nazwę. Dla Java Edition jest to Smok Endu, dla Bedrock Edition Smok Kresu, a dla starszych konsol z językiem polskim (konsole PlayStation) widnieje Kresosmok (Mojang AB, Minecraft. The End: .).

Przypisy

  1. Minecraft: New Nintendo 3DS Edition for Nintendo 3DS. . (ang.).
  2. Samit Sarkar: Microsoft officially owns Minecraft and developer Mojang now. Polygon, 2014-11-06. . (ang.).
  3. About. Mojang AB. . (ang.).
  4. Tom Stone: Try the new Bedrock Textures. Mojang, 2018-12-14. . (ang.).
  5. Ryan Leston: ‘Minecraft’ just added some new music. nme.com, 2021-10-20. . (ang.).
  6. Minecraft PC. Gry-Online.
  7. Minecraft Xbox 360. Gry-Online.
  8. Minecraft PS3. Gry-Online.
  9. a b Tamoor Hussain: Minecraft PS4 and Xbox One get August release. CVG, 2014-05-22. . (ang.).
  10. Evan Campbell: Minecraft: PS Vita Edition Release Date Revealed for North America. IGN, 2014-10-10. . (ang.).
  11. Timothy J. Seppala: Finally, you can now play ‘Minecraft’ on Windows Phone too. Engadget, 2014-12-11. . . (ang.).
  12. a b Minecraft – Nintendo Switch. IGN. . (ang.).
  13. PEGI Pan European Game Information – Minecraft. Pan European Game Information. . (pol. • ang.).
  14. a b MatthewM. Monk MatthewM., SimonS. Monk SimonS., Minecraft. Buduj mechanizmy i twórz własne mody. Przewodnik mistrza, MaksymilianM. Gutowski (tłum.), 2015, ISBN 978-83-283-0804-6 .brak strony (książka)
  15. Anthony Gallegos: Minecraft Review. IGN. . .
  16. Minecraft:Wolves, Achievements, Mods, Merch. Rock Paper Shotgun. . .
  17. Brenna Hillier: Minecraft 1.12 World of Color update brings parrots, an adventure guide system, and more – full patch notes. VG247, 2017-06-08. . (ang.).
  18. Minecraft 1.0 launch patch notes. Eurogamer. . .
  19. a b Minecraft, czyli historia z blokowiska . polygamia.pl. . .
  20. Jeremy Ashdown: This is Minecraft. IGN. . .
  21. a b c Josh Miller-Watt: Minecraft beginner’s guide. gamesradar.com, 8 kwietnia 2011. . .
  22. Alec Meer: BiomeShock: The New Minecraft Worlds. rockpapershotgun.com, 27 października 2010. . .
  23. Tom Phillips: Minecraft jungle biome, creatures coming soon. Eurogamer, 20 stycznia 2012. . .
  24. Piotr Lewandowski, Tomasz Jasiński: 30 rzeczy, które musisz wiedzieć o Minecrafcie. Komputer Świat, 2015-09-28. .
  25. Minecraft update snapshot includes trading, currency, new item and sandstone stairs. pcgamer.com. . .
  26. a b Terrain generation, Part 1. notch.tumblr.com (The Word of Notch). . .
  27. A Short Demystification of the ‘Map Seed’. mojang.com. . .
  28. a b Minecraft In Education: How Video Games Are Teaching Kids. GameSpot. . .
  29. Minecraft Review. Eurogamer. . .
  30. A clearer look at Minecraft’s new hell dimension. pcgamer. . .
  31. Matt Liebl: Minecraft: The End, Ender Dragons, and Goop Portal All Explained. gamezone.com. . .
  32. Ending an endless game: an interview with Julian Gough, author of Minecraft’s epic finale. Boing Boing, 2012-01-09. . .
  33. Menu tworzenia świata (Mojang AB, Minecraft. .).
  34. BrianB. Crecente BrianB., Minecraft Realms hopes to make an increasingly complex game more family-friendly , Polygon, 18 marca 2013   (ang.).
  35. a b Alex Handy: Interview: Markus ‘Notch’ Persson Talks Making Minecraft. Gamasutra. . . (ang.).
  36. Jaz McDougall: Community heroes: Notch, for Minecraft. pcgamer.com, 29 lipca 2010. . . (ang.).
  37. About the game. minecraft.net. . . (ang.).
  38. Markus Persson: Credits due. The Word of Notch, 26 maja 2009. . . (ang.).
  39. Graham Smith: The First Moments of Minecraft. pcgamer.com, 2012-02-06. . (ang.).
  40. Tom Cheshire: Changing the game: how Notch made Minecraft a cult hit. 2012-06-06. (ang.).
  41. Andy Chalk: PayPal Freezes $750K in MineCraft Dev’s Account. escapistmagazine.com, 10 września 2010. . . (ang.).
  42. Brian Crecente: Minecraft Apparently Under Siege By Angry Addicts Demanding More Updates. kotaku.com. . . (ang.).
  43. Tom Bramwell: Minecraft hit by DDOS attack. Eurogamer, 22 października 2010. . . (ang.).
  44. Minecraft Beta: December 20, 2010. notch.tumblr.com, 11 grudnia 2010. . . (ang.).
  45. 2011, here we go!. notch.tumblr.com, 3 stycznia 2011. . . (ang.).
  46. 11/11/11. notch.tumblr.com, 7 kwietnia 2011. . . (ang.).
  47. Casey Johnston: Markus „Notch” Persson steps down as lead Minecraft developer. arstechnica.com, 2 grudnia 2011. . . (ang.).
  48. Tom Senior: Notch steps down as Minecraft lead designer, plans to start new projects. pcgamer.com, 2011-12-02. . . (ang.).
  49. Markus Persson: Och med dom orden så passar jag micken.. notch.tumblr.com, 2011-12-02. . . (ang.).
  50. Matt Peckham: Minecraft Is Now Part of Microsoft, and It Only Cost $2.5 Billion. time.com (Time), 2014-09-15. . . (ang.).
  51. Adi Robertson: Minecraft for Oculus Rift is out today. The Verge, 2016-08-15. . (ang.).
  52. Krzysztof Lech: Minecraft: Gear VR Edition wydany. Zanurz się w wirtualną rzeczywistość. PC World, 2016-04-29. .
  53. Chris Pereira: Minecraft For New 3DS Announced, And You Can Download It Now. GameSpot, 2017-09-15. . (ang.).
  54. Daniel „C418” Rosenfeld: Minecraft – Volume Alpha. Bandcamp, 2011-03-04. . . (ang.).
  55. Keith Stuart: How Daniel Rosenfeld wrote Minecraft’s music. 2014-11-07. . (ang.).
  56. C418 presents Minecraft Volume Alpha. . (ang.).
  57. Minecraft for Xbox 360. xbox.com. . . (ang.).
  58. Minecraft (XBOX ONE). Gry-Online. . .
  59. Minecraft (PS3). Gry-Online. . .
  60. Minecraft (PS4). Gry-Online. . .
  61. Minecraft (PS Vita). Gry-Online. . .
  62. Minecraft (WiiU). Gry-Online. . .
  63. Minecraft: Nintendo Switch Edition – Digital Version for Nintendo Switch – Nintendo Game Details , Nintendo   (ang.).
  64. Minecraft on new 3DS! , Minecraft.net, 13 września 2017   (ang.).
  65. Xbox 360 World Premieres Biggest Blockbuster Games and Entertainment. microsoft.com, 2011-06-06. . .
  66. Jeffrey Matulef: Minecraft adds Creative Mode to the Xbox 360 version. Eurogamer, 2012-10-16. . . (ang.).
  67. Minecraft Review: Xbox 360 port only as good as your imagination. cbsnews.com. . . (ang.).
  68. Ben Gilbert: Minecraft for Kinect is an XBLA title, ported by 4J Studios. joystiq.com, 16 czerwca 2011. . . (ang.).
  69. Minecraft: Pocket Edition (Android). Gry-Online. . .
  70. Minecraft: Pocket Edition (iOS). Gry-Online. . .
  71. Minecraft: Pocket Edition (Win Phone). Gry-Online. . .
  72. Download Pi Edition now! | Minecraft: Pi Edition. pi.minecraft.net. . .
  73. Minecraft: Windows 10 Edition (PC). Gry-Online. .
  74. a b Scott Sharkey: Minecraft Review for PC. 1UP.com, 2011-11-21. . (ang.).
  75. Michał „enki” Kuszewski. Minecraft. „CD-Action”. 01/2012 (199), s. 42–47, 2011-12-20. Jerzy Poprawa – redaktor naczelny. Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o.. ISSN 1426-2916
  76. a b Alec Meer: Minecraft Review. Eurogamer, 18 listopada 2011. . . (ang.).
  77. Adam Biessener: Minecraft Review: More Toy Than Game, But That’s Okay. Game Informer, 2011-11-22. . (ang.).
  78. a b c Nathan Meunier: Minecraft Review. GameSpot. . . (ang.).
  79. Nathan Grayson: Minecraft Review. GameSpy. . . (ang.).
  80. Josh Miller Watt: Minecraft 1.0 review. GamesRadar, 2011-12-15. . (ang.).
  81. a b Anthony Gallegos: Minecraft Review. The only limit is your imagination.. ign.com, 22 listopada 2011. . . (ang.).
  82. Minecraft for PC. GameRankings. . (ang.).
  83. Minecraft: Xbox 360 Edition for Xbox 360. GameRankings. . (ang.).
  84. Minecraft: PlayStation 3 Edition for PlayStation 3. GameRankings. . (ang.).
  85. Minecraft for PC Reviews. Metacritic. . (ang.).
  86. Minecraft: Xbox 360 Edition. Metacritic. .
  87. Minecraft: Xbox One Edition. Metacritic. .
  88. Minecraft: PlayStation 3 Edition. Metacritic. .
  89. Minecraft: PlayStation 4 Edition. Metacritic. .
  90. Minecraft: PlayStation Vita Edition. Metacritic. .
  91. Minecraft: Wii U Edition. Metacritic. .
  92. Minecraft: Nintendo Switch Edition. Metacritic. .
  93. Minecraft: New Nintendo 3DS Edition. Metacritic. .
  94. Nowy wymiar swobody – recenzja gry Minecraft. Gry-Online, 2011-11-25. .
  95. Wojciech Gruszczyk: Recenzja gry: Minecraft – Recenzje gier – PPE.pl. ppe.pl, 2 lutego 2014. . .
  96. Minecraft: Zrób grę, zostań milionerem. cdaction.pl, 2010-10-10. .
  97. Jessica Clement: Cumulative number of copies of Minecraft sold worldwide as of April 2021. Statista, 2022-08-02. .
  98. Markus Persson: Exclamation mark. The Word of Notch, 2011-01-12. . .
  99. Markus Persson: Minecraft now has 30 million registered users. twitter.com. . . (ang.).
  100. Minecraft niezależną grą roku według czytelników IndieDB. cdaction.pl, 2010-12-27. . .
  101. Skyrim är Årets spel. dataspelsgalan.se, 2012-04-26. . . (szw.).
  102. Top 100 Greatest Games. „PC Gamer UK”, s. 52–73, 2015-09. Future plc. (ang.). 
  103. MattM. Silverman MattM., Minecraft: How Social Media Spawned a Gaming Sensation , Mashable   (ang.).
  104. SophiaS. Tong SophiaS., Mining data from Minecraft , GameSpot, 30 sierpnia 2011   (ang.).
  105. a b Inside the geeky, revolutionary world of “Minecraft” – Salon.com , salon.com, 6 grudnia 2011  .
  106. Minecraft hits $80M in sales with over 5M paid downloads , VG247, 24 marca 2012   (ang.).
  107. RoryR. Cellan-Jones RoryR., The TV tycoons you may have missed , 10 lipca 2012   (ang.).
  108. WindaW. Benedetti WindaW., Dig this 'Minecraft'-style ‘Gangnam Style’ parody – Technology – NBC , NBC News, 22 października 2012  .
  109. PaulP. Dean PaulP., Hauntings and Hoaxes: Gaming’s Weirdest Ghost Stories , IGN, 31 października 2011   (ang.).
  110. NathanN. Adams NathanN., @Kizzycocoa We have no plans at all to add herobrine. I doubt this will ever change. , @dinnerbone, 2012   (ang.).
  111. Creeping up on you: The best Minecraft references in video games , PCGamesN   (ang.).
  112. How The Stanley Parable goes down the rabbit hole of other games , Shacknews   (ang.).
  113. SamS. Kennedy SamS., Deadmau5 References Minecraft in New Show , IGN, 11 sierpnia 2011   (ang.).
  114. Lady Gaga – G.U.Y. – An ARTPOP Film. LadyGagaVEVO 2014-03-22. .
  115. JasonJ. Schreier JasonJ., This Week’s South Park Is All About Minecraft , Kotaku   (ang.).
  116. Simcraft: What If The Simpsons Did Minecraft? , Time   (ang.).
  117. AndrewA. Webster AndrewA., Living under a blocky shadow: the world of Minecraft clones , Ars Technica, 27 lipca 2011   (ang.).
  118. Minecraft…On the iPhone?. Kotaku.com. . . (ang.).
  119. Postmortem: The Blockheads , Gamasutra   (ang.).
  120. MarkM. Brown MarkM., Hands-on with Minecraft for DS, with homebrew version DScraft , Pocket Gamer   (ang.).
  121. NintendoN. Life NintendoN., Rumour: Minecraft Is Already In Development For Wii U, GamePad Said To Be The Focus , Nintendo Life, 24 grudnia 2013   (ang.).
  122. NintendoN. Life NintendoN., Nexis Games is Developing U Craft, a Minecraft Clone, for the eShop , Nintendo Life, 29 września 2014   (ang.).
  123. NintendoN. Life NintendoN., Cube Life: Island Survival is Another Minecraft-Inspired Title Heading to the Wii U eShop , Nintendo Life, 19 stycznia 2015   (ang.).
  124. NintendoN. Life NintendoN., Prepare to Get Creative With Minecraft-Inspired Game Discovery Coming to Wii U eShop Soon , Nintendo Life, 17 grudnia 2015   (ang.).
  125. NintendoN. Life NintendoN., Battleminer Screens Show Some Familiar Block Building On the Way to 3DS , Nintendo Life, 30 września 2014   (ang.).
  126. NintendoN. Life NintendoN., Another Minecraft Clone, Cube Creator 3D Coming To 3DS eShop , Nintendo Life, 31 października 2014   (ang.).
  127. NintendoN. Life NintendoN., More Minecraft Mania Looks Set for Wii U With Stone Shire , Nintendo Life, 1 października 2014   (ang.).
  128. EddieE. Makuch EddieE., Minecraft Wii U Confirmed, Coming Very Soon , GameSpot, 7 grudnia 2015   (ang.).
  129. a b Minecraft hits $80M in sales with over 5M paid downloads , VG247, 24 marca 2012  .
  130. ChristianCh. Nutt ChristianCh., Minecraft movie in the works with Warner Bros. , Gamasutra   (ang.).
  131. AnitaA. Busch AnitaA., AnitaA. Busch AnitaA., Video Game Sensation ‘Minecraft’ Coming To The Big Screen As Warner Bros Acquires Rights; ‘Lego’s’ Roy Lee And Jill Messick Producing , Deadline, 27 lutego 2014   (ang.).
  132. EddieE. Makuch EddieE., Minecraft Movie Is „Large-Budget,” Might Not Arrive Until 2018 , GameSpot, 8 października 2014   (ang.).
  133. StuartS. Dredge StuartS., Minecraft movie will be ‘large-budget’ but unlikely to arrive before 2017, „The Guardian”, 9 października 2014, ISSN 0261-3077   (ang.).brak strony (czasopismo)
  134. Warner Bros.’ ‘Minecraft’ Movie Gets Release Date , The Hollywood Reporter   (ang.).
  135. JustinJ. Kroll JustinJ., JustinJ. Kroll JustinJ., Warner Bros. Taps Shawn Levy for ‘Minecraft’ Movie , Variety, 16 października 2014   (ang.).
  136. MikeM. Fleming MikeM., jr., MikeM. Fleming MikeM., jr., Minecraft Movie Gets Director: ‘It’s Always Sunny In Philadelphia’s Rob McElhenney , Deadline, 21 lipca 2015   (ang.).
  137. JustinJ. Kroll JustinJ., JustinJ. Kroll JustinJ., ‘Wonder Woman’ Scribe Jason Fuchs to Write Latest Draft of ‘Minecraft’ (EXCLUSIVE) , Variety, 13 października 2016   (ang.).
  138. ‘Minecraft’ Movie Delayed: Rob McElhenney Out as Director, Nee Brothers Tapped to Write (Exclusive) , TheWrap, 4 sierpnia 2018   (ang.).
  139. JustinJ. Kroll JustinJ., JustinJ. Kroll JustinJ., Peter Sollett to Direct Warner Bros.’ ‘Minecraft’ Movie (EXCLUSIVE) , Variety, 11 stycznia 2019   (ang.).
  140. Minecraft: The Story of Mojang: The Kotaku Review , Kotaku, 6 lutego 2015  .
  141. Seth G.S.G. Macy Seth G.S.G., Minecraft Movie 'The Birth of Man’ Nixed by Notch , IGN, 7 lutego 2014   (ang.).
  142. EddieE. Makuch EddieE., Minecraft-inspired movie shut down , GameSpot, 10 lutego 2014   (ang.).
  143. Lego releases the Minecraft set you’ve been waiting for , news.yahoo.com   (ang.).
  144. Lego Minecraft available for preorder , CNET, 31 lipca 2013  .
  145. a b StephenS. Totilo StephenS., There Will Be Official Minecraft Lego Sets , Kotaku   (ang.).
  146. Lego Minecraft , facebook.com   (pol.).
  147. TomT. Cheshire TomT., Changing the game: how Notch made Minecraft a cult hit, „Wired UK”, 15 września 2014, ISSN 1357-0978  .brak strony (czasopismo)
  148. GriffinG. McElroy GriffinG., Minecraft books for children to be published in UK this September , Polygon, 26 marca 2013  .
  149. Minecraft children’s books launching in September | Game Development | News by Develop , develop-online.net, 28 marca 2013  .
  150. Minecraft children’s books announced (Wired UK) , Wired.co.uk, 29 marca 2013  .
  151. Well Whaddaya Know: MineCon Is Sold Out , Kotaku Australia, 31 października 2011   (ang.).
  152. MikeM. Sharkey MikeM., Tickets for Minecraft Convention, MineCon, Now On Sale , GameSpy, 11 sierpnia 2011   (ang.).
  153. SamS. Kennedy SamS., Deadmau5 Blows the Roof Off of Minecon , IGN, 22 listopada 2011   (ang.).
  154. MineCon attendees get alpha codes for Cobalt, Scrolls | Joystiq , Joystiq, 16 czerwca 2013  .
  155. Minecon 2018 , Minecraft.net, 11 lutego 2019   (pol.).
  156. MattM. Wales MattM., Fans can decide Minecraft’s newest mob during the MineCon Earth livestream this weekend , Eurogamer, 17 listopada 2017   (ang.).
  157. MINECON Live: Vote for the Biome we update next! , Minecraft.net, 26 września 2019   (ang.).

Linki zewnętrzne

Kontrola autorytatywna (gra komputerowa):Encyklopedia internetowa: