Giovanni Pisano

Dzisiaj Giovanni Pisano jest tematem cieszącym się dużym zainteresowaniem i znaczeniem w dzisiejszym społeczeństwie. Wpływ Giovanni Pisano rozciąga się na różne aspekty życia codziennego, wywołując debaty, badania i refleksje w różnych obszarach. Ważne jest, aby dogłębnie przeanalizować Giovanni Pisano, aby zrozumieć jego wpływ i znaleźć możliwe rozwiązania problemów, jakie stwarza. W tym artykule szczegółowo zbadamy różne aspekty Giovanni Pisano, odnosząc się do jego implikacji w różnych kontekstach i oferując kompleksowe spojrzenie na ten ważny temat. Idąc tym tropem, zagłębimy się w krytyczną analizę Giovanni Pisano, starając się zrozumieć jego zakres i przewidzieć jego możliwe konsekwencje w przyszłości.

Fasada katedry w Sienie - projekt G. Pisano
Ambona w katedrze w Pizie

Giovanni Pisano (ur. ok. 12451248 w Pizie, zm. ok. 1319 w Sienie) – włoski rzeźbiarz i architekt, syn Nicoli Pisano.

Wykonał kilka prac wspólnie ze swym ojcem, np. reliefy fontanny na placu katedralnym w Perugii (1278). Pierwszym przykładem samodzielnej twórczości jest Madonna z kości słoniowej znajdująca się w katedrze w Pizie. Od 1284 zajmował się dekoracją fasady katedry w Sienie, którą ukończył 1296. Była ona jednym z pierwszych przykładów stylu gotyckiego w architekturze włoskiej.

Giovanni stworzył także dwie ambony, jedną dla kościoła San Andrea w Pistoi (1300-01), a drugą dla katedry w Pizie (między 1302 a 1310). Były one skonstruowane podobnie jak dzieła ojca artysty, Nicoli Pisano, aczkolwiek w elegancji formy i nacechowaniu emocjonalnym zdradzały wpływy francuskiego gotyku. Pizańska ambona uległa zniszczeniu na skutek pożaru w 1599. Została ona wtedy zdemontowana i złożona ponownie, jednakże nie wszystkie jej części wróciły na dawne miejsce. Obecnie kilka muzeów, m.in. Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, posiada eksponaty będące prawdopodobnie częścią włoskiej kazalnicy.

Linki zewnętrzne

  • Pisano - Nicola i Giovanni Pisano na stronie Web Gallery of Art (ang.).