Enter the Wu-Tang (36 Chambers)

W dzisiejszym świecie Enter the Wu-Tang (36 Chambers) to temat, który zyskał duże znaczenie i zainteresowanie. Od momentu pojawienia się wywołał debatę i dyskusję, stając się kluczowym punktem w różnych obszarach. Jego wpływ był na tyle znaczący, że udało mu się przekroczyć granice i dotrzeć do różnych sektorów, zarówno lokalnie, jak i globalnie. Z biegiem czasu Enter the Wu-Tang (36 Chambers) ewoluował i nabrał różnych konotacji, co czyni go tematem niezwykle złożonym i wielowymiarowym. Dlatego tak istotne jest dokładne przeanalizowanie i zrozumienie Enter the Wu-Tang (36 Chambers), aby móc zająć się nim świadomie i otwarcie, co pozwoli na wzbogacenie i poszerzenie wiedzy wokół tego istotnego zagadnienia.

Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
Wykonawca albumu studyjnego
Wu-Tang Clan
Wydany

9 listopada 1993

Nagrywany

1992–1993

Gatunek

hip-hop

Długość

61:31

Wydawnictwo

Loud, RCA, Wu-Tang Records, BMG

Producent

RZA (wyk.)
Method Man, Ol’ Dirty Bastard

Oceny
Album po albumie
Wu-Tang Demo Tape
(1992)
Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
(1993)
Wu-Tang Forever
(1997)
Single z albumu Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
  1. Protect Ya Neck
    Wydany: 3 maja 1993
  2. Method Man
    Wydany: 3 sierpnia 1993
  3. C.R.E.A.M.
    Wydany: 31 stycznia 1994
  4. Can It Be All So Simple
    Wydany: 22 lutego 1994

Enter the Wu-Tang (36 Chambers)debiutancki album amerykańskiej grupy hip-hopowej Wu-Tang Clan wydany 9 listopada 1993 roku nakładem wytwórni Loud Records i dystrybuowany przez MCA Records. Sesja nagraniowa miała miejsce w latach od 1992 do 1993 w Firehouse Studio w Nowym Jorku, a mastering odbył się w studiu The Hit Factory. Tytuł płyty pochodzi z filmu akcji 36 komnata Shaolin (1978). Lider grupy, RZA znany również jako Prince Rakeem wyprodukował album w całości opierając się na „ciężkich” beatach, soulowych samplach oraz dźwiękach i dialogach z filmów akcji.

Charakterystyczne brzmienie na Enter the Wu-Tang (36 Chambers) stworzyło w latach 90. podstawy podgatunku o nazwie hardcore rap i pozwoliło Nowemu Jorkowi przywrócić status „stolicy hip-hopu”. Muzyka na albumie stała się ogromnie istotna w produkcji współczesnego hip-hopu i służyła jako szablon dla wielu późniejszych grup i producentów. Debiut grupy uważany jest jako punkt zwrotny w erze hip-hopu zwany jako East Coast renesans. Jego wpływ wyznaczył drogę dla wielu artystów takich jak Nas, The Notorious B.I.G., Mobb Deep czy Jay-Z.

Pomimo surowego i podziemnego brzmienia, album odniósł niespodziewany sukces plasując się na 41. miejscu notowania Billboard 200. W 1995 roku według Recording Industry Association of America płyta zdobyła status platynowej sprzedając się w milionie egzemplarzy w samych Stanach Zjednoczonych. Płyta zyskała pozytywne opinie od krytyków muzycznych i dzisiaj uważana jest jako jedna z najbardziej wpływowych płyt lat 90., oraz za jedną z najlepszych płyt hip-hopowych wszech czasów. W 2003 roku album zajął 386. miejsce na liście 500 albumów wszech magazynu Rolling Stone.

Nawiązuje do wydanego w 1978 roku filmu akcji zatytułowanego 36 komnata Shaolin, który członkowie grupy lubili oglądać, przez co sami siebie określali jako „lirycznych mistrzów 36 komnat”.

Lista utworów

# Tytuł Producent Sample / interpolacje Czas
1 „Bring Da Ruckus” RZA 4:10
2 „Shame On A Nigga” RZA 2:57
3 „Clan In Da Front” RZA
  • Thelonious Monk – „Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are”
  • The Jackson 5 – „The Love You Save
  • The New Birth – „Honeybee”
  • Melvin Bliss – „Synthetic Substitution”
  • Andrea McArdle – „Tomorrow”
  • The Genius – „Pass the Bone”
  • Dialogi z filmu Shaolin and Wu Tang
4:33
4 „Wu-Tang: 7th Chamber” RZA
  • The Charmels – „As Long as I’ve Got You”
  • Dr. Lonnie Smith – „Spinning Wheel”
  • Thelonious Monk – „Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are”
  • Otis Redding – „Down in the Valley”
  • Robin Williams – „Adrian Cronauer 1"
  • Dialogi oraz odgłosy walki w tle z filmu Shaolin and Wu Tang
  • Dialogi z filmu Holy Robe of the Shaolin
6:05
5 „Can It Be All So Simple” RZA 6:53
6 Da Mystery of Chessboxin' RZA
Ol’ Dirty Bastard*
  • Otis Redding / Carla Thomas – „Tramp”
  • Dialogi z filmu Shaolin and Wu Tang
  • Dialogi z filmu Five Deadly Venoms
4:47
7 Wu-Tang Clan Ain't Nuthing Ta F' Wit RZA
Method Man*
  • W. Watts Biggers – „Theme From Underdog”
  • Joe Tex – „Papa Was Too”
  • Biz Markie – „Nobody Beats the Biz”
  • The Dramatics – „In the Rain”
  • Andrea McArdle – „Tomorrow”
  • Dialogi z filmu Mściciele z klasztoru Shaolin
3:36
8 C.R.E.A.M. RZA
  • The Charmels – „As Long as I’ve Got You”
  • Jimmy Spicer – „Money (Dollar Bill Y’all)”
4:12
9 "Method Man RZA
  • Interpolacja piosenki folkowej „Pat-a-cake, Pat-a-cake, Baker’s Man”
  • Interpolacja słów z kreskówki o kanarku Tweety
  • Dick Van Dyke – „Chim Chim Cheree”
  • Bootsy Collins – „Disciples of Funk”
  • Interpolacja spotu reklamowego „Tootsie Pops”
  • Lightnin’ Rod – „Sport”
  • Ed Fournier / Ricky Sheldon – „Fat Albert Theme”
  • Gordon Lightfoot – „Sundown”
  • Captain Sky – „Super Sporm”
  • Hall & Oates – „Method of Modern Love”
5:51
10 Protect Ya Neck RZA
  • Interpolacja piosenki folkowej „She’ll Be Coming 'Round the Mountain”
  • The J.B.'s – „The Grunt”
  • Irene Cara – „Fame”
  • The Intruders – „Cowboys to Girls”
  • Strafe – „Set It Off”
  • The Genius – „Words From a Genius (Remix)
  • LL Cool J – „Rock the Bells”
  • Efekty dźwiękowe z filmu Mściciele z klasztoru Shaolin
4:52
11 „Tearz” RZA 4:17
12 „Wu-Tang: 7th Chamber – Part II” RZA 5:08
13 „Method Man” (Skun Mix) RZA
  • Interpolacja piosenki folkowej „Going to Kentucky”
  • Melvin Bliss – „Synthetic Substitution”
  • Jack Sheldon – „I’m Just a Bill”
  • Johnnie Taylor – „Disco Lady”
3:12
14 „Conclusion” RZA
  • Wu-Tang Clan – „Protect Ya Neck”
  • Dialogi z filmu Shaolin and Wu Tang
1:00

Twórcy

Personel

Przypisy