W tym artykule zajmiemy się tematem 8. Mila, który w ostatnim czasie przykuł uwagę wielu osób. 8. Mila to temat budzący kontrowersje i debaty, budzący duże zainteresowanie zarówno w środowisku akademickim, jak i w społeczeństwie. W tym artykule zbadamy różne aspekty związane z 8. Mila, od jego pochodzenia i ewolucji, po wpływ na różne obszary. Dodatkowo przeanalizujemy możliwe implikacje i konsekwencje, jakie 8. Mila może mieć w przyszłości. Bez wątpienia 8. Mila to temat zasługujący na głęboką refleksję i analizę, dlatego istotne jest pogłębienie naszego zrozumienia go.
Gatunek | |
---|---|
Data premiery |
6 listopada 2002 |
Kraj produkcji | |
Język | |
Czas trwania |
110 min |
Reżyseria | |
Scenariusz | |
Główne role | |
Muzyka | |
Zdjęcia | |
Scenografia | |
Kostiumy | |
Montaż | |
Produkcja | |
Wytwórnia | |
Dystrybucja | |
Budżet |
41 mln USD |
Nagrody | |
2003 Oscar za najlepszą piosenkę (Lose Yourself) MTV Movie Award – najlepsza rola męska | |
Strona internetowa |
8. Mila (ang. 8 Mile) – dramat filmowy produkcji amerykańsko-niemieckiej z 2002 roku w reżyserii Curtisa Hansona, bazujący na biografii amerykańskiego rapera Eminema. Autorem scenariusza był Scott Silver.
W 2003 roku utwór „Lose Yourself” uhonorowany został Nagrodą Akademii Filmowej.
Rok 1995, Detroit. Jimmy „B-Rabbit” Smith, Jr. (Marshall Mathers III) mieszka w starej przyczepie samochodowej niedaleko ulicy o nazwie 8. Mila, która wyznacza granicę między miastem, a przedmieściami. Jego życiem jest hip-hop – w nim szuka ucieczki od szarej rzeczywistości i codziennych problemów, które piętrzą się przed nim z dnia na dzień. Rzuca go dziewczyna, a nowa praca w fabryce zderzaków samochodowych nie odpowiada mu. Postanawia stanąć do hiphopowej walki na słowa – w miejscowym klubie The Shelter co tydzień odbywają się zawody we freestyle’owaniu, a publiczność wybiera najlepszego MC. Jimmy’emu trudno jest zaaklimatyzować się w środowisku, ponieważ jest białoskóry, przez co jako raper od razu zostaje przekreślony. Jego występ okazuje się zupełną porażką. Gdy bierze do ręki mikrofon, nie potrafi wydobyć z siebie słowa. Zdesperowany wraca do matki, mieszkającej w przyczepie z młodszą siostrą Jimmy’ego i swoim chłopakiem (rówieśnikiem syna). W ciągu następnego tygodnia Jimmy’emu przyjdzie dokonać wielu ważnych wyborów, mających znaczenie w jego dalszym życiu.
Film w różnym stopniu opiera się na biografii Eminema. Jak przyznają on i reżyser, pewne fakty zmieniono, coś ujęto, coś dodano – zrobiono wszystko, aby film jak najbardziej spodobał się widzom, dla których powstał, czyli młodzieży. Film, z racji środowiska, w jakim się rozgrywa, jest dość brutalny i bardzo wulgarny. Dużą rolę odgrywa w nim muzyka – jak przyznaje reżyser, stanowiła ona połowę sukcesu filmu. Istotna była nie tyle ścieżka dźwiękowa, co freestyle, stanowiący „broń” raperów. Sceny w The Shelter przygotowywano przez kilka tygodni. Specjalnie na ich potrzeby zatrudniono rzeszę specjalnych statystów – osób, które na co dzień obserwują w Detroit prawdziwe wojny na słowa. Same freestyle’e były tworzone na kilka chwil przed rozpoczęciem kręcenia danej sceny.
8. Mila, jako jeden z niewielu filmów aktorskich, w wersji przeznaczonej na DVD została zdubbingowana na język polski. Bohaterowie mówią językiem polskim, jednak większość freestyle’ów pozostała w wersji oryginalnej – w miejsce polskich głosów automatycznie pojawiają się napisy.
Wersja polska: Start International Polska
Reżyseria: Joanna Wizmur
Dialogi: Anna Niedźwiecka-Medek
Dźwięk i montaż: Hanna Makowska, Janusz Tokarzewski
Kierownictwo produkcji: Paweł Araszkiewicz
Udział wzięli:
oraz